بیش از 50 درصد مصرف آب در بیش از 60 درصد مزارع ذرت علوفه‌ای استان از طریق بهره‌گیری از شیوه‌های آبیاری روز کاهش یافت.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان سمنان گفت: متوسط عملکرد ما در سال گذشته حدود 47 تن در هکتار بوده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم میانگین برداشت کشاورزان این استان، امسال به بیش از 50 تن برسد. بیش از 60 درصد از سطح مزارع ذرت استان با شیوه آبیاری تیپ کشت شده است که خود نقش زیادی در مدیریت منابع آب داشته است. با توجه به کمبود شدید منابع آبی در استان، کشاورزان استان، آب را مدیریت شده به مزرعه و مصرف گیاهان می رسانند.
 حسین اصغری با اشاره به اینکه مقدار آب مصرفی در شیوه کشت معمولی حدود 11 هزار متر معکب در هر هکتار است، افزود: این مقدار در شیوه آبیاری با تیپ به حدود 5000 متر مکعب کاهش می‌یابد.
وی تصریح کرد: با هدف کاهش مصرف آب، برنامه‌ریزی جهت توسعه کشت نشایی نیز در دستور کار ما قرار دارد زیرا با کشت نشایی به جای بذر، هم در مصرف بذر صرفه‌جویی می‌شود ‌و هم‌ حداقل‌ دو مورد آبیاری کمتر نسبت به کاشت بذر به‌روش سنتی مورد نیاز است که صرفه‌جویی قابل توجهی است ضمن اینکه مدیریت برخی آفات و  نیز سرمای زودرس نیز در کشت نشایی انجام خواهد شد.
اصغری گفت: توسعه کشت سورگوم به جای ذرت نیز از جمله برنامه‌های در دست انجام این معاونت در راستای کاهش مصرف آب است که به صورت طرح‌های الگویی در سطح ‌استان در حال پیگیری است.
وی اظهارداشت: عواملی چون کشت به‌موقع محصول به‌منظور جلوگیری از سرمازدگی و خسارت به محصول، تامین بذور مناسب با دوره رشد کوتاه‌تر و پتانسیل بالاتر و همچنین مدیریت منابع آب از مهمترین عوامل منجر به افزایش تولید محصول ذرت است که در این استان پیگیری می‌شود.
انتهای پیام/ م

برچسب ها: کاهش ، مصرف ، آب ، مزارع ذرت ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار