کارشناس ژاپنی پروژه بین‌المللی جایکا گفت:این پروژه با هدف احیا و حفظ جنگل‌ها و مراتع با مشارکت مردم و تیم بین‌المللی ژاپن انجام می‌شود.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ به نقل از روابط عمومی اداره منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، یکی از اعضای ژاپنی پروژه جایکا به همراه مسؤولان منابع طبیعی این استان از حوزه آبخیز منطقه زیلایی بازدید کرد.

کازوهیسا کاتو در این سفر با تشریح و تبیین پروژه بین‌المللی جایکا، اظهار کرد: این طرح با هدف احیا و حفظ جنگل‌ها و مراتع با مشارکت مردم و تیم بین‌المللی ژاپن انجام می‌شود.

کارشناس پروژه بین‌المللی جایکا با اشاره به ظرفیت بالای منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد، از احتمال اجرای این پروژه بین‌المللی در این استان خبر داد.

وی هدف خود از این سفر را انجام ارزیابی و مطالعات اولیه در خصوص امکان اجرای پروژه مشارکتی جایکا (پروژه مشارکتی ایران و ژاپن) به منظور توسعه مدیریت حوزه‌های آبخیز و عرصه‌های طبیعی در این استان عنوان کرد.

این مسوول با بیان خلاصه‌ای از کلیات این طرح بین‌المللی، یادآور شد: مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و توسعه منابع طبیعی با اقدامات مشارکتی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

کازوهیسا کاتو با اشاره به اینکه این پروژه با مشارکت ایران و ژاپن در ایران در حال اجرا است، گفت: فاز نخست این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری اجرا شده است.

کارشناس پروژه بین‌المللی جایکا ادامه داد: پس از تکمیل پرسشنامه و ارزیابی شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد در صورت مساعد بودن شرایط اجرای این پروژه بین‌المللی را در این استان آغاز خواهیم کرد.

وی، فرسایش خاک، کمبود منابع آب، تخریب جنگل و مرتع، آلودگی منابع آبی و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی را مهم‌ترین مشکلات منابع طبیعی عنوان و خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای این پروژه با مشارکت ژاپن و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران بتوانیم این مشکلات را کاهش دهیم.

این مسوول، کاهش فرسایش خاک، بهبود پوشش گیاهی، افزایش محصولات مرتبط، بهبود معیشت مردم، کاهش خطرات سیل و حفظ منابع آبی را از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت جامع حوزه آبخیز در حین اجرای این پروژه عنوان کرد.

کازوهیسا کاتو اضافه کرد: آموزش‌های ضمن خدمت، ارزشیابی و پایش فعالیت‌ها، بهبود فنون حفظ آب و خاک، جلوگیری از تخریب جنگل، کاشت گونه‌های اقتصادی و بهبود فعالیت‌های پیش‌برنده حفاظت آب، خاک، جنگل و مرتع، بهره‌برداری از کمیته‌های مختلف مدیریت و انجام مطالعات میان دوره‌ای و پایان دوره‌ای از موارد حمایتی در پروژه جایکا است.

عضو تیم اجرایی پروژه بین‌المللی جایکا با اشاره به تعداد زیاد استان ها و وجود عرصه‌های طبیعی متعدد در ایران، اجرای این پروژه را در همه استان‌ها میسر ندانست و بیان کرد: پس از ارزیابی مناطق، مطالعات و تکمیل پرسشنامه این پروژه در کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد.

وی ضمن بازدید از منطقه زیلایی، این منطقه را مناسب برای اجرای پروژه بین‌المللی جایکا عنوان کرد و با توجه به ظرفیت‌های بالای منابع طبیعی و روند رو به رشد مخاطرات برای عرصه‌های جنگل و مرتع در این استان، بر لزوم اجرای این طرح مشارکتی تاکید کرد.

«جایکا» نام یک سازمان دولتی مستقل بین‌المللی در ژاپن است که درزمینه توسعه به دولت ژاپن و کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.