سونامی تغییرات در نظام آموزشی/ آموزش و پرورش از سکانداری فانی تا سرپرستی بطحایی

سونامی تغییرات در کابینه به بهای ترمیم دولت، آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرارداده و روزهای مبهمی را برای این وزارتخانه رقم زد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از سال 92 و تغییر کابینه رویکردهای جدیدی را در کشور ایجاد و به تبع آن در هر کدام از وزاتخانه ها این روند تجلی پیدا کرد.

سکانداری وزارت آموزش و پرورش هر چند با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو بود اما سرانجام علی اصغر فانی به عنوان متولی این وزارتخانه برگزیده شد تا هدایت نظام آموزشی در مسیر تغییرات با شرایط پرتلاطم را به عهده گیرد.

فانی در آغاز مسیر ارتقای رهبری و مدیریت در آموزش‌ و پرورش، منابع انسانی و توسعه آن، بسط عدالت آموزشی و تربیتی، اعتلای برنامه‌های آموزشی و تربیتی، توسعه فعالیت‌های پرورشی، تربیت‌بدنی و غنی‌سازی اوقات فراغت، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی، اقتصاد آموزش‌وپرورش و رفاه فرهنگیان، تقویت مشارکت عمومی در آموزش‌وپرورش، بهسازی فضا و تجهیزات، ارتقای جایگاه پژوهش و ارزشیابی، خلاقیت و نوآوری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی را به عنوان برنامه های درنظر گرفته شده در دوران وزارت خود دانست.

اجرای سند تحول آموزش و پرورش در آغاز فعالیت فانی تحت تاثیر اقدامات شتابزده گذشته شرایط آرامی نداشت و نیازمند برنامه ها و نقشه راهی دقیق برای پیمودن مسیر تغییرات بنیادین در این نظام آموزشی بود و با رای اعتماد مجلس امکان اجرای برنامه های فانی برای دستیابی به این هدف محقق شد.

افزایش اعتبارات آموزش و پرورش برای سال 94

روند فعالیت های فانی در دولت یازدهم متناسب با برنامه های ارائه شده وی، در مسیر تحقق پیش می‌رفت اما در مجلس با نارضایتی هایی روبه رو شد و عواملی از قبیل غلبه سیاست توسعه مشارکت بخش خصوصی در بخش‌های آموزشی، مسائل نیروی انسانی و اقتصادی و همچنین مطالبات فرهنگیان مصداق این نارضایتی ها بود.

با وجود این نارضایتی‌ها زمزمه هایی از استیضاح فانی باز هم به گوش رسید؛ گام های مثبت و ارزشمندی هم در این سال برای آموزش و پرورش به ثمر نشست که افزایش اعتبارات آموزش و پرورش برای بودجه سال 94، اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و طرح رتبه بندی معلمان از دیگر اقدامات ارزشمند این سال به شمار می روند.

تدوین نقشه راه برای حرکت در مسیر سند تحول

پس از روی کار آمدن فانی، ضمن رفع کاستی های گذشته اصلی ترین برنامه آموزش و پرورش یعنی تحقق تحول بنیادین در پاسخ به ندای هوشمندانه رهبری معظم انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

سند عظیمی که برای اجرای هر چه بهتر نقشه راه آن تدوین شد پاسخی برای معترضان عملکرد کند آموزش و پرورش بود. از طرفی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این مساله، تهیه زیر ساخت ها برای بهبود کیفیت کارها را اولویت اجرای طرح ها دانست و به این نکته اشاره داشت که سند تحول یک سند بالادستی است که عملیاتی شدن آن نیازمند زمان و نقشه راه است.

فانی در راستای ارایه وضعیت عملکرد خود در این سال اظهار داشت: در این دولت تلاش شده استخدام های آموزش و پرورش در بخش هایی انجام شود که نیاز به تزریق نیروهای جدید در بازه زمانی قابل قبول وجود دارد.

وی بهسازی منابع انسانی را جزو سیاست های اصلی این وزارتخانه دانست و افزود: سیاست بومی‌گزینی از سال 93 در دستور کار وزارتخانه بوده است تا عدم توازن از بین برود و نیروی استخدامی متعلق به همان منطقه باشد و به این ترتیب متقاضیان انتقال کاهش یابد.

ورود 27 هزار نیروی کار از دانشگاه فرهنگیان

سال 95  آموزش و پرورش در مسیر تحقق اهداف سند تحول بنیادین پیشروی کرد و برنامه هایی از قبیل هدایت تحصیلی و ساماندهی معلمان از مهم ترین این موارد بود که با وجود اما و اگرهای بسیار برای اجرای آن، واکنش هایی گسترده را به دنبال داشت که بر این اساس تغییراتی در روند اجرا حاصل شد.

با وجود انعطاف پذیری آموزش و پرورش در اجرای برخی برنامه ها در این سال باز هم زمزمه های استیضاح قوت گرفت و این بار با شدت بیشتری مطرح شد و از علل اصلی آن وضعیت معیشتی معلمان، مشکل سرپرستی دانشگاه فرهنگیان، عدم شفافیت در صندوق ذخیره فرهنگیان، پیش رفتن وزارت آموزش و پرورش به سمت سیاسی‌کاری، عدم تغییر و تحول جدید در آموزش و پرورش و مواردی دیگر از این قبیل بود.

در این مدت فانی ضمن آماده سازی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان اقدامات مثبتی از جمله ورود فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به کلاس های درس، اخد مجور آزمون استخدامی برای 10 هزار و ابلاغ شیوه نامه خرید خدمات آموزشی به استان های کشور را در کارنامه کاری خود دارد.

استعفای اجباری وزیر و موج تغییرات در آموزش و پرورش

درحالی که آموزش و پرورشی ها خود رابرای استیضاح فانی آماده می کردند اما اخباری از گوشه و کنار مبنی بر ترمیم دولت با تغییر در وزرای چند وزارتخانه مشاهده شد که در این میدان شلوغ آموزش و پرورش نیز جز گزینه های تغییر قرار داشت اما خبر استعفای وزیر توسط وی تکذیب شد لی این ماجرای دنباله دار باز هم با گمانه زنی هایی ادامه پیدا کرد تا اینکه روز بعد فانی طی نامه ای تغییر وضعیت  را به عهده رئیس جمهور سپرد و با موافقت روحانی مبنی بر برکناری مواجه شد.

سرپرستی با تفکرات اقتصادی در آموزش و پرورش

به دنبال عزل فانی از وزارت آموزش و پرورش، رییس جمهور محمد بطحایی که تا پیش از این معاون توسعه و پشتیبانی این وزارتخانه را به عهده داشت به عنوان سرپرست آموزش و پرورش منصوب کرد.

بطحایی پیش از این در سمت سابق خود نگاه ویژه ای به شرایط اقتصادی داشته و اظهار داشته: رفاه فرهنگیان یکی از اولویت های وزارتخانه است و وزیر آموزش و پرورش نیز بر این مهم تاکید دارند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در تمام نظام‌های آموزش و پرورش دنیا به ویژه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، اقتصاد آموزش و پرورش است،عنوان کرد: دلیل ورود بحث اقتصاد به نظام آموزش و پرورش را محدودیت منابع بوده البته این امر مختص کشور ما نیست و کشورهایی که سرانه تولید ناخالص داخلی‌شان بالا هست به این اقتصاد روی آورده‌اند.

با وجود تمامی فراز و نشیب هایی که آموزش و پرورش در دوران وزارت فانی پشت سرگذاشته و درنهایت اهداف تعیین شده با برکناری وی در نیمه راه ناتمام ماند، امید که تصمیمات اتخاذ شده راهگشایی برای این وزارتخانه ی پرمخاطب باشد و هدف ترمیم با تخریب شرایط جایگزین نشود.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار