روسیه درنظر دارد در نشست رسمی اوپک سطح کاهش تولید نفت را خود تعیین کند و این رویه می‌تواند فرصت مناسبی برای ایران و عراق باشد.

رشد تولید نفتی روسیه و اعمال نفوذ در مذاکرات آتی اوپکبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ آمادگی روسیه برای همکاری با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) جهت ایجاد ثبات در بهای نفت و برقراری توازن در بازار عرضه و تقاضای طلای سیاه، راهکاری برای اعمال نفوذ و قدرت گرفتن کشورهایی مانند ایران، عراق و ونزوئلا در زمینه انرژی محسوب می‌شود.

چند روز پیش از سفر الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به وین، مقامات روس تاکید کردند که این کشور توانایی تولید نفت بیشتر و نگه داشتن آن در سطح بالای تولید را دارد. در همان زمان زمزمه هایی از سوی برخی اعضای اوپک به گوش رسید که تعیین حجم تولید نفت از سوی هر عضو مشخص می شود.

جیمز هندرسون، محقق ارشد موسسه مطالعات انرژی آکسفورد در این باره می گوید: آنچه بیشتر اعضای اوپک در نشست آتی این سازمان مورد بررسی قرار خواهند داد، حجم تولید است. اعضا سعی دارند با توجه به چشم‌انداز و تعیین حجم تولید نفت خود امتیازاتی را از آن خود کنند. به عقیده من روسیه بازی جدیدی را آغاز کرده است که می تواند به اعمال نفوذ و قوت گرفتن برخی از کشورهای عضو اوپک نیز منجر شود.

کشورهای عضو اوپک پس از 8 سال به توافقی برای کنترل میزان تولید نفت رسیدند و این سازمان در حال حاضر در تلاش است تا هم از مجموع تولید نفت اعضای خود بکاهد و خود بر میزان کاهش آن نظارت داشته باشد. از سوی دیگر، روسیه که رقابت جدیدی را با عربستان سعودی برای کسب عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان آغاز کرده، نسبت به این توافق متعهد شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیام‌های متعددی درباره کاهش تولید نفت در کشورش و یا فریز نفتی ارسال کرده است و با نهایی شدن جلسه اوپک در 30 نوامبر می توان نسبت به پایان سه سال وفور عرضه نفت امیدوار بود.

تولید نفت روسیه در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل از آن حدود 4 درصد افزایش یافته و به 11.11 میلیون بشکه در روز رسیده است. این کشور در نظر دارد سطح کاهش تولید نفت را خود تعیین کند و این رویه می تواند فرصت مناسبی برای کشورهایی همچون ایران و عراق که سعی در جذب بازارهای جهانی دارند، باشد تا سطح کاهش تولید را خودشان تعیین کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار