مشهد؛

اجرای مرحله سوم طرح وارنیش فلورایددر تربت جام

مرحله سوم طرح وارنیش فلوراید با حضور مسئولان اجرايي، نظامي و پزشکي در محل مدرسه شهید هاشمی نژاد تربت جام اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سرپرست دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت در شهرستان تربت جام طرح وارنیش فلوراید از نیمه دوم سال 94 آغاز شد و هم اکنون درحال اجرای دومین سال و مرحله سوم طرح هستیم.


اجرای مرحله سوم طرح وارنیش فلورایددر تربت جام

سید محمد نظری افزود: در مرحله سوم این طرح مراقبان سلامت در همه مدرسه های ابتدایی طرح وارنیش فلوراید را تا پایان آبان اجرا می کنند.

نظری با اشاره به طرح تحول نظام سلامت خاطر نشان کرد: قبل از اجرای طرح تعداد 5 مرکز فعال در حوزه دهان و دندان داشتیم و پس از اجرای طرح به تعداد 18مرکز ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: تجهیزات دندانپزشکی قبل از اجرای طرح تعداد 8دستگاه مستعمل بوده که بعد از اجرای طرح سلامت به 22 دستگاه جدید و تازه رسیده است.

در ادامه کارشناس مسئول واحد سلامت دهان و دندان گفت: در سطح شهرستان تعداد 66 هزار دانش آموز طي دو مرحله وارنيش فلورايد انجام گرفته است.


اجرای مرحله سوم طرح وارنیش فلورایددر تربت جام

عباس قرایی با موفقیت اجرای صد در صدی دو مرحله قبل افزود: اجراي طرح وارنيش فلورايد براي 66 هزار نفر 462 ميليون تومان هزينه در بر دارد وبهتر است که پيشگيري از پوسيدگي دندان را همگان جدي گرفته تا دچار پرداخت هزينه هاي بالاي دندان پزشکي قرار نگيرند.

وي با اشاره به بهداشت دهان و دندان تصريح کرد : دهان و دندان ارتباط مستقيم با غذا و گوارش دارد و براي پيشگيري از خراب شدن دندان بايد روزي سه مرحله مسواک بزنيم.

وی خاطرنشان کرد: وارنیش فلوراید ماده‌ای موضعی است که پوسیدگی دندان‌ها را از 25 تا 75 در صد کاهش می‌دهد و بیش از 30 سال است که این ماده در جهان به‌عنوان یک ماده مؤثر برای پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌شود.

قرایی افزود: در این طرح وضعیت پوسیدگی دندان DMFT )شاخص سلامت دندان) دانش آموزان بررسی می شود و تعداد و میزان دندان های کشیده شده، پر شده و پوسیده دانش آموزان در هر بار غربالگری، از شاخص های تعیین شده برای سنجش سلامت آنها است.


اجرای مرحله سوم طرح وارنیش فلورایددر تربت جام

وی گفت: یکی از راههای پیشگیری از پوسیدگی دندانها استفاده از ترکیبات فلوراید شامل دهانشویه، ژل فلوراید، خمیر دندانهای حاوی فلوراید و استفاده از وارنیش فلوراید است.

قرایی یاداور شد: دندانپزشکی سیار (کانکس دندان پزشکی)در مدرسه فوق به مدت سه روز در دو نوبت صبح و بعدازظهر مستقر شده و خدمات رایگان توسط دندانپزشکان مرکز بهداشت به دانش آموزان ارائه میگردد.

انتهای پیام//م.ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.