دانش آشتیانی توانست با کسب 157 رای موافق به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت‌خانه آموزش و پرورش، صبح امروز (سه شنبه یازدهم آبان ماه) پس از سخنرانی یک ساعت حسن روحانی رییس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و نمایندگان موافق و مخالف دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پشت تریبون آمدند.

بخشی از نظرات موافقان، مخالفان و برنامه‌های دانش آشتیانی را در ادامه خواهید خواند: 

**مهدی شیخ در موافقت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
مهدی شیخ نماینده مردم تهران یکی دیگر از موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود و گفت: بنده شعاری دارم که به آن معتقدم؛ تا کی قرار است این روند ادامه پیدا کند؟ در گذشته فردی وارد عالم سیاست کشور شد و سال‌ها افراد را به جان یکدیگر انداخت. وی به اخلاق و تخصص و نظارت مجلس بر دولت پشت پا زد و خواست مجدداً وارد صحنه سیاسی کشور شود.

شیخ تصریح کرد: قرار بود به اخلاق رأی دهیم. انقلاب ما انقلاب انسانیت، اخلاق و ارزش بود آیا این ارزش و انسانیت است؟ آیا این تعهد ما به شهیدان است؟ آیا با قرآن سازگار است که به تفرقه و اختلاف دامن بزنیم؟ 

**محمدی در موافقت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
داوود محمدی نماینده مردم تهران در حمایت و موافقت با دانش آشتیانی اظهار داشت: دانش‌آشتیانی در زمینه تعلیم و تربیت از تخصص کامل برخوردار است و از معلمین بسیار موفق رشته ریاضی بوده و اگر بحث تحصیلات را بخواهیم قرار دهیم خب شهید رجایی هم معلم موفقی در زمینه ریاضی بودند.

وی در ادامه به عملکرد دانش‌آشتیانی در وزارت علوم پرداخت و گفت: دانش آشتیانی مسئولیت‌های مختلفی داشت و موفق بود که اگر توانمندی نداشت به عنوان معاون در سه دوره انتخاب نمی شدند.

**محمدی در موافقت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
داوود محمدی نماینده مردم تهران در حمایت و موافقت با دانش آشتیانی اظهار داشت: دانش‌آشتیانی در زمینه تعلیم و تربیت از تخصص کامل برخوردار است و از معلمین بسیار موفق رشته ریاضی بوده و اگر بحث تحصیلات را بخواهیم قرار دهیم خب شهید رجایی هم معلم موفقی در زمینه ریاضی بودند.

وی در ادامه به عملکرد دانش‌آشتیانی در وزارت علوم پرداخت و گفت: دانش آشتیانی مسئولیت‌های مختلفی داشته و موفق هم بوده و  اگر توانمندی نداشت به عنوان معاون در سه دوره انتخاب نمی شدند.

**ابوالفضل سروش در موافقت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در موافقت از دانش آشتیانی بیان کرد: مهمترین دلیل من برای موافقت این است که در شرایط فعلی و با وجود مشکلات عدیده آموزش و پرورش، باید به سند بنیادی مربوطه توجه کنیم و این مهم در برنامه های آقای دانش آشتیانی آمده است

وی افزود: به دانش آشتیانی رای می دهم چرا که در برنامه‌اش شایستگی و صلاحیت حرفه ای معلمان را مبنای نظام پرداخت می ‌داند و آموزش و پرورش را مصرف کننده نمی‌داند.

**جعفرزاده در موافقت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت با دفاع از دانش آشتیانی گفت: کاسبان فتنه هرگز به عنوان کاندیدای پیشنهادی وزارت در مجلس حضور پیدا نمی‌کنند، چرا باید از تریبون مجلس دروغ گفت و تهمت بست.

وی با اشاره به مشکلات فرهنگیان ادامه داد: هرگز نباید با مریض، مریض دیگری صحبت کند. فرهنگیان نمی‌خواهند کسی کنار آن‌ها بنشیند و گریه کند بلکه آن‌ها به دنبال کسی هستند که مشکلاتشان را رفع کند. اگر به وزیر آموزش و پرورش رأی داده نشود به ناچار این وزاتخانه توسط سرپرست اداره می‌شود .

جعفرزاده رأی دادن به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را نخستین امتحان مجلس دانست و افزود: این مجلس ثابت می‌کند که مجلسی ولایت مدار و حامی دولت و ملت است بنابراین به پیشنهادهای دولت باید توجه کرد.

**فلاحت‌پیشه در مخالفت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب در مخالفت با دانش آشتیانی گفت: سیاسی شدن آموزش و پرورش به ضرر مملکت است و در برنامه‌های ابلاغی آقای دانش‌آشتیانی در عمل اتفاقی نیفتاده و هیچ طرح عملیاتی داده نشده و شکاف بین حقوق و مزایای معلمان روز به روز بیشتر می شود.

وی افزود: آقای دانش‌آشتیانی چقدر با درد معلمان آشنا هستند؟ مدیرانی که بخش اعظم خانواده آنها در خارج از کشور درس خوانده‌اند چگونه می توانند برای کشور تصمیم بگیرند؟ برنامه شما که بر اساس تعهدات بین المللی نظام آموزش را شکل می دهد، این نگرانی را ایجاد می کند که ممکن است بر متون درسی ما اثر بگذارد.

**عباسی در مخالفت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
اسدالله عباسی نماینده مردم املش و رودسر، یکی دیگر از مخالفان تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط دانش آشتیانی بود و گفت: انتظار داشتیم درباره حقوق‌های نجومی توضیح داده شود که نشد، انتظار داشتیم اگر قرار بود جابه جایی در وزارت اموزش پرورش صورت میگیرد از خود فرهنگیان استفاده می‌شد نه اینکه از آموزش عالی وارد شود.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم مطالبات بازنشستگان در برنامه شما گنجانده می شد، صدها کلاس دولتی از افراد غیر معلم دارد اداره می شود. 

عباسی افزود: رشته تحصیلی دانش آشتیانی سنخیتی با آموزش و پرورش ندارد و اگر مجتمع مفید تنها منظور است که این مجتمع هم آموزش متعارفی نداشته و تافته جدا بافته است، آقای دانش‌آشتیانی بیشتر به درد قسمت نوسازی مدارس می‌خورد.

**نقوی حسینی در مخالفت با دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با ابراز ناراحتی از رییس جمهور به سبب ترک مجلس شورای اسلامی بدون توجه به صحبت‌های نمایندگان با اشاره به اینکه ما از نقد استقبال می کنیم، گفت: امیدوارم که این نقدها به جهنم حواله نشود و به بی سواد و انقلابی نفهم محکوم نشوم.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان سابقه آقای دانش آ‌شتیانی در حزب منحله مشارکت فراکسیون ششم و امضاکننده اجتماعات غیرقانونی یادآور شد: اسناد گزارش‌ها نشان می‌دهد که آقای دانش‌ اشتیانی به عنوان بورس دولتی آقای هاشمی رفسنجانی بدون گزینش در یک مدرسه دولتی ایرانیان انگلیس تدریس می‌کرده، ببینید که به چه کسی رأی می‌دهید.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با انتقاد شدید از نحوه انتخاب وزیر آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور عنوان داشت: آیا از بین یک میلیون و 100 هزار معلم یک نفر لایق وزارتخانه آموزش وپرورش نیست؟

وی ادامه داد: مجلس دهم در مقابل فتنه ایستاد و خط قرمزها را رعایت کرد. آیا فقط مجلس و قوه قضاییه باید خط قرمزها را رعایت کنند و دولت نباید خط قرمزها را رعایت کنند. آیا می‌خواهید به فتنه‌گرانی که چنگ به صورت نظام کشیده‌اند رأی بدهید؟

دانش آشتیانی: در راه انقلاب خودسوزی و جهاد کرده‌ام 
فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی سخنانی در جلسه علنی امروز در دفاع از برنامه‌های خود گفت: خدا را شاکرم که در این جمع پراهمیت که هم دولت و  نمایندگان مجلس در آن حضور دارند می‌توانم درباره آموزش و پرورش صحبت کنم.
 
دانش آشتیانی با تقدیر از وزرای پیشین آموزش و پرورش بیان کرد: وزرای پیشین در همه مراحل در جهت ارتقای نظام آموزش و پرورش ما تلاش خود را انجام دادند و به خصوص از فانی آخرین وزیر آموزش و پرورش کمال تشکر را دارم.

وی تصریح کرد:  برنامه من در 4 بخش تدوین شده و مهمترین مسئله‌ای که دغدغه من این است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه کشور دانست و نه بخش مصرفی.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مدرسه را باید مهمترین واحد تأثیرگذار در توسعه به شمار آورد لذا محور کلی برنامه من در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش است و تماما براساس خواست مقام معظم رهبری قرار گرفته است این برنامه واقع‌گرایانه و تحول‌گرایانه است.

آشتیانی خاطر نشان کرد: اگر نماینده مخالف عنوان کردند که این برنامه‌ها اجرایی نیست مسلما در مدت کوتاه 7-8 ماه امکان اجرای برنامه‌های کامل من نیست همچنان که در مقدمه به آن اشاره کرده‌اند که این برنامه دراز مدتی است اما در انتها برنامه کوتاه مدتی که منطبق با برنامه بلند مدت است نیز آورده‌ام.

وی ادامه داد:  در رابطه با آموزش و پرورش و توسعه آن باید توجه داشته باشیم که نظام آموزش  و پرورش ما گرفتار بیماری‌های ساختاری است، مسئله آموزش و پرورش مسئله ملی بوده و حل این مسئله نیاز به اجماع ملی دارد و مطمئنا یک فرد نمی‌تواند به تنهایی آموزش و پرورش را به آن جایگاه مورد نظر برساند همه دولت و نمایندگان مجلس باید کمک کنند که آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد.

آشتیانی گفت: نگرانی نسبت به امروز و آینده سرمایه‌های کشور کم اهمیت‌تر از نگرانی سرمایه‌های طبیعی و فیزیکی نیست ما باید تمام تلاش خود را داشته باشیم تا مدرسه را محور توسعه قرار بدهیم تا از طریق کیفیت بخشی به فرایندهای مدرسه انسان‌های کارآمد تربیت کنیم که نظام توسعه کشور نیازمند این انسان‌ها است.

آشتیانی اظهار داشت: توسعه کشور نیازمند رشد متوازن و بهم پیوسته آموزش و پرورش و آموزش عالی است، آموزش و پرورش 13 و نیم میلیون دانش آموز دارد و حدود یک میلیون معلم و مربی دارد که در بیش از 107 هزار مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیت هستند و نظام آموزش عالی ما با بیش از 2500 واحد دانشگاهی و 5 میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارند اما در بعضی از شهرستان‌ها دانشگاه وجود دارد اما این مراکز صندلی‌هایشان خالی است.

آشتیانی با اشاره به اینکه مدارس هم اکنون به صورت شیفتی بوده و در بعضی از مناطق متأسفانه هنوز مدرسه کپری است، گفت: این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش ما است.

وی ادامه داد: نتیجه تحقیقات ملی نشان می‌دهد که در جامعه به عنوان سرمایه اجتماعی، معلمان بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی بوده و بیشترین حرمت را دارند اما به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی وضعیت نابسامانی دارند.

وزیر پیشنهادی دولت با بیان اینکه این عدم تعادل ساختاری مانع و چالش‌های اساسی بسیاری ایجاد کرده که باید به آنها پرداخته شود گفت: من تعدادی از چالش‌های مرتبط با آموزش و پرورش را مطرح خواهم کرد که نیازمند ایجاد یک تحول در این قسمت به منظور رفع چالش‌ها است.

آشتیانی گفت: یکی از مسائلی که شما به آن اذعان دارید آموزش مخزنی، محوریت محفوظات و نمره است.
 
وی ادامه داد: حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی، ضعف مشارکت مؤثر خانواده‌ها، گسست میان خانه و مدرسه، تمرکزگرایی، دیوان سالاری و سیاست‌زدگی همه این‌ها آموزش ما را تحت سیطره خود قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام آموزشی دنیا اظهار داشت: رتبه ما در نظام بین‌المللی برپایه 151 شاخص جهانی، 141 از 187 است لذا نظام آموزشی ما گرفتار نوعی سکون، جمود و فرسودگی است.

آشتیانی گفت: در نظام آموزشی ناکارآمد مدیریت از تحرک دور شده است بنابراین دور شدن زنان از جایگاه مدیریت نمونه مشهود این روند ناکارآمد است.

وزیر پیشنهادی دولت با بیان اینکه یکی از چالش‌های اقتصاد آموزش و پرورش ما  کهنگی مدارس است، گفت: من مطالعات زیادی را پیرامون مسئله اقتصاد در آموزش و پرورش انجام داده‌ام و معتقدم با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینه قسمتی از مشکلات ما برای کوتاه مدت قابل برطرف کردن است.

وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در وضعیت کنونی ما که 30 هزار میلیارد تومان بودجه به این نهاد آموزشی اختصاص یافته است گفت: با این وجود 98 و نیم درصد بودجه پرسنلی بوده و 1.5 درصد برای کیفیت مدارس و آموزش و پرورش اختصاص دارد.

وی گفت: این بدان معنی است که وزیر و مدیران آموزش و پرورش برای 13 میلیون دانش آموز و 107 هزار مدرسه فقط 400 میلیارد تومان جهت کیفی‌سازی و بهبود تجهیزات منبع دارند.

وزیر پیشنهادی دولت در ادامه افزود: ضرورت دارد در نظام آموزشی بیشتر به مسئله پرورش توجه کنیم به این معنی که بر ارتقای مهارت‌های زندگی دانش آموزان در محیط مدرسه تأکید داشته باشیم.

وی در بیان این موضوع گفت: مهارت‌های موجود با سایر مهارت‌های دانش آموزان باید تلفیق شود و با این کار باعث می‌شویم پرورش بر آموزش اولویت پیدا کند.

لاریجانی در ادامه از دانش آشتیانی خواست به سوال نمایندگان مجلس پاسخ دهند، یکی از سوال‌ها مربوط به این بود که برنامه جنابعالی برای افزایش حقوق کارمندان و پیگیری موضوع همسان سازی با سایر بازنشستگان چیست؟ نمایندگان مجلس در پاسخی دیگر از وی خواستند بگوید که چه برنامه‌ای برای اعمال برنامه آموزشی در مناطق محروم دارد؟

وی در پاسخ به این سوالات تصریح کرد: اینجانب در برنامه کوتاه مدت مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان را به شدت پیگیری خواهم کرد و  موضوع آن را حل می کنم همچنین رسیدگی به معیشت معلمان از برنامه‌های اصلی من است و به جد این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

وی در رابطه با معوقات حقوق بازنشستگان یادآور شد: مبلغی را که دولت تصویب کرده است بخشی از آن را بین بازنشستگان تقسیم خواهیم کرد و همچنین مناطق محروم و عدالت آموزشی از رئوس اصلی برنامه‌های بنده در آموزش و پرورش است.

وی در ادامه افزود: برایم بسی دشوار است که این موضوع را توضیح دهم، بنده در انگلیس و برای گذراندن دوره دکتری به پیشنهاد آقای انصاری سفیر وقت انگلیس در هیأت امنای یک مدرسه‌ای مشغول به کار شدم. بنده در این مدرسه مشغول به تدریس درس ریاضی بودم و از این بابت حتی یک ریال دریافت نکردم.

دانش آشتیانی در پایان خطابه خود از نمایندگان مجلس تشکر کرد و درخواست نمود چنانچه تشخیص دادید بنده توانایی تصدی وزارت آموزش و پرورش را دارم به عنوان یک سرباز خدمت خواهم کرد.

***دانش آشتیانی در جلسه یازدهم آبان مجلس دهم توانست با کسب رای157 موافق، 111 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع رای مفروضه سکان وزارت آموزش و پرورش را در دست بگیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار