مشهد؛

شناسایی محوطه های تاریخی و ثبت آنها ضروری است

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: شناسایی محوطه های تاریخی و ثبت آنها به منظور حفاظت این مکانها از نابودی ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محمد رکنی در مراسم رویداد فرهنگی روز جهانی باستان‌شناسی با موضوع " از فلسفه دانش باستان شناسی تا فلسفه و فرهنگ صیانت از مواریث فرهنگی" با بیان اینکه در خراسان رضوی در بحث محوطه‌های تاریخی حدود 1500 اثر به ثبت ملی رسیده است افزود: طی یک سال اخیر درباره این تعداد آثار ثبت‌شده کمتر معرفی و توجه کردیم و در زمینه ثبت، امسال ثبت ملی نداشتیم و حجم تخریب این محوطه‌ها زیاد بوده است.

وی از باستان‌شناسان درخواست کرد برای محافظت و نگه‌داری از محوطه‌های تاریخی اطلاعات بیشتری در اختیار میراث فرهنگی قرار بدهند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان رضوی افزود: باستان‌شناسان کمک کنند تا خراسان رضوی از این وضعیت سفیدی و کم‌کاری که در زمینه تحقیق و پژوهش باستان‌شناسی قرار دارد، بیرون بیاید.

رکنی با بیان اینکه در شرق کشور تنها چهار نقطه بیشتر در زمینه باستان‌شناسی کارکردیم گفت: بندیان، بازه هور، شادیخ و تپه دامغان خراسان کارشده است، درحالی‌که در خراسان رضوی آثار زیادی وجود دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان رضوی اظهار کرد: موزه بزرگ خراسان رضوی با بانک سفال و اشیاء تاریخی که دارد فضای خوبی برای کارشناسان و محققان این امر آماده کرده است.

موزه بزرگ خراسان قطب پژوهش آموزش باستان شناسی است

عضو هیئت‌علمی باستان‌شناسی هم در ادامه این همایش گفت: خراسان بزرگ می‌تواند به کانون فعال و پر جنب و جوش باستان شناسی تبدیل شود و از طرفی موزه بزرگ خراسان قطب پژوهش آموزش باستان شناسی است.

محمد بختیاری شهری افزود: خراسان رضوی از دوران پارینه‌ سنگی تاکنون محل گذرگاه بود است و همیشه دارا سکنه بوده . است

وی تصریح کرد: خراسان پتانسیل فرهنگی زیادی داشته و دارد، به همین دلیل ما در خراسان تعداد زیادی محوطه و آثار فرهنگی و تاریخی داریم.

عضو هیئت‌علمی باستان‌شناسی گفت: از سال 1284 تا 1370 یعنی حدود 86 سال ما 51 کاوش باستان‌شناسی انجام داده‌ایم و از سال 70 به بعد یک جهش در بحث باستان‌شناسی است که تحقیق و پژوهش داریم به این دلیل که باستان‌شناسی به‌صورت سازمانی و چارت سازمانی مشخص و در قالب حوزه پژوهشی دیده شد.

بختیاری با بیان اینکه از سال 84 تاکنون حال خوشی را برای باستان‌شناسی ندیدم، افزود: پروژه‌های متعددی در زمینه کارشناسی ارشد و دکترای باستان‌شناسی انجام‌شده است که این موضوع نوید خوبی را برای باستان‌شناسی در پی دارد.

عضو هیئت‌علمی باستان‌شناسی گفت: خراسان بزرگ می‌تواند به کانون فعال و پر جنب و جوش باستان شناسی تبدیل شود و از طرفی موزه بزرگ خراسان قطب پژوهش آموزش باستان شناسی است

باستان شناسی حلقه یک تحول بنیادی است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم در این همایش گفت: باستان شناسی تنها یک رشته و دانش نیست بلکه حلقه یک تحول بنیادی است.

حکمت الله ملاصالحی افزود: مناطق شرق کشور و بطور کلی خراسان خاورستان تاریخ فرهنگ، معنویت و مدنیت ما است.

وی گفت: هیچ دانشی در زمینه تحرک بخشیدن به کنجکاوی معرفت جویانه بشر به باستان شناسی نمی رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: این رشته معانی مفقود شده پشت آثار باستانی را که فاعلان و عاملان انسانی در گذشته های دور انجام داده اند از زیر خروارها خاک به روی صحنه می آورد.

این استاد دانشگاه گفت: کلنگ باستان شناسان چابکتر از قلم و اندیشه مورخان در اندیشه و آگاهی بشر است.

وی خاطرنشان کرد:فردوسی نقش تعیین کننده ای در تاریخ و فرهنگ ما داشته است به طوری که مشهد در دوره اسلامی به عنوان قلب تپنده خراسان بزرگ بوده است.اما امروز معماری مشهد برازنده این شهر نیست در طورتی که همیشه زبان زد جهانیان بوده است.

حکمت الله ملاصالحی گفت:باستان شناسی بصیرت چشم است همانطور که فلسفه حکمت گوش است.باستان شناسی برای همه علوم کاربرد دارد.امروز کلنگ باستان شناسان چابک تر ازقلم و نگارش است و این اتفاق کوچکی نیست، باستان شناسی تنها یک رشته و دانش نیست بلکه حلقه یک تحول بنیادی است.

در این مراسم جمعی از دانشجویان رشته باستان شناسی دانشگاه های فردوسی، تربت حیدریه، نیشابور و گناباد همراه با اساتید این رشته حضور داشتند.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.