رییس سازمان انتقال خون ایران گفت: 9 قطب مراکز پیوند در حال شکل گیری است و سازمان انتقال خون موظف شده است مراکز داوطلبان غیرخویشاوند را پیدا کند.

شکل گیری 9 قطب مرکز پیوند در کشوربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر پور فتح الله گفت: کاری که در زمینه سلول های بنیادی در کشور ما صورت می گیرد پیوند است.

وی افزود: ما رشد خیلی خوبی در زمینه سلول های بنیادی و 8 هزار مورد پیوندی موفق سلول های بنیادی خونساز داشتیم اما مشکل اینجاست که فقط یک سوم بیماران می توانند در خویشاوند خود مورد سازگار پیدا کنند. 

رییس سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: ما در این زمینه ضعف اساسی داریم و از 8 هزار موردی که تا کنون پیوند شدند فقط 100 مورد غیر خویشاوند  بوده و این به دلیل عدم وجود بانک های پذیره نویسی در کشور است. 

پورفتح الله ادامه داد: خوشبختانه 9 منطقه قطب مراکز پیوند در حال شکل گیری است و سازمان انتقال خون موظف شده است مراکز داوطلبان غیر خویشاوند را پیدا کند.

وی تصریح کرد: این مراکز در پاسخ به آن دو سوم بیمارانی است که در میان خویشاوندان خود مورد سازگار را پیدا نکرده و به مراکز مراجعه و سلول خونساز غیر خویشاوند استفاده می کنند. 

رییس سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: تاکنون کسانی که فرد سازگار را در خانواده خود نداشتند از پیوند سلولی محروم شده و نمی توانستند به حیات خود ادامه دهند. 

پور فتح الله با توجه به گسترش مراکز پیوند سول بنیادی غیر خویشاوند گفت: با این مسئله کار گسترش پیدا کرده و این امکان را برای بیماران فراهم خواهیم کرد. 

رییس سازمان انتقال خون ایران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در حال حاضر چه رتبه ای داریم و تا کجا پیش رفته ایم، گفت: ما چیزی حدود 12 هزار داوطلب در زمینه اهدای سلول های بنیادی ، 8 هزار موردخون بند ناف استاندارد در کشور داریم و ظرف ماه گذشته هم تعداد پذیره نویسی سپاس که متعلق به سازمان انتقال خون از 3500 به 7000 هزار رسیده و امیدواریم تا پایان سال فقط سپاس انتقال خون 20 هزار داوطلب داشته باشد و تا پایان سال 96 در برنامه راهبردیمان 100 هزارمورد اهدا کننده است که نیاز کشور را مرتفع خواهد کرد.

منبع:شهرفردا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.