وزیر بهداشت گفت: نگاه ویژه دولت به حوزه بهداشت موجب شده شبکه بهداشتی پس از 30 سال وقفه تکمیل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری کودکان و چهاردهمین همایش پرستاری که صبح امروز در سالن همایش‌های بیمارستان مرکز طبی کودکان برگزار شد، کودکان را سرمایه هر کشور برای میل به توسعه پایدار دانست و اظهار داشت: سن طلایی کودکان پنج سال اول زندگی آنها بوده که خوشبختانه توانسته‌ایم مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را کاهش دهیم. 
 
وی ادامه داد: میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نسبت به 37 سال گذشته از 250 هزار مرگ در سال به حدود 23 هزار رسیده این میزان هم باید کاهش یابد. 
 
وزیر بهداشت از تولد یک میلیون و 570 هزار کودک در سال خبر داد و افزود: در آغاز دولت یازدهم مرگ کودکان زیر یک سال به ازای هر هزار کودک 15 مرگ بوده در حالی که بر اساس بررسی‌های سال گذشته این میزان به 13.8 کاهش یافته هر چند که در نظام ثبت قبلی 25 هفته بوده و نظام ثبت ما 23 هفته است و با این حساب قطعا تعداد مرگ از این درصد هم کمتر است. 
 
وی پیرامون مرگ کودکان زیر پنج سال در دولت کنونی و پس از طرح تحول سلامت بیان کرد: در کودکان زیر پنج سال، بهداشت جهانی 17 مرگ به ازای هر هزار نفر را به عنوان بالاترین میزان قبول دارد و در سال 92 هم میزان مرگ کودکان در این سنین به همین میزان بوده در حالی که امروزه به کمتر از 15.6 کاهش یافته است. 
 
هاشمی با تاکید بر استفاده از شیر مادر و نقش آن در سلامتی کودکان تصریح کرد: با تلاش‌های همکاران تغذیه با شیر مادر حدود هفت درصد افزایش یافته و از 53 درصد به 60 درصد رسیده که با توجه به ماشینی شدن زندگی مردم و مشکلات معیشتی و اجتماعی موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود. 
 
وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه تکمیل و گسترش شبکه بهداشتی مهمترین هدف ما در دولت یازدهم و طرح تحول سلامت بوده، گفت: شبکه بهداشتی روستاها برای اولین بار در سال 53 شروع شد و پس از آن هم حدود 30 سال قبل گسترش یافت و دولت ما پس از 30 سال وقفه در شبکه بهداشتی آن را گسترش داده و علاوه بر روستاها به قلب شهرها نیز رسانده است. 
 
وی در ادامه تصریح کرد: امروزه به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت آماده خدمات‌رسانی بوده و به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه بهداشتی وجود دارد و برای هر سه پایگاه بهداشتی یک مرکز جامعه سلامت بهداشتی با حضور پزشک عمومی، کارشناس روانشانسی، تغذیه، دندان پزشک و سایر کادر درمانی اختصاص یافته است. 
 
وزیر بهداشت از راه اندازی شش هزار و 500 مطب در 270 شهر کشور و شروع نظام ارجاع خبر داد و افزود: از دیگر موفقیت‌های طرح تحول شروع آموزش پزشک خانواده برای اولین بار در دانشگاه تهران بوده تا 700 پزشک خانواده که نیاز این طرح است را بتوان به زودی تامین کرد.
 
وی، بالغ بر 75 درصد بیماری‌ها را واگیردار خواند و افزود: دارا بودن مراقب سلامت در جامعه برای رصد دقیق سلامت مردم، کاهش میزان بروز بیماری‌ها و توانمندسازی مردم در مقابل امراض ضروری است. 
 
وزیر بهداشت گفت: سیستم بسته‌های خدمتی برای نوزادان در حال حاضر وجود دارد به طوری که با توجه به بستری شدن یک درصد نوزادان از کل متولدین در بیمارستان‌ها این مراقبین سلامت در پنج استان کشور هم در بیمارستان و هم پس از مرخص شدن نوزاد پیگیر سلامتی وی هستند و علاوه بر آن برای نوزادان سالم هم تا یک ماه پس از تولد این بسته خدماتی وجود دارد. 
 
هاشمی از گسترش ارائه خدمات بسته سلامت نوزادان در شهرهای دیگر تا پایان سال خبر داد و یادآور شد: نظام سلامت موفقیت‌های زیادی کسب کرده که از جمله آن افزایش 700 تخت ان ای سی یو افزایش 60 هزار موالید و کاهش مرگ افراد بوده که تمامی این‌ها مرهون توجه وی‍ژه دولت به نظام سلامت بوده است. 
 
وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت 11 میلیون نفر بیمه شده‌اند، اظهار داشت: با توجه به اینکه بالغ بر 27 درصد از مراجعین بیمارستان‌های دولتی بی بضاعت و تحت پوشش کمیته امداد هستند این بیمه‌ها در جهت عدالت برای دسترسی به خدمات نقش بسیار موثری داشته است. 
 
به گفته وزیر بهداشت رشته کودکان کمترین بهره مندی را از خدمات طرح تحول سلامت داشته است. 
 
هاشمی علم و دانش را سبب قدرتمند شدن کشورها عنوان کرد و افزود: کمک به توانمندی مردم برای داشتن فرزندانی سالم در واقع کمک به داشتن کشوری مقتدر است. 
 
وی در پایان با اشاره به تلاش دولت و مجلس برای کاهش اختلاف طبقاتی یادآور شد: تامین سلامتی مردم تنها منحصر به بخش سلامت نبوده و توجه به وضعیت آموزشی، شغلی، تغذیه و مسکن نیز بسیار مهم و تاثیر گذار است. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.