به گزارش خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری فیلم سینمایی «ابوزینب» محصول مشترک سینمای ایران و لبنان با حضور علی غفاری کارگردان اثر، مرتضی شعبانی، تهیه کننده و محمود غلامی نویسنده فیلم برگزار شد.
در ابتدای این نشست، علی غفاری کارگردان این اثر اظهار داشت: من حدود چهار سال پیش فیلمی مستند به کارگردانی آقای شعبانی دیدم که به شخصیتهای دوران مقاومت لبنان در زمان اشغال می پرداخت که یکی از شخصیتهای این مستند عامر توحید کلاکش که در لبنان «ابوزینب» شناخته میشد، بود و جرقه فیلم برای من این گونه زده شد.
سپس مرتضی شعبانی تهیه کننده «ابوزینب» اظهار داشت: من در یک سفر که به لبنان داشتم، مجموعه قصههایی مقاومتی را جمع آوری کردم و به سید حسن نصرالله نشان دادم و ایشان به من گفتند که چرا قصه «ابوزینب» را نمیسازی و پیرامون این شخصیت به من توضیح داد. در نهایت که مجموعه مستند «زیتون تلخ» ساخته شد، قسمت چهارم این مجموعه به نام «خانواده عامر» به «ابوزینب» میپرداخت.
شعبانی درباره چگونگی نگارش و سختیهای کار اظهار داشت: فیلمنامه اولیه را محمود غلامی بازنویسی کرد که حدود دو الی سه ماه زمان برد. لبنان کشور کوچکی است و سینمای خاصی ندارد و ما با مشکلات بی شماری در تولید دست و پنجه نرم می کردیم و این معضلات را، هم برای پیدا کردن متخصص و هم لوکیشن داشتیم.
وی افزود: به خصوص برای ما این سختی ها بیشتر هم بود؛ چرا که آقای غفاری می خواستند که فیلم در لوکیشن واقعی ساخته شود.
سپس علی غفاری بیان کرد: عزم و ارادهای که از جانب سازندگان کار وجود داشت و حضور معنوی سید حسن نصرالله به ما شجاعت ساخت فیلم را میداد و باعث می شد که با صداقت عین واقعه را تعریف کنیم. به خصوص این اصرار از طرف سید حسن نصرالله که به «سید صادق» معروف هستند، به شدت وجود داشت.
کارگردان «ابوزینب» ادامه داد: سید حسن نصرالله به ما می گفت که نبرد حتما باید صادقانه باشد؛ به خصوص در عرصه فرهنگی این صداقت لازمه کار است.
وی ادامه داد: فرهنگ ما خیلی به مردم لبنان نزدیک است و به این جهت ما اوقات لذتبخشی را هم گذراندیم و گروه ما ترکیبی از ایرانی و لبنانی بود.
غفاری درباره سختی ساخت فیلم در لبنان عنوان کرد: فیلم ساختن در لبنان سخت است و لوکیشن های کار ما این سختی را بیشتر هم میکرد. ما در یک منطقه جنگی کار کردیم. ما زندان خیام را که یکی از لوکیشن های اصلی کار بود، ساختیم و این کار در لبنان سخت بود.
مرتضی شعبانی همچنین درباره اکران جهانی فیلم اظهار داشت: فیلم در لبنان اکران شد و پس از ایران، در بغداد اکران خواهد شد. قصد داریم فیلم را در ترکیه، سوریه و اردن (اگر نماینده پخش پیدا کنیم)، اکران کنیم.
شعبانی عنوان کرد: ما تمام تلاشمان این بود که تفاوت عملیات استشهادی و انتحاری را نشان دهیم و این مسئله واقعا برای ما مهم بود.
غفاری اظهار داشت: ما در جشنواره فرانسه فیلم را نشان دادیم و حضاری که در سالن بودند، نگاهشان به حوزه مقاومت عوض شد. فیلم «ابوزینب» برای روابط پاک و سالمی که بین خانواده شهداست، زمینهسازی میکند و مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهد و بیننده آن صادقانه گریه میکرد. «ابوزینب» قطعا فیلم بی اشکالی نیست و میتوانستیم بهتر این فیلم را پرداخت کنیم. من تاسف می خورم که تولیدات ما در عرصه مقاومت کم است.
وی ادامه داد: ما در عرصه مقاومت خیلی کم کار کردیم. با آن که در مهد شهادت های شرافتمندانه هستیم، تولیدات فرهنگیمان نشان از نمایش مقاومت ندارد. برای چه همه فقط حرف می زنند، آقایان باید توضیح دهند که برای سینما ما چه کردند! این واقعا مایه تاسف است که جشنواره مقاومت به دلیل کمبود فیلم هر دو سال یکبار برگزار شود.
وی ادامه داد: اگر زمانی در ایران جنگ شود، ما چه کالای فرهنگی را میتوانیم ارائه دهیم، تمام لایههای فرهنگی ما بعد از سی و هفت سال باید تکان بخورد.
غفاری گفت: ما باید فکر کنیم و انرژی بگذاریم، «ابوزینب» سه سال در نوبت اکران ماند و حوزه هنری تنها ارگانی بود که پشت فیلم ایستاد.
این کارگردان گفت: فیلمساز ارزشی نباید در اقلیت باشد. دولت تدبیر و امید، امید داد اما من ناامیدی می بینم.
غفاری در پاسخ به این سوال که چرا از قهرمانان ملی فیلم نساخته است، گفت: ما نمی توانیم بگوییم که جنگ لبنان اصلا به ما مربوط نیست.
اما این که چرا از اسطوره های ملی فیلمسازی نمی شود، این به دلیل کمبود حمایت است. «ایستاده در غبار» اتفاق ویژه ای بود و آن را نمیتوان با دیگر فیلمها مقایسه کرد، برای مثال من خودم آرزویم این است که عملیات بیت المقدس ساخته شود، اما این کار یک اراده ملی می خواهد.
وی عنوان کرد: برای مثال شهید باکری سینماییترین شخصیت مقاومت است و آرزوی من ساخت فیلمی درباره اوست، اما این مستلزم حمابت است.
غفاری عنوان کرد: این کار تولید مشترک بود، پس به لحاظ محتوا هم برای ایران، هم برای لبنان منافع مشترک داشت.
غفاری در آخر عنوان کرد: من آرزو دارم که برای تاریخ کشورم فیلم بسازم، اما موضوع منطقه هم بسیار مهم است. ما باید از ایران در عرصه فرهنگی دفاع کنیم و این محدود به مرزبندی نمی شود.
انتهای پیام/