با همکاری سازمان فضایی ایران با وزارت جهاد کشاورزی، پروژه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور در سراسر کشور اجرا میشود.

به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛در پی تفاهم‌نامه همکاری سازمان فضایی ایران با وزارت جهاد کشاورزی، پروژه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور در سراسر کشور اجرا و تا پایان سال، با همکاری بخش خصوصی و متخصصان دانشگاه‌های کشور، پروژه اصلی در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد.

محمد همایون صدر معاون سازمان فضایی ایران گفت: در قالب تفاهم نامه، پروژه‌هایی تعریف شده است و در حال مذاکره هستیم که پروژه‌های مربوط به خشکسالی، افت سطح آب دریاچه‌های کشور و دیگر موارد زیست محیطی را با مشارکت هم اجرا کنیم.

وی با اشاره به سابقه پایش محصولات کشاورزی در کشور، خاطر نشان کرد: برای اجرای این طرح با چندین دانشکده و وزارت جهاد کشاورزی، وارد مذاکره شدیم، در عین حال توان بخش خصوصی را هم بررسی کردیم.

 صدر با اشاره به این که این پروژه هم اکنون به صورت آزمایشی در چهار استان شروع شده است، اظهار داشت: قرار است با اتمام این پروژه، کار به بخش خصوصی و متخصصان دانشگاه‌های کشور، واگذار شود.

معاون سازمان فضایی ایران افزود: محصولات کشاورزی که در این مرحله گندم و جو، خواهد بود از زمان کاشت تا برداشت تحت نظر قرار گرفته، سپس با کمک تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور و همکاری وزارت جهاد کشاورزی اطلاعات استخراج می‌شود.

دکتر صدر همچنین از تعریف هفت پروژه کلان دیگر در کشور خبر داد و گفت: تا پایان سال این پروژه‌ها را برای اجرا به بخش خصوصی و دانشگاهی واگذار می‌کنیم تا با همکاری این دو بخش بتوان سالانه به پایش محصولات کشاورزی با دقت بالا پرداخت.

وی با تاکید بر این که آمار تهیه شده با دقت مورد نیاز خواهد بود، گفت: آمارهایی که در سایت‌های جهانی در زمینه محصولات کشاورزی ارائه می‌شود، تقریبی است، اما این اطلاعات که با برون سپاری در داخل تهیه می‌شوند، از دقت لازم برخوردار هستند.

 صدر دستاورد عمده این پروژه را گنجانده شدن طرح ملی پایش محصولات کشاورزی از طریق فنّاوری سنجش از دور در برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

به گفته وی این پروژه با استفاده از فناوری ماهواره سنجش از دور، با هدف ترویج کاربردهای فناوری فضایی در کشور به صورت سالانه انجام خواهد گرفت.

منبع روابط عمومی وزارت ارتباطات

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار