بیش از 1300 قلاده سگ در قزوین علیه بیماری هاری واکسینه شدند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت : هاری يك بيماری عفونی حاد ، كشنده ويروسی ومشترک بین انسان ودام است  .

عیسی غیاث یزدی افزود : اين بيماري مخصوص گوشتخوران اهلي و وحشي است که  انسان و ساير حيوان هاي خونگرم پستاندار، بطور تصادفي و اغلب از طريق حيوان گزيدگي به آن مبتلا مي شوند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: ميزان كشندگي این بیماری بالا(صد در صد ) است ، بطوري كه پس از ظهور علايم باليني چه در انسان و چه در حيوان، قابل درمان نیست و بيمار محكوم به مرگ خواهد بود.

وی ،  تلفات دام و خسارت هاي اقتصادي ناشي از اين بيماري كه در دام ها ايجاد مي شود را از موارد اهمیت بیماری هاری برشمرد و گفت : یکی از دلایل عمده آن عدم قلاده گذاری است.

 یزدی با اشاره به دو شکل بیماری هاریگفت :  هاري ساكت يا فلجي یکی نوعی ازاین  بیماری است که در آن حيوان به گوشه اي پناه مي برد ، ابتدا دست ها سپس پاها و بعد ساير اندامها فلج شده و در نهايت حيوان به علت فلج دستگاه تنفسي مي ميرد.

وی ادامه داد : نوع دوم این بیماری هاري خشمگين است که در آن پس از دوره تغيير رفتار ، حيوان پريشان و مضطرب و كم كم وحشي و درنده مي شود و به گاز گرفتن سنگ و چوب و اشياي مختلف پرداخته و محل زندگي خود را ترك مي كند  و به هر كس و هر حيوان سر راه خود حمله مي برد .

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین اضافه کرد : در این نوع سگ بیمار  پس از مدتي در اثر دوندگي زياد و گرسنگي و تشنگي به علت عدم قدرت بلع ، كف از دهانش سرازير شده و پي در پي زمين مي خورد ،صداي پارس حيوان ، خشن ، ناموزون و بريده بوده و درندگي در چهره اش هويداست .

یزدی به عموم مردم توصیه کرد که در صورت هرگونه گزش از سوی سگ ، گربه یا هر حیوان گوشتخوار دیگر سریعا دامپزشکی و مرکز بهداشت را مطلع سازند.

وی همچنین  به دامداران وکسانیکه در منزل سگ ویا گربه نگهداری میکنند تاکید کرد تا برای واکسینه کردن حیوانات خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.