مشهد؛

پوشش کامل خدمات بهداشتی در مشهد

وزیر بهداشت گفت: شهر مشهد زیر پوشش کامل خدمات بهداشتی قرار گرفته است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در همایش تکمیل شبکه مراقبت‌های نوین سلامت در کلان‌شهرها که در فرهنگ‌سرای ترافیک مشهد برگزار شد، افزود: به جز تهران، در باقی کشور در حال استقرار کامل شبکه بهداشتی هستیم.

وی تصریح کرد: شبکه بهداشت از سال 53 آغاز شده بود که حرکت کندی داشت اما پس از انقلاب در سراسر روستاهای کشور گسترش یافت و ثمره آن، پیشگیری از مرگ‌ بسیاری بود.

هاشمی گفت: این امر محدود به روستا بود و از جمعیت 80 میلیونی تنها 23 میلیون تحت پوشش بودند اما امروز به ازای هر 3000 هزار نفر یک مراقب سلامت یا بهورز شهری و روستایی داریم.

وزیر بهداشت گفت: در نقدی گفتند کار ما درمان است و بهداشت را یا بلد نیستیم و یا اهمیت نمی‌دهیم در حالی که امروز بودجه بهداشتی ما از سرانه 23 هزار تومانی به 96 هزار تومان رسیده و نشان می‌دهد که مسیر درستی را رفتیم.

هاشمی افزود:  معتقدیم که اگر پیشگیری وجود نداشته باشد محال است بتوان سلامت ایرانیان را تامین کرد.

وی تصریح کرد: مراقب سلامت را نباید کارمند دولت کنیم و باید به ازای تشکیل پرونده، دریافت حقوق داشته باشد.

وزیر بهداشت اظهار داشت: بنابراین این شروع کار است و روی آموزش و پالایش این افراد باید سرمایه‌گذاری کرد زیرا استخدام نیستند و در قالب خرید خدمت فعالیت می‌کنند، پس می‌توان بهترین‌ها را تعیین کرد.

هاشمی با بیان اینکه باید سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر را در کشور اجرا کنیم، گفت: بسیاری از ایرانیان از فشار خون خود مطلع نیستند و این قطعا به دلیل خدمت غیرفعال ما بوده که با ایجاد این شبکه یک خدمات فعال ایجاد می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در بخش بهداشت کار نمایشی نمی‌توان انجام داد، گفت: جنس کار فرهنگی و عمیق است زیرا قصد تغییر رفتار و توانمندسازی مردم را داریم و این، امری طولانی‌مدت است .

اگر این امر کارآمدی لازم را داشته باشد، می توانیم از 50 درصد مرگ و میر که به دلیل فشار خون، افزایش وزن و سکته قلبی و مغزی اتفاق می افتد، پیشگیری کنیم و آن‌طور که شایسته مردم و کشور است، انجام وظیفه کنیم.

وی درباره ایجاد مراکز خدمات جامع بهداشتی و پایگاه سلامت گفت: 3664 پایگاه سلامت، 1283 مرکز جامع خدمات و 2500 خانه بهداشت تاسیس کردیم و 19 هزار نفر نیروی بهداشت را بدون استخدام یک نفر و در قالب خرید خدمات به‌کار گرفتیم.

انتهای پیام//ی.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار