اصفهان؛

ثبت ملی 12 بنای تاریخی استان اصفهان

پرونده 12 بنای تاریخی در شورای ثبت و حرائم استان اصفهان به منظور ثبت ملی این آثار تهیه و تصویب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر کل میراث فرهنگی استان اظهار داشت: با توجه به سیاست اداره کل میراث فرهنگی استان برای توسعه متوازن ثبت ملی آثار تاریخی در سطح استان و تلاش برای حفاظت از این آثار تاریخی از طریق ثبت ملی آنها، پرونده ثبت ملی 12 اثر تاریخی در استان اصفهان تهیه و پس از تدوین، در شورای ثبت و حرائم استان بررسی و موارد با اکثریت آراء تصویب شد.

فریدون اله یاری افزود: با توجه به تصویب این پرونده ها در شورای ثبت استان، موارد جهت تأیید نهایی و دریافت شماره ثبت به کمیته ثبت ملی کشور ارسال و پس از تشکیل جلسه جهت بررسی و دفاع کارشناسان استان به ثبت نهایی خواهند رسید.

وی از خانه های تاریخی ابوالقاسم احمدیان، و حسن احمدیان در شهر تودشک، برج تاریخی کبوتر خانه روستای تاریخی قورتان، برج تاریخی کبوتر خانه قلعه ترکی در روستای سرهنگ از توابع شهرستان لنجان، برج تاریخی کبوتر خانه حاج علی نظام در شهر اژیه، حمام تاریخی دستگرد، حمام تاریخی گلستان و انقلاب در زرین شهر، پرونده خانه تاریخی سرای بلقیس در اصفهان، مکتب خانه ملارضا در چادگان، خانه جهان بین در اصفهان، پل تاریخی سطل(آب بر) در شهرستان دهاقان و برج تاریخی کبوترخانه درچه به عنوان 12 اثر تاریخی استان نام برد که ثبت ملی خواهند شد.

شایان ذکر است پل تاریخی سطل که بر روی رودخانه ای فصلی در شهرستان دهاقان واقع شده است پس از پل تاریخی جویی در شهر اصفهان دومین پل تاریخی استان اصفهان است که به جهت انتقال آب از روی آن به دو سمت رودخانه در عصر صفوی بنا شده است. با توجه به این که کانال آبی از روی این پل عبور نموده و آب را به مزارع دو سمت پل می رساند این پل تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است.

گفتنی است در عصر صفوی به جهت برقراری ارتباط میان کاخهای سلاطین صفوی و همچنین انتقال آب به باغهای سعادت آباد درسمت جنوب رود زاینده رود در داخل شهر اصفهان، پل جویی در این شهر بنا شده و جوی آبی نیز بر روی عرشه پل ایجاد شد که متاسفانه هم اینک از این جوی آب بر روی پل اثری باقی نمانده است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار