عربستان سعودی که از شدیدترین کسری بودجه در 20 سال اخیر رنج می‌برد، چشم به فروش اوراق بهادار 10 میلیارد دلاری دوخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت "اویل پرایس"، عربستان سعودی در ماه اوت (31 روز منتهی به 10 شهریور) به طور متوسط روزانه 10.63 میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است. این رقم، کاهش 400 هزار بشکه‌ای در روز را نسبت به ماه ژوئیه (31 روز منتهی به 10 مرداد) نشان می‌‎دهد. صادرات نفت خام در ماه اوت نیز نسبت به ماه پیشین کاهش داشته است. در ماه اوت، روزانه 7.31 میلیون بشکه نفت خام به وسیله عربستان صادر شد. این سطح نیز در مقایسه با ماه پیشین، کاهشی 310 هزار بشکه‌ای داشته است.

همچنین در ماه اوت، ذخایر نفتی عربستان به 281 میلیون بشکه سقوط کرد که این یک کاهش 460 هزار بشکه‌ای در روز را نسبت به بالاترین سطحش در ماه ژوئیه نشان می‌دهد. پالایشگاه‌های عربستان نیز در این ماه 2.6 میلیون بشکه نفت خام در روز را فرآوری کردند. این در حالی است که در ماه ژوئیه، روزانه 2.61 میلیون بشکه نفت به وسیله پالایشگاه‌های عربستان فرآوری شده است.

این گزارش‌ها نشان می‎‌دهد عربستان در کاهش تولیدات نفتی‌اش به منظور افزایش بهای طلای سیاه، جدی عمل کرده است. این آمار نشان می‌دهد جنگ نفتی با تولیدکنندگان شیل آمریکا، که از حدود 2 سال پیش آغاز شد، برای این کشور نتایج مطلوبی را به ارمغان نیاورده است.

در حقیقت، سقوط بهای نفت بیانگر ضعف مدل اقتصادی عربستان سعودی شده است. ایران نیز در این میان قصد دارد تولیدات نفتی‌اش را به سطح دوران پیش از تحریم بازگرداند و پس از آن نسبت به فریز نفتی تصمیم خواهد گرفت. تلاش سعودی‌ها برای حفظ جایگاهشان در بازار به هر قیمت ممکن، موفقیت آمیز نبوده است.

علاوه بر موافقت عربستان برای کاهش تولیدات نفت، این کشور نخستین برنامه فروش اوراق قرضه بین‌المللی را پیشنهاد کرده است. مقامات دولت عربستان در حال حاضر این پیشنهاد را به بازار بورس لندن ارائه کرده اند. قرار است این پیشنهاد در بازارهای لس آنجلس، بوستون و نیویورک نیز مطرح شود.

عربستان سعودی که از شدیدترین کسری بودجه در 20 سال اخیر رنج می‌برد، چشم به فروش اوراق بهادار 10 میلیارد دلاری دوخته است. به نظر می‌رسد عربستان سعودی به جز کاهش تولیدات نفتی و حصول اطمینان از کاهش تولیدات نفتی دیگر اعضای اوپک، راه حل دیگری برای نجات از بحران اقتصادی‌اش ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار