سنت قمه زنی که سالیان سال در کنار مراسم عزاداری محرم، بسیاری از ارزش های این مراسم معنوی را به چالش میکشید چندی است که جای خود را به نذری پسندیده داده که ایثار را رنگی دوباره می بخشد.

از قمه زنی تا نذر خون؛ نذری پسندیده به جای سنتی نکوهیده
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به راستی این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته ولی گاهی اوقات از گوشه و کنار شهر خبر از بدعت هایی می رسد که اصل قضیه را در کشاکش این خرافات یا رسوم غلط پنهان می کند یا حتی گاهی زیر سوال می برد.  
 
محمد تقدیری کارشناس مسائل مذهبی گفت: انسان های مومن  و مسلمان به ویژه شیعه عقایدی دارند که  این عقاید و احساس خود را به شیوه های مختلف ابراز می کنند. به طور مثال وقتی به کسی سلام می کنیم سلامتی را به او مژده می دهیم .  
 
وی تصریح کرد: هر قومی برای ابراز عقیده خود شیوه های مختلفی را بر می گزیند. روشهای مختلفی برای ابراز ناراحتی، غم، شادی موجود است که در برخی کتب از رسول اکرم (ص)روایاتی مطرح بوده مانند گریه کردن و روضه خواندن .  
 
تقریری ادامه داد: ولی متاسفانه در طول تاریخ روشهای جدیدی توسط برخی افراد ایجاد و یا تعبیری بدعت گذاشته شده ،البته روشهای جدید همیشه به معنای منفی بودن نیست چون مهم آن است هر کسی غم و اندوه خود را به شیوه ای ابراز کند. لذا برخی به صورت سینه زدن ، پای برهنه راه رفتن و. . . این احساسات را بروز می دهند که این شیوه ها وقتی به صورت مضر در بیاید تبعات منفی را به دنبال دارد.  
 
بدعت های غلط در عزاداری ها
 
این کارشناس مسائل مذهبی در مورد تاریخچه و نحوه ورود این بدعت به عزاداری های مسلمانان بیان کرد: قمه زنی در عراق بیشتر به چشم می خورد ولی سفر نامه نویسان از تاریخ نویسان نقل می کنند این مساله در عراق نبوده و از خارج توسط ترکهای غزل باش به عراق آورده شده و عراقیها تا قرن بیستم در قمه زنی شرکت نمی کردند.  
 
وی افزود: در سال 1919 یک گروه 100 نفره از شیعیان ترک به قمه زنی پرداختند. در ایران تا پیش از صفویه قمه زنی مرسوم نبوده ،حتی در خاطرات جهانگردان که در اصفهان در سال 1337 نوشته اند ، گروه کوچکی قمه زنی می کردند.  
 
 
رواج بدعت توسط انگلیس در بین مسلمانان  
 
تقدیری ادامه داد: در دوره قاجار بحث قمه یا تیغ زنی هم به آن اضافه شد و به مرور زنجیر بستن و قفل بستن ولی نکته مهم  اینجاست که انگلستان در آن زمان با تسلط درایران از این گونه مباحث خرافی و به این شکل خشن استقبال و آن را ترویج کرده است تا به این وسیله چهره ای قرون وسطی ای  و خشن از شیعیان نشان دهد.  
 
این کارشناس مذهبی افزود: برخورد علما با این مطلب سه موج داشته؛ موج اول مخالفت علامه سید محسن امین و تایید سید ابولحسن اصفهانی که برخی از ایشان حمایت کردند. هر چند عموم مردم آن زمان مخالف چنین مراسمی بودندولی چون فتوای مرجعیت بود به آن عمل کردند.
 
امام(ره) جواز قمه زنی را لغو کرد
 
معاون امور روحانیون و حوزه علمیه آستان حضرت عبدالعظیم تصریح کرد: بعد ازانقلاب اسلامی ایران امام خمینی(ره) با صدور یک فتوا جواز قمه زنی و شبی خوانی را خدشه وارد کردند.البته  امام در مقابل کسانی که اصل عزاداری را با دیدگاه روشنفکری می خواستند رد کنند فرمودندعزاداری را با همان شیوه سنتی ولی در فتوای دیگری قمه زنی رد کردند.  شهید مطهری در کتب خود قمه زنی را مصداق تهدید برای دین مطرح و از این نظر امام حمایت کردند.   
 
وی افزود: وموج سوم بعد از فتوای رهبری  و رحلت امام  تظاهر به قمه زنی زیاد شد و شاید مردم تصورشان این بود که با فوت امام قمه زنی آزاد شده باشد، اما رهبری نظر خود را در این مورد مطرح کردند. خوشبختانه بعد از این موج سوم همه علما یا حتی علمایی که در گذشته تمایل یا سکوت نشان داده بودند فتوای رهبری را حکم حکومت دانسته وحکم رهبری را لازم الاجرا دانسته و نظرات خود را علیه قمه زنی ابراز کردند. حتی آیت  الله بروجردی نظری در این باره دادند، که یک عده گفتند ما در سال ،یازده ما ه و 20 روز مقلد ایشانیم ولی در دهه محرم کار خودمان را می کنیم.  
 
قمه زنی همچون خاری در چشم اسلام  
 
تقدیری با بیان اینکه  آیت الله حکیم فرمودند قضیه قمه زنی چون خاری در گلوی ماست، ادامه داد: دلایل مهمی که از تبعات برگزاری این مراسم خرافی اتفاق می افتد به ترتیب ذیل است:  
1-وهن مذهب : این کار یک نوع سبک کردن مذهب است.  
شهید هاشمی نژاد کتابی در خصوص عقاید دارند که یکی از اقوام ما در آلمان نقل می کنند که چند نفر از دوستانم می خواستند مسلمان شوند ولی با دیدن قمه زنی از این کار خود داری کردند .
 
2- آسیب رساندن به بدن: اینکه  در مصیبت ها سینه زنی و بر سر زدن وجود دارد یک طرف مساله است ولی آسیب آن  بسیار کمتر از قمه زنی است.  آسیب جدی را علما جایز نمی دانند.  
 
3- بدعت: این کار هیچ دلیل شرعی و عقلی ندارد.
 
4- موجب سوءاستفاده دشمنان برای تضعیف مذهب شیعه است. که این به نظر بنده در موقعیت فعلی نسبت به عدله دیگر چشمگیرتر است.  
 
وی با اشاره به مخدوش شدن چهره تشیع، افزود: اگر در فضای مجازی تحقیق کنید، چهره شیعه را به صورت قمه زنی نشانتان می دهد که در نتیجه تبلیغ بر علیه شیعیان است.  
 
تقدیری در ادامه افزود: روایتی تکان دهنده از زبان استادی که در خارج تحصیل می کردند حاکی از این مطلب است که اروپاییان با نشان دادن فیلم و کلیپ از آداب و رسوم ملل مختلف سعی در خدشه دار کردن چهره شیعیان و مسلمانان درسراسر دنیا دارند.  
 
معاون امور روحانیون و حوزه علمیه آستان حضرت عبدالعظیم (ع) با اشاره به زحمت علما برای شناساندن تمدن اسلامی ایرانی، افزود: مهمترین مساله ،ضایع شدن فداکاری گذشتگان برای حفظ آبروی تشیع است که با یک حرکت سبک و ساده به این صورت به هدر می رود.  
 
تقدیری در ادامه گفت: وظیفه امروز ما آگاه سازی جوانان برای عزاداری و همدردی با امام حسین علیه السلام  است، لذا باید سمبلی برای عقلانیت  آمیخته با احساسات پاک برای ارائه به جهان شویم.  
 
وی یادآور شد: عرض ارادت به امام حسین و حرکت در مکتب ایثار و شهادت در قالب اهدای خون به نیازمندی که به این فرآورده نیازمند است صورت بگیرد.
 
 
نذر خون تصویری زیبا از حماسه حسین (ع)  
 
در ادامه دکتر بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری شهر فردا گفت: ورود سازمان انتقال خون به عرصه نذر خون در ماه های رمضان، محرم الحرام و صفر مدتهاست که آغاز شده  و مردم دیندارمانند ایام دیگر سال این بار با نذر خون خون به استقبال ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله (ع) می روند . در این ایام ما برنامه  نذر خون را با شعار تصمیم آگاهانه و اهدای خون مسئولانه  آغاز می کنیم.  
 
حاجی بیگی در خصوص خون های اهدایی در ایام محرم  افزود: در حال حاضر 3 سال  از آغاز برنامه نذر خون سازمان انتقال خون می گذرد و تا کنون استقبال خوبی از سوی مردم داشته و رویکرد ما استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگی آحاد مردم نوع دوست به منظور پیوستن به سطح داوطلبان اهدای خون در سراسرکشور است .
 
وی تصریح کرد: امروزه در کشور ما فرهنگ عاشورایی در کشور سبب جذب علاقه و رقبت بیشتر مردم جهت اهدای خون در ماه محرم است.
 
 
طلایه داران راه خدا اولین حامی اهدا خون  
 
حاجی بیگی با بیان اینکه اهدای خون از زمان جنگ تا کنون در کشور ما نهادینه شده، یادآور شد: مردم از دوران جنگ فرهنگ اهدای خون را پذیرفتند و با علم  به اینکه خون و فرآورده های خونی مختص به زمان خاصی نیست  به مراکز برای اهدای خون خود در همه ایام مراجعه می کنند .  
 
وی با بیان اینکه برنامه نذر خون برای جذب جوانان و هیئات مذهبی در ایام محرم است افزود: سال قبل برنامه ریزی خوبی داشتیم در برخی استان ها مثل البرز، خراسان رضوی ، اردبیل ، آذربایجان غربی و شرقی ، کرمانشاه ، قم و یزد استانهایی بودند که مردم نذر خون خود را به نحو احسنت انجام دادند.  
 
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در ادامه گفت: خوبی این طرح این است که ما می توانیم برنامه تکریم ارباب رجوع را به خوبی به سرانجام برسانیم، وقتی این برنامه از قبل حساب شده باشد و مردم یک روز را از روز تاسوعا تا اربعین برای اداء نذر خون خود در نظر بگیرند از تجمع و ازدحام جمعیت کاسته و مردم موفق به اهدای خون با کمترین هزینه می شوند.  
 
وی بیان کرد: به هر حال اهدای خون در کشور نباید مختص به یک روز خاص باشد و ان شالله روزی فرا برسد که هیچ بیماری چشم انتظار فرآورده های خونی نماند.   
 
حماسه اهدا کنندگان درعاشورا و تاسوعا به 5 برابر می رسد
 
حاجی بیگی در خصوص آمار اهدای خون در روزهای مختلف ، تصریح کرد: استان تهران 17.5 درصد خون کشور را تامین می کند در این شهر روزانه 1100 الی 1200 نفر جهت اهدا خون مراجعه دارند ولی در ایام خاص مانند روز تاسوعا و عاشورا، در مراکز اهدای خون این آمار به 5 برابر می رسد .  
 
سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در خصوص ایام محرم و مراجعه هیئت های مختلف برای اهدای خون گفت: مفتخریم که در روز تاسوعا و عاشورا میزبان هیئات مذهبی هستیم که با مراجعه به مراکز انتقال خون نه تنها عزاداری برای ابا عبدالله را به نحو احسنت انجام می دهند بلکه با اهدای خون خود یک بار دیگر با سالارشهیدان تجدید بیعت می کنند.  
 
وی در خصوص مراجعه هیئات مذهبی در این روز به مراکز انتقال خون گفت: هیئت زنجانی های مقیم تهران هر ساله صبح تاسوعا و عاشورا با اهدای خون به بیماران نیازمند کمک می کنند.  
 
خود را با اهدای خون به صف حسینیان برسانید  
 
حاجی بیگی با بیان اینکه فرهنگ اهدای خون در بین مردم ایران جا افتاده است، افزود:  با مراجعه هیئات به مراکز اهدای خون فصل جدیدی ازهمدلی و همدردی برای بیماران نیازمند آغاز می شود .
 
وی ادامه داد:نیاز به خون و فرآورده های آن در کشور همیشه موجود است در سال گذشته 2.5میلیون نفر به مراکز مراجعه  و از این مقدار 2 میلیون 100 هزار واحد خون اهدایی داشتیم که در سال گذشته 3 میلیون و 360 هزار خون و فرآورده آن برای مصرف به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور ارسال شده است و این نشان از این است که این نیاز همیشه وجود دارد و توصیه سازمان انتقال خون ایران به جوانان و به خصوص  جوانان هیئتی این است که به صف اهدا کنندگان خون بپیوندند.  
 
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: توقع سازمان انتقال خون از جوانان هیئتی این است که به صف اهدای خون بپیوندند و سن اهدای خون در کشور ما از17 سال تمام تا پایان 60 سالگی است. به هر حال جوانان باید بیایند و با اهدای خون به صف پرشور اهدا کنندگان خون بپیوندند.  
 
حاجی بیگی با بیان اینکه در سال گذشته در دو روز تاسوعا و عاشور 4 برابر روزهای معمول خون اهدایی داشتیم، تصریح کرد: امروزه با پیوند اعضا مصرف خون بسیار بالا رفته و با گسترش مراکز خون و آنکولوژی نیاز به خون و فرآورده های آن بیشتر از گذشته احساس می شود به طوریکه که یک پیوند کبد در واحد بیمارستانی به 60 واحد خون و فرآورده آن نیاز دارد یعنی شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما می باشد که این 60 واحد از تعداد زیادی اهدا کننده تامین می شود.  
 
در نهایت باید بدانیم که قمه زنی یکی از بدعت هایی است که متاسفانه در بین برخی از هیئتها و جوانان در این ایام باب شده که می توان با تبدیل این خرافه به نذر خون دست نیازمندان به خون و فرآورده های آن را بگیریم.
 
منبع: شهرفردا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۶
باسلام به استاد گرانقدر .قمه زنی در زمانهای قدیم و ایام عزاداری بعنوان سنت مرسوم بوده ولی بتدریج نقض شد ولی متاسفانه جوانهای امروزی بعنوان خودنمایی و صرفا نمایش درملا عام از آن استفاده میکنند و موجب بیزاری مردم میشوند بنظر من قمه زنی یک عمل غیرانسانی و خودزنی خودآزاری مکروه است