شیراز؛

نقش تغذیه در ترمیم زخم

نیاز به انرژی، ویتامین، مواد معدنی و پروتئین در زمان ابتلا به زخم های جدی افزایش می یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ فاطمه صادقی یک کارشناس ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: بیشتر زخم ها در افراد سالم در صورتی که تمیز و عاری از عفونت نگه داشته شوند، به سرعت بهبود می یابند.  
وی افزود: برخی انواع زخم ها جدی تر است و در بیشتر موارد، نیاز به مداخله پزشکی دارند، مانند زخم بستر یا زخم های فشاری که می تواند در قسمت هایی از بدن که استخوان به پوست نزدیک است(مچ پا، پشت، آرنج، پاشنه و باسن) ایجاد شود؛ این عارضه بیشتر در افرادی که بستری هستند و یا قادر به تغییر موقعیت خود نیستند، شایع است.  
او با بیان اینکه نیاز به انرژی، ویتامین، مواد معدنی و پروتئین در زمان ابتلا به زخم های جدی افزایش می یابد؛ ادامه داد: در این شرایط، دریافت اندازه کافی کالری به واسطه پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم و دارای تمام گروه های غذایی، اولویت دارد.   
صادقی بیان کرد: مصرف 20 تا 30 گرم پروتئین معادل سه تا چهار قوطی کبریت گوشت مرغ یا گوشت قرمز در وعده های غذایی اصلی، 10 تا 15 گرم پروتئین معادل دو سفیده تخم مرغ یا دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی یا یک لیوان شیر یا ماست با هر میان وعده می تواند به این افراد کمک کند.
این کارشناس ارشد تغذیه هیدراته نگه داشتن بدن از راه نوشیدن اندازه کافی آب و نوشیدنی های بدون شکر، آب میوه های طبیعی و شیر را به عنوان دیگر توصیه در این زمینه برشمرد.
او اضافه کرد: در برخی موارد با توجه به وسعت و شدت زخم به عنوان مثال در سوختگی های شدید، ممکن است نیاز  به برخی ویتامین ها، مواد معدنی و یا اسیدهای آمینه خاص افزایش یابد که توصیه می شود بیمار با متخصص تغذیه برای تنظیم برنامه غذایی و یا مصرف مکمل های غذایی در راستای تامین نیاز به این مواد مغذی، مشورت کند.  
صادقی یادآور شد: در افراد مبتلا به دیابت، یکی از بهترین و موثرترین راهکارها برای پیشگیری و درمان زخم، بررسی سطح قند خون است و ضرورت دارد بیمار از یک برنامه مدیریت قندخون زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه پیروی کند.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: نقش ، تغذیه ، ترمیم ، زخم ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار