سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان حمایت از گروه‌های تروریستی را جزو ذات حکومت عربستان دانست و گفت: اصولا صلحی که عربستان بخواهد برقرار کند صلح نیست.

عربستانحسن درویش‌وند سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با اشاره برگزاری نشست آتی صلح افغانستان در عربستان اظهارداشت: سعودی‌ها از یک‌سو از گروه‌های تروریستی و افراطی حمایت می‌کنند و از سوی دیگر در تلاش هستند تا به جامعه جهانی اینگونه وانمود کنند که ما به فکر کمک‌ به دولت‌ و مردم افغانستان هستیم.

سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان افزود: ارتباط عربستان با گروه‌های تروریستی در افغانستان به ده‌ها سال قبل برمی‌گردد و برکسی پوشیده نیست که عربستان جزو سه کشوری بود که در سال‌های گذشته طالبان را به رسمیت شناخت و کمک‌های مالی بسیار زیادی نیز به این گروه کرد.

وی با اشاره به اینکه ارتباط عربستان با گروه‌های افراطی همچنان ادامه دارد و تقریبا موضوعی ثابت شده و آشکار است گفت: سعودی‌ها از سوی دیگر می‌خواهند چهره صلح‌طلبی از خود نشان دهند و دست به برگزاری چنین نشست‌هایی می‌زنند.

درویش‌وند بیان داشت: نباید از برگزاری چنین کنفرانس‌هایی تعجب کرد و چنین رفتارهایی از سوی ریاض طبیعی است. چرا که چندی پیش ان‌ها میزبان کنفرانس گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه بودند.

به گفته سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان حمایت از گروه‌های تروریستی جزو ذات حکومت عربستان است و اصولا صلحی که عربستان بخواهد برقرار کند صلح نیست.

سرکنسول سابق ایران در پیشاور پاکستان گفت: سعودی‌ها عادت دارند تا برای گروه‌های ترویستی زمان بخرند و این رفتار جزء سنت‌های دیرینه سعودی‌ها است، بنابراین هرجا گروه‌های تروریستی کم می‌آورند و در مضیقه قرار می‌گیرند مورد حمایت ریاض قرار می‌گیرند تا آن‌ها با استفاده از نفوذی که در دولت‌ها و رسانه‌های وابسته به خود دارند، جوی را علیه آنها راه اندازی و همه را پای میز مذاکره بیاورند.

درویش‌وند با بیان اینکه سعودی‌ها واقعا دنبال صلح در افغانستان نیستند و این اتفاق بارها در افغانستان و جاهای دیگر تجربه شده، خاطرنشان کرد: سعودی به دنبال خرید زمان برای گروه‌های تروریستی است تا آنها را از مهلکه نجات دهند و اصلا نمی‌شود به این کنفرانس‌ها عنوان صلح داد.

اضافه می‌شود؛ در روزهای گذشته سفارت افغانستان در عربستان سعودی اعلام کرد که قرار است در جریان ماه آینده یک کنفرانس بین‌المللی در باره صلح افغانستان با حضور علمای جهان اسلام در ریاض پایتخت این کشور برگزار شود.

سید جلال کریم، سفیر افغانستان در عربستان گفته است که در این کنفرانس مبارزه با تروریسم، روند صلح افغانستان و مسایل دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و علما دینی در این مورد بحث و مناقشه خواهند کرد. 

آقای کریم گفته است پس از برگزاری کنفرانس بین‌المللی با حضور علمای جهان اسلام، نتیجه آن اعلام و به تمام علمای جهان اسلام در این زمینه نامه ارسال خواهد شد.

او همچنین گفته که سفارت افغانستان در ریاض اکنون برای برگزاری کنفرانس مذکور آمادگی می گیرد که در آن علمای دینی جهان اسلام در باره صلح افغانستان بحث کنند.

این نخستین کنفرانس بین‌المللی با حضور علمای جهان اسلام است که در باره صلح افغانستان برگزار می ‎شود.

موضوع برگزاری کنفرانس بین‌المللی با حضور علمای جهان اسلام، در سفر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت به ریاض مطرح شد.

آقای عبدالله در دیدار با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد، معاون دوم شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان گفته بود که افراط گرایی دینی و مذهبی یکی از چالش‌های اصلی است.

آقای عبدالله در این سفر از مقامات عربستان سعودی خواهان کمک در پروسه صلح افغانستان شده که مقامات ریاض از کمک شان در تأمین صلح افغانستان، به او اطمینان دادند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار