اصفهان؛

احیای حمام خسرو آقا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از احیای آثار باقی مانده از حمام تاریخی خسرو آقا خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون اله یاری  افزود: با تصویب طرح احیای حمام صفوی خسرو آقا براساس تفاهمنامه ای که حدود یکسال پیش با شهرداری منعقد و بتازگی در شورای فنی این اداره کل تصویب شد ، مرحله اول طرح بازسازی این بنای تاریخی بزودی آغاز می شود.
وی اظهار کرد: بر این اساس احیای بخش های باقی مانده این اثر شامل جرزها و ستون های حمام به مساحت 265 متر مربع توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهردای اصفهان انجام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: در ادامه احیای کامل این طرح با پیش بینی مسایل ترافیکی آن اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد: این حمام که در ضلع شمالی محور عظیم دولتخانه صفوی قرار داشته، یکی از زیباترین و منحصر به فردترین حمام های تاریخی اصفهان بود که توسط یکی از درباریان دوران شاه سلیمان صفوی به نام ( خسرو آقا) بنا نهاده شد.
اله یاری افزود: این اثر زیبا و منحصر به فرد با کمال تأسف در دهه های گذشته بصورت عمدی و در چند مرحله ویران شد.
به گزارش ایرنا، حمام خسرو آقا با920 متر مربع مساحت در زمان شاه سلیمان صفوی و به همت یکی از کارگزاران او به نام خسرو آقا (آغا) ساخته شد.
این حمام که تا حدود پنجاه سال پیش مورد استفاده همگانی بوده است از سوی سازنده آن وقف شده بود تا عایدات آن صرف استنساخ کتب شود.
این بنا در سال 1353 با شماره 976 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
علیقلی آقا برادر خسرو آقا نیز حمام دیگری را در محلۀ بید آباد اصفهان در همان دوران بنا نهاد که خوشبختانه درحال حاضر مرمت شده و به عنوان موزۀ مردم شناسی توسط شهرداری اصفهان مورد بهربرداری قرار گرفته است.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.