رئیس پنجمین کنگره سالیانه بین‌المللی پزشکی قانونی گفت: باعث تأسف است که برخی متخصصان پزشکی قانونی را متخلف و شیاد نامیده‌اند، این در دل ما مانده تا در موعد معین اقدام قانونی را انجام دهیم.

متخصصان، پزشکی قانونی را متخلف و شیاد می‌دانند/ قوه قضاییه، عهده‌دار احیای نقش پزشکی قانونی در پیشگیری از وقوع جرمبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن توفیقی‌زواره رئیس پنجمین کنگره سالیانه بین‌المللی پزشکی قانونی امروزه (چهارشنبه) در تالار همایش‌های بیمارستان امام خمینی، اظهار داشت: اینکه برخی متخصصان پزشکی قانونی را، متخلف و شیاد نامیده‌اند تأسف بار است، این موضوع در دل ما مانده تا در زمان معین اقدام قانونی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: از سازمان نظام پزشکی کشور درخواست می‌کنم که اعاده حیثیت کنند، چراکه متخصصان پزشکی قانونی انسان‌های آبرومندی هستند و با سیلی صورتشان را سرخ نگه‌ می دارند.

رئیس پنجمین کنگره سالیانه بین‌المللی پزشکی قانونی گفت: آیا ما حقوق کسی را تضییع می‌کنیم و باید مقابل این نوع از مسائل را بگیرید ،من تاکنون  عکس‌العمل متخصصان پزشکی قانونی را در رابطه با این اتهامات گرفته‌ام.

رئیس پنجمین کنگره سالیانه بین‌المللی پزشکی قانونی با اشاره به امتیاز بورسیه دانشجویان دستیار پزشکی قانونی که به کشورهای اروپایی در جهت گذراندن گرایش‌های این رشته انجام و با هدف ارتقاء رشته پزشکی قانونی و آشنایی با علم نوین دنیا انجام می‌شد، گفت: این امتیاز در سال 84 برداشته شد و توجه خاصی که از طریق بهداشت و درمان به رشته پزشکی قانونی وجود داشت به تدریج تخصیص پیدا کرد به طوری که یکی از مقامات بالایی بهداشت و درمان رشته پزشکی قانونی را ناقص‌الخلقه معرفی می‌کنند.

توفیقی‌زواره با اشاره به احیای نقش پیشگیری از وقوع جرم پزشکی قانونی، گفت:‌ امیدواریم قوه قضاییه عهده‌دار احیای نقش پزشکی قانونی در پیشگیری از وقوع جرم باشد و این مسئله را پیگیری کند، سوال من این است که علم پزشکی قانونی چقدر می‌تواند در وقوع جرم مؤثر باشد، وقتی امروزه در جامعه با معتادان مجرم و افرادی که دچار درجاتی از جنون هستند و رانندگانی که به لحاظ سلامتی جسمی مشکلاتی را دارند، رو در رو می شویم، نتیجه آن این است که امروزه در کشورمان با تلفات جانی و مالی در رابطه با رانندگی مواجه شویم، این همه تصادفات ترافیکی مرگبار را شاهد هستیم که اگر بررسی دقیقی درمورد رانندگان کنیم، آن موقع افراد معتاد یا کسانی که درجه‌ای از جنون را داشته و یا مبتلا به یک بیماری هستند، می‌توانند با راهکار‌های ارائه شده از میزان تصادفات مصون بمانند، آیا تمامی کسانی که کار رانندگی انجام می‌دهند، افراد سالمی هستند؟

وی ادامه داد: پزشکی قانونی می‌تواند با بررسی این موضوع و چگونگی شکل‌ گرفتن جرم مجرمان، کشف و ارائه راهکار به سازمان‌های متولی و احاطه قوه قضاییه، پیشگیری از وقوع جرم را به انجام برساند.


* توقف رشته تخصصی پزشکی قانونی

رئیس پنجمین کنگره سالیانه بین‌المللی پزشکی قانونی با بیان اینکه رشته تخصصی پزشکی قانونی در سال 1365 به تصویب کمیته بهداشت و درمان رسید و در سال 68 ورودی داشت، اما از این سال تا سال 70 متوقف بود و بعد از این سال‌ها نیز به همت متخصصان پزشکی قانونی در دانشگاه تهران برنامه جدید پذیرش رزیدنت و دستیار متخصص پزشکی قانونی شروع به کار کرده است.

توفیقی‌زواره افزود: در حال حاضر 414 متخصص در پزشکی قانونی داریم که 359 نفر آ‌ن فارق‌التحصیل و باقی به صورت دستیاری مشغول به ادامه تحصیلات هستند.


* متخصصان پزشکی قانونی، هیچ دخالتی در امور پزشکی قانونی ندارد

وی بیان داشت: متخصصین پزشکی قانونی هیچ دخالتی در امور پزشکی قانونی ندارند و تنها به عنوان مشاوره به پزشکانی که در امور خدمات درمانی دچار ابهام هستند و یا بیمارانی که از نتیجه درمان مطمئن نیستند، مشاوره می‌دهند و آن‌ها را هدایت و راهنمایی می‌کنند.

رئیس پنجمین کنگره سالیانه بین‌المللی پزشکی قانونی ادامه داد: در بیمارستان‌های آموزشی، دولتی و خصوصی متخصصان پزشکی قانونی می‌توانند با علمی که دارند خدماتی را در رابطه با نظام سلامت کشور ارائه دهند ولی باید همواره توجه کنیم که به هیچ عنوان در حیطه اظهار نظر پزشکی قانونی و کار پزشک قانونی هیچ دخالتی ندارند.


*نقش پزشکی قانونی در صدور حکم پرونده‌های قضایی

رئیس پنجمین کنگره سالیانه بین‌المللی پزشکی قانونی درباره نقش پزشکی قانونی پرونده‌های قضایی بیان داشت: هرچه نظریه‌های پزشکی قانونی کارشناسی، صحیح‌تر، علمی‌تر به روزتر باشد قاضی پرونده، واقعه‌ای که پیش آمده را بهتر و دقیق‌تر درک کرده و خواه یا ناخواه تحت تأثیر نتیجه پزشکی قانونی، حکم پرونده را صادر می‌کند.

توفیقی‌زواره تأکید کرد: بنابراین علم پزشکی قانونی بر صحت، سرعت رسیدگی، انشا و صدور حکم مراجع قضایی بسیار تأثیرگذار است، همچنین از اطاله وقت دادگستری جلوگیری کرده و مردم به حق شخصی خود می‌رسند و عدالت اجتماعی در جامعه گسترش می‌یابد.

وی بیان داشت: ولی این نکته را باید در نظر گرفت که هر گونه غفلت و یا اجحاف و کوتاهی در نظر پزشکی قانونی از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.

وی در پایان با اشاره به حضور دانشمندان و فرهیختگان رشته پزشکی قانونی از کشورهای اروپایی در این کنگره بین‌المللی، گفت: هدف از برگزاری این کنگره، ارتقاء پزشکی قانونی به حد بالای موجود این علم در دنیا، است.


*345 مقاله علمی وابسته به علوم پزشکی قانونی

مهرزاد کیانی دبیر علمی پنجمین کنگره سالیانه بین‌المللی پزشکی قانونی درباره هدف از برگزاری این کنگره بیان داشت: توسعه پایدار علمی و توسعه پزشکی قانونی در گرو به روز بودن دانش، ارتقاء توان علمی، همکاری مجدانه با سایر کشورهای موفق، انتقال تجارب و فعالیت‌های مطرح در بخش دولتی وخصوصی پزشکی است.

وی ادامه گفت: در این کنگره ضمن تبادل تجربیات با دست‌آوردهای پزشکی افراد مطرح و فرهیختگان حاضر از کشورهای مصر، اندونزی، سوئیس، لیبی و دفتر صلیب سرخ جهانی آشنا خواهیم شد.

گفتنی است؛ در این کنگره 345 مقاله علمی وابسته به علوم پزشکی قانونی در 8محور پزشکی قانونی بالینی ، آزمایشگاه پزشکی قانونی؛ اخلاق فقیه پزشکی و غیره بررسی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار