رئیس دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان مطرح کرد

افزایش بی سابقه خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان

توحیدی گفت: در سال جاری خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان بصورت بی سابقه ای افزایش یافته است.

افزایش بی سابقه خشونت علیه خبرنگاران در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، صدیق‌الله توحیدی رئیس دفتر حمایت از رسانه های آزاد افغانستان روز یکشنبه در نشستی مطبوعاتی در کابل با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری میلادی بصورت بی سابقه ای افزایش یافته است، بطوریکه میزان خشونت ‌علیه قشر رسانه ای در این کشور در 10 ماه گذشته برابر با هشت سال گذشته بوده است.

رئیس دفتر حمایت از رسانه های آزاد افغانستان افزود: در سال جاری میلادی 377 مورد خشونت از جمله کشته شدن 13 خبرنگار در این کشور ثبت شده است و 229 خبرنگار مجبور به ترک محل کار و وظیفه خود شده اند.

وی گفت: با وجود تلاش های زیاد برای پیشگیری از این موضوع، همچنان شاهد افزایش خشونت علیه خبرنگاران هستیم .

توحیدی تصریح کرد: این خشونت ‌ها از سوی گروه‌ های تروریستی، افراد وابسته به دولت، افراد زورگو و مسلح غیرمسئول و همچنین بخش خصوصی اعمال شده است.

به گفته رئیس دیده بان رسانه ها، در استان های «قندوز»، «هلمند»، «فراه» و «ارزگان» تمامی خبرنگاران تهدید شده و مجبور به ترک وظایف خود شده اند.

توحیدی تصریح کرد که در 15 سال اخیر در افغانستان به صورت متوسط سالانه 48 مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده اما آمارهای امسال تکان دهنده است.

وی با بیان اینکه وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان رو به وخامت بوده است از جامعه جهانی و دولت افغانستان خواست تا در این باره توجه جدی تری داشته باشند.

به نوشته ایرنا رئیس دیده بان رسانه های آزاد گفت که مصوبه مصونیت خبرنگاران از طرف شورای امنیت ملی‌ و رییس جمهوری پذیرفته شد و در همین راستا کمیته هماهنگی میان خبرنگاران، فدراسیون خبرنگاران و دولت ایجاد و حکم جدید رئیس جمهوری هم در باره امکان دسترسی به اطلاعات صادر شد، اما تاکنون شاهد کاهش خشونت در برابر خبرنگاران نبوده ایم و معنی آن این است که وضع خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان با گذشت هر روز بدتر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار