کاهش سطح بهای نفت مورد نیاز عربستان برای رسیدن به نقطه سر به سری، کمتر از برآورد صندوق بین المللی پول است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، میانگین بهای نفتی که عربستان برای رسیدن به تعادل در بودجه خود نیاز دارد، تا اواخر سال جاری میلادی تنها به اندازه نیمی از میزان پیش بینی شده از سوی صندوق بین المللی پول کاهش خواهد یافت. 

بر اساس گزارش روز چهارشنبه صندوق بین المللی پول، بهای نفت موردنیاز عربستان برای رسیدن به نقطه سر به سری با کاهش 14 درصدی از 92.90 دلار در سال 2015 به 79.70 دلار به ازای هر بشکه تا آخر سال جاری میلادی خواهد رسید.

این در حالی است که صندوق بین المللی پول در ماه آوریل (30 روز منتهی به 12 اردیبهشت) برآورد کرده بود این میزان حدود 30 درصد کاهش خواهد داشت؛ اما در گزارش جدید صندوق بین المللی پول، این رقم 14 درصد اعلام شده است. 

نقطه سر به سری، نقطه‌ای است که در آن میزان هزینه ها با میزان درآمدها برابر باشد. در نتیجه نه سودی به دست می آید و نه ضرری حاصل می شود.

از سوی دیگر، میزان بهای نفت مورد نیاز ایران برای رسیدن به نقطه سر به سری نیز از 60.10 دلار در سال 2015، به 55.30 دلار تا آخر سال جاری میلادی خواهد رسید. این رقم نشان می‌دهد اقتصاد متنوع تر ایران، این کشور را در وضع مطلوب تری نسبت به عربستان قرار داده است.

متوسط بهای نفت خام برنت در سال 2016، 45 دلار به ازای هر بشکه بود که این امر، اقتصاد کشورهای متکی به نفت را شدیدا با بحران مواجه کرد. براساس گزارش بانک جهانی، عربستان سعودی 80 درصد درآمد خود را از نفت به دست می آورد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار