رییس شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران گفت: در برخی نقاط کشور، نسبت دندانپزشک به بیمار بسیار ناکافی است و بسیاری از این نقاط از امکانات پیشرفته درمانی محروم هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقارالدین اخوان زنجانی رییس شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در افتتاحیه این کنگره در هتل المپیک اظهار داشت: این کنگره با شعار «علم و هنر در خدمت سلامت و کرامت بیماران» به همت انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده که هدف تلاش برای افزایش توانایی علمی و مهارت‌های عملی به منظور تامین سلامت مردم و اعتلای هرچه بیشتر رشته دندانپزشکی ترمیمی به عنوان معروف‌ترین رشته دندانپزشکی است.

وی تصریح کرد: محوریت شانزدهمین کنگره تخصصی دندانپزشکی کوشش در جهت یافتن مسیرهایی برای رسیدن به هدف مقدس و خداپسندانه سلامت و کرامت بیماران است.

زنجانی بیان کرد: مقوله‌ای که امروزه سازمان بهداشت جهانی هم بر آن تاکید فراوان دارد و بهبود شاخص سلامت را از اهداف خود در سال 2020 قرار داده است و در کشورمان ایران نیز با توجه به شرایط دندانپزشکی جامعه و معضلاتی در این زمینه بیش از گذشته باید به این موضوع مهم پرداخته شود.

وی گفت: بهبود وضعیت دندانپزشکی کشور به هیچ وجه با شرایط گذشته قابل مقایسه نیست.

رییس شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران با اشاره به مهم‌ترین مسائل موثر در سطح کلان دندانپزشکی، اظهار داشت: کم‌رنگ بودن مسائل پیشگیرانه و غلبه موضوع درمان، همت بیشتر دولت در این زمینه را می‌طلبد که البته طی دو سه سال اخیر کوشش‌های ارزشمندی از جمله فلورایدتراپی در سطح ملیونی، با هزینه ملیاردی و تلاش های فراوان شخص وزیر بهداشت انجام شده است.

وی با اشاره به پرداخت ۹۵ درصدی هزینه‌های دندانپزشکی که از جیب مردم عنوان کرد: تنها ۵ درصد هزینه ها در مسائل پیشگیرانه صرف می‌شود که باید به بهداشت و پیشگیری به عنوان شاخص‌ترین هدف دندانپزشکان بیش از گذشته توجه شود. 

زنجانی تصریح کرد: دو عامل کارساز برقراری الگوی صحیح تغذیه به خصوص در حوزه دندانپزشکی مانند جلوگیری از مصرف بیش از اندازه مواد شیرین که نقش اساسی در تغذیه دارد و نیز معاینات دوره‌ای منظم که از عوامل مهم و حیاتی در جلوگیری از رشد پوسیدگی‌های ثانویه دندان‌ها است که توجه ویژه توسط دندانپزشکان و نیز رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های مرتبط به دندانپزشکی، در مردم نهادینه شود.

وی با بیان اینکه دندانپزشکان باید به دو موضوع طراحی پروتکل‌های دندانی صحیح مرتبط با وضعیت بیمار و دقت در تکنیک درمانی انتخاب شده توجه زیادی داشته باشند، افزود: امروز بسیاری از روش‌های درمانی پیشرفته، سیستم‌های لابراتوری قابل قبول و تکنسین‌های ماهر به خصوص در قسمت سرامیک، در تعدادی شهر بزرگ تمرکز داشته که قسمت‌های وسیعی از کشور از این امکانات محروم هستند لذا در جهت بهبود نتایج درمان و در انطباق با شعار کنگره باید ه این امر توجه ویژه شود‌.

رییس شانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران تاکید کرد: امروزه با پیشرفت وسیع در حوزه ترمیم در اکثر موارد می‌توان از درمان‌های با دوام و زیبا مطابق با استاندارهای مرجع که تکنیک‌هایی با نیاز به زمان و هزینه کمتر و قابلیت انجام در اقصی نقاط کشور را دارد استفاده کرد.

زنجانی افزود: نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در راستای حفظ سلامت جامعه به خصوص در نقاط کمتر توسعه یافته، تعداد دندانپزشکان را افزایش داد چراکه طبق برخی آمار نسبت دندانپزشک به بیمار در برخی نواحی بسیار ناکافی است.

مرجعیت علمی در حوزه دندانپزشکی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد

در ادامه این مراسم محمدباقر رضوانی رئیس انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، اظهار داشت: استقبال از شانزدهمین کنگره سالیانه دندانپزشکی ترمیمی ایران، پیامی داشت و آن مورد توجه قرار گرفتن پیشرفت‌های دندانپزشکی کشور، توسط دندانپزشکان بود که کم کم ذائقه دندانپزشکی کشور را به سمت بدنه اصلی مشکل اجتماعی سوق می‌دهد.

وی گفت: پایه‌گذاری‌های علمی در جهت حل معضلات اجتماعی دندانپزشکی کشور مورد توجه جامعه دندانپزشکی کشور قرار گرفته است.

رضوانی افزود: پیام دوم این همایش ایجاد هماهنگی و اتحاد در بین نهادهای مختلفی است که در عرصه دندانپزشکی ایران فعالیت می‌کنند.

رییس انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، اظهار داشت: برای داشتن سیستم دندانپزشکی متعالی در کشور لازم است دانشگاه‌های کشور مرجعیت علمی آموزش دندانپزشکی کشور را پذیرفته و به عنوان مرجعی بای کار خود قرار دهند.

وی عنوان کرد: قسمت وسیعی از خدمات دندانی ایران در دست افرادی است که در قسمت تجهیزات این حوزه فعالیت می‌کنند که لازم است مراکز علمی و تولیدی در این حوزه، استاندارد فعالیت‌‌های خود را ارتقا دهند و نگاه به این مسیر باید نگاه علمی باشد نه سیاسی.

حسن اسلامی دبیر شانزدهمین کنگره سالیانه متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران نیز در افتتاحییه این کنگره با اشاره به استقبال گسترده جامعه دندانپزشکی کشور از این کنگره، اظهار داشت: باتوجه به استقبال و بازخوردهای مثبت این کنگره در سال‌های قبل، امسال هم سعی شده تا با ارائه برنامه‌های علمی و آموزشی متوع، گامی مثبت در جهت ارتقاء علم دندانپزشکی کشور، به خصوص در حوزه ترمیمی برداشته شود.

در حال تکمیل/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.