مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد :برابرنتایج حاصل از طرح ملی مراقبت از آنفلوانزای پرندگان آذربایجان غربی ، عاری از آنفلوانزای پرندگان است.

به گزارشخبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی ، دکتر کامیار داهیم گفت: به منظور اجرای سیاست‌های پیشگیرانه سازمان دامپزشکی و با هدف مراقبت فعال از بیماری آنفلوانزای پرندگان و جلوگیری از شیوع این بیماری ، طرح مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان همزمان با سایر استانها ، در آذربایجان غربی به اجرا درآمد.

وی گفت : این طرح که از سوم مهر ماه آغاز شده بود ، با نمونه برداری از49 واحد روستایی و 20 واحد مرغداری صنعتی و 9 واحد عرضه و فروش ماکیان زنده آغاز و مراحل خونگیری و سوآپ برداری انجام و جهت انجام آزمایشات سرمی HI و Elisa و آزمایشات مولکولی PCR به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان ارسال گردید.

ایشان در ادامه افزودند در طول طرح پایش ، تعداد 220 نمونه سرم و سوآپ از واحدهای مرغداری صنعتی ، و بیش از 1300نمونه سرمی و 750 نمونه سوآپ از واحد های روستایی و همچنین 244 نمونه سرمی و 289 نمونه سواپ از بازارچه های عرضه پرندگان مورد آزمایش واقع شده که نتایج حاصل از این طرح نشان میدهد که واحدهای مرغداری صنعتی ، طیور بومی روستایی و مراکز عرضه پرندگان این استان عاری از این بیماری می باشند.

آنفلوانزای پرندگان ، یک بیماری ویروسی می باشد که دستگاههای تنفس ، گوارش یا عصبی بسیاری از انواع طیور و سایر پرندگان را مبتلا می سازد . شدیدترین نوع بیماری به صورت حاد و عمومی می باشد که در طیور با یک دوره کوتاه و مرگ و میر بسیار بالا مشخص می گردد.این بیماری می تواند در بیشتر گونه های پرندگان بروز نماید. نشانه های آنفلوانزا بسیار متفاوت بوده ، به عوامل چندی از قبیل : سن و گونه پرنده ، حدت ویروس ، عفونت های همزمان و کیفیت پرورش بستگی دارد. در بسیاری از موارد ، نشانه های تنفسی شامل : سرفه ، عطسه ، صدای رال ، ریزش اشک ، تورم سینوس، کاهش تولید تخم یا ترکیبی از آنها وجود دارد . ممکن است اسهال ، ادم سرو صورت یا اختلالات عصبی وجود داشته باشد .

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.