به گزارش خبرنگار دنیای اارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درماه های اخیر کل مجموعه وزارت ارتباطات از شخص وزیر گرفته تا سایر مسوولان حرف از ارزان شدن اینترنت زده اند و حتی با توجه به محاسباتی که روی کاغذ انجام شد قیمت اینترنت در ایران کاهش یافته است و طبق نرخی که رگولاتوری در مصاحبه خود اعلام کرده و تمام شرکتهای اینترنتی هم آن را اعمال کرده اند و اینترنت ارزان شده است.
اما در عمل شاهد آن هستیم که قیمت اینترنت در سبد خانواده ها کاهش که نداشته هیچ بلکه افزایش هم داشته است. واقعیت از این قرار است که بسیاری از شرکتهای اینترنتی تا قبل از آنکه تخفیفهای اینترنتی توسط وزارت ارتباطات اعلام شوند و آنها ملزم به رعایت این تخفیفها شوند طرحها و جشنوارههای بسیاری را در وب سایتهای خود راه انداخته بودند و آنها را تبلیغ میکردند اما به محض آنکه مجبور شدند تخفیفهایی را که شرکت ارتباطات زیرساخت به آنها داده بود اعمال کنند و به کاربران و مشترکان خود تخفیف دهند شروع به حذف کردن تخفیفهای خود به کاربرانشان کردند.
با توجه به برداشته شدن این طرحها قیمت اینترنت در بسیاری از شرکتها نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه گاه هزینه های افراد تا بیش از 30 درصد هم افزایش را نشان میدهد. برای یافتن پاسخ این سوال که تخفیف های اینترنتی به واقع چقدر برای کاربران موثر بوده اند وهزینه های آنها را کاهش داده اند با تعدادی از کاربرانی که از شرکت های مختلف اینترتی سرویس و خدمات دریافت کرده اند مصاحبه کردیم و از آنها پرسیدیم که چه تغییری در هزینه های که هر ماه بابت اینترنت پرداخت میکنند حاصل شده است و آیا اعمال تخفیفات باعث شده است تا هزینه های کمتری را پرداخت کنند و به اصطلاح اینترنت پایشان ارزان تمام شود یا اینکه اوضاع به گونه دیگری است.
بی اثر بودن تخفیفهای اینترنتی
اگرچه در این دولت و در دولتهای قبل چندین بار اعلام شده بود که شرکت ارتباطات زیرساخت تخفیف هایی را به شرکت های اینترنتی داده است اما با وجود اینکه شرکت ارتباطات زیر ساخت که ورود اینترنت به کشور فقط از طریق آن صورت میگیرد این تخفیفها را به شرکتهای اینترنتی داده است اما شرکتهای اینترنتی به مشترکان خود هیچ تخفیفی را نداده اند.
ماجرا از این قرار است که شرکت زیرساخت اینترنت را از لب مرز خریده و آن را در نقطه صفر مرزی تحویل مخابرات داده و مخابرات هم آن را در سراسر کشور پخش کرده و آن را در اختیار شرکتهای اینترنتی میگذارد که در این میان شرکتهای اینترنتی مدعی اند که زیر ساخت اینترنت تمام شده را به آنها گران میفروشد و به همین دلیل هم آنها قیمتهای گزافی را برای فروش اینترنت از کاربران خود طلب میکنند.
وزارت ارتباطات اما در یک دهه اخیر در چند نوبت تخفیف هایی را از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکتهای اینترنتی داد که البته با وجود اعمال این تخفیف ها توسط زیرساخت شرکتهای اینترنتی حاضر نشدند که به مشترکان خود تخفیف بدهند. درواقع هر بار که شرکت زیرساخت تخفیفی را اعمال میکرد شرکتهای اینترنتی به بهانه های مختلف از زیر بار اعمال تخفیف به مشترکان خود شانه خالی میکردند.
در این نوبت اما وزیر ارتباطات که یک بار این تجربه تلخ را تجربه کرده بود این بار به خوبی این موضوع را مدیریت و کنترل کرد و اعلام کرد که فقط به شرکتهای اینترنتی تخفیف میدهد که به مشترکان خود تخفیف داده باشند. این امر تمام شرکتهای اینترنتی را مجبور کرد که این تخفیفها را در نهایت اعمال کنند اما در عمل باز هم آنها با ترفندهایی مثل حذف جشنوارهها و یا طرح های خود عملا قیمت تمام شده اینترنت را برای کاربر نهایی افزایش دادند.
برداشتن سرویس شبانه رایگان توسط شرکت های اینترنتی
از وقتی که ارزان شدن اینترنت اعلام شده شرکتهای اینترنتی که بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات تخفیف هایی را به وجود آورده بودند تعرفه های خودشان را به شیوه ای تغییر دادند که در عمل هزینه اینترنتی که مشترکان آنها مصرف میکنند به جای کاهش افزایش داشته باشد.
یکی از مشترکانی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: تا قبل از اعمال این تخفیفهای اینترنتی، سرعت حدود دو مگابایت را با حجم 10 گیگ به قیمت 40 هزار تومان خریداری میکرده که دانلود شبانه ای داشته که از ساعت 2 شب تا 8 صبح هم فعال بوده اما از موقعی که این تخفیفها شکل گرفته اند درست است که مبلغی که بابت اینترنت باید بپردازد 8 هزار تومان کم شده و به جای 40 هزار تومان به 32 هزار تومان رسیده است اما از آنجایی که اینترنت نا محدود شبانه اش حذف شده عملا مجبور شده که حجم بیشتری را خریداری کند که اصلا به صرفه اش نیست.
توجه داشته باشید که بیشتر افرادی که از این سرویس ها استفاده میکردند دانلودهای خود را به ساعات پایانی شب واگذار میکردند و با برنامه هایی نظیر دانلود منیجر دانلودهای خود را به گونهای تنظیم میکردند که دانلودهای خود را به صورت اتوماتیک از ساعتی خاص مثل 2 شب شروع شوند که البته با توجه به برداشته شدن سرویسهای رایگان شبانه عملا این کار غیر ممکن شده است و کاربران ناچارند که هزینه های گزافی را برای دانلودهای روزانه خود صرف کنند.
گران شدن اینترنت نامحدود روشی دیگر برای بی اثر کردن تخفیفها
یکی دیگر از روشهایی که از طریق آن کاربرانی که از سرویس نامحدود اینترنت استفاده میکنند را با مشکل مواجه کرده گران شدن اینترنت نامحدود است.
به این صورت که اگرچه طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات قیمت اینترنت باید با تخفیف مواجه شود اما قیمت اینترنت غیر حجمی یا نامحدود شامل این تخفیفها نمیشود با همین روش شرکتهای اینترنتی سرویس نامحدود مشترکانی که از سرعت 256 مگابات استفاده میکنند مجبور شدند که اگرچه قبل از این مبلغ 25 هزار تومان برای هر دو ماه میپرداختند از این پس باید تعرفه آنها به 33 هزار تومان افزایش پیدا کند.
جالب است بدانید که یکی از کاربرانی که از این بابت اعتراض کرده شرکت اینترنتی به او گفته است که اگر ناراحت است میتواند سرویس خود را قطع کند چون ارایه این سرویس به کل برای شرکت صرفه اقتصادی ندارد. کاربر دیگری که او هم از اینترنت پرسرعت بهره میبرد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: من از اینترنت با سرعت 512 استفاده میکردم اما در چند ماهی که گذشته بعد از تخفیفها هزینه من که به ازای هر دو ماه پیش از این 48 هزار تومان بوده حالا به 60 هزار تومان رسیده است.
این طور به نظر می آید که سازمان تنظیم صرفا قیمت فروش حجم و آبونمان را ارزان کرده اما برخی شرکتهای اینترنتی که از ترفندهای اینترنت ایران به خوبی آگاه هستند با حذف تخفیف های خود، اینترنت رایگان شبانه و اضافه کردن قیمت اینترنت نامحدود عملا درآمدهای خود را افزایش دادند و البته این در حالی است که هزینه هایی هم که بابت تخفیفهای اینترنتی اعمال کردند عملا از شرکت زیرساخت دریافت کرده اند.
ثابت ماندن هزینه اینترنت داخلی
درست است که شرکتهای اینترنتی در سالهای گذشته مقدار زیادی از محتوا را در روی شبکه داخلی یا همان اینترانت یا شبکه ملی اطلاعات به کاربران خود ارایه داده اند وعملا بسیاری از این محتواها را اگر مشترکان آنها بخواهند دانلود کنند ارتباط آنها نه از طریق اینترنت بلکه از شبکه داخلی وصل میشود اما آنها باز هم با وجود اتصال کاربرانشان به شبکه داخلی از آنها هزینه اینترنت بین الملل را از آنها دریافت میکنند.
البته جای شکرش باقی است که سازمان تنظیم مقررات قانونی را اعمال کرده که به موجب آن از اول بهمن ماه سال جاری شرکتهای اینترنتی ملزم میشوند که اینترنت و اینترانت مشترکان خود را یعنی استفاده آنها از اینترنت داخلی یا اینترنت ملی را تفکیک کنند و هزینه اینترنت ملی باید چیزی حدود یک سوم هزینه اینترنت جهانی محاسبه شود.
رگولاتوری البته شرکتهای اینترنتی را هم تهدید کرده که در صورتی که این مهم را تا اول بهمن ماه سال جاری انجام ندهند با جریمه های سنگینی روبرو میشوند که البته باید منتظر بود و دید که آیا این تهدیدها جواب میدهد و یا باز هم شرکتهای اینترنتی با ترفندهای خاص خود از زیر اعمال کاهش هزینه استفاده از اینترنت داخلی هم فرار میکنند.
جمع بندی
تجربه سالهای قبل نشان داده که اگرچه تخفیفهای اینترنتی توسط شرکت زیرساخت در چند نوبت اعمال شده اند اما هربار شرکتهای ارایه دهنده اینترنت با بهانه های خاص خود حاضر نشده اند این تخفیفها را به کاربران خود بدهند.
از سوی دیگر اگر این شرکتها تخفیفها را هم اعمال کنند باز هم با شیوه هایی نظیر حذف کردن اینترنت شبانه و برداشتن طرحهای ویژه خود عملا هزینه های بیشتری از کاربران طلب میکنند.
برخی از شرکتهای اینترنتی البته در پاسخ به این انتقادها مدعی اند شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت را بسیار ارزان قیمت از خارج از کشور خریداری کرده و با قیمت گزاف به شرکتهای اینترنتی میفروشد و به فکر درآمد زایی برای دولت است وگرنه بازهم این شرکت میتواند قیمتها را بسیار پایینتر آورده و عملا دعوای بین شرکتهای اینترنتی و کاربران را از بین ببرد.
شاید امروز بسیاری از شرکتها ترجیح بدهند که خودشان وارد کننده اینترنت به ایران باشند و از این طریق قیمتها باز هم کاهش پیدا کنند اما تجربه های قبلی نشان میدهد زمانی که شرکت زیرساخت در چند نوبت به آنها تخفیف داده آنها باز هم حاضر به کاهش قیمت اینترنت برای کاربران خود نشده اند.
شاید واقعیت این باشد که محدود بودن تعداد شرکتهای اینترنتی در ایران باعث شده که این 11 شرکت پپ به نوعی با هم کنار آمده و بازار اینترنت ایران را بین خود تقسیم کنند و با بالا نگه داشتن قیمت اینترنت عملا موجب شوند کاربر ایرانی نتوانند از اینترنت ارزان و با کیفیت استفاده کنند.
با توجه به این شرایط شاید بهترین راه افزایش تعداد مجوزها است؛ یعنی وزارت ارتباطات میتواند با اعطای مجوزهای بیشتر به شرکتهای اینترنتی بیشتر عملا انحصاری را که ایجاد شده بشکند و سرمایه گذاران بیشتری را ترغیب کند تا وارد بازار اینترنت ایران شده و این بازار به معنای واقعی کلمه رقابتی شود تا شاید از نتیجه این کار قیمت اینترنت برای کاربر ایرانی کاهش یافته و اندازه معقولی پیدا کند.