دویچه وله در مطلبی به بررسی مواضع احتمالی ترامپ و کلینتون در قبال ایران پس از پیروزی در انتخابات پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان دویچه وله در مطلبی نوشت: کارشناسان معتقدند صرف نظر از نتایج انتخابات، پیروزی هیچ یک از دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات بهبودی در روابط ایران و آمریکا ایجاد نخواهد کرد. اظهارات ترامپ و کلینتون نشانی از تغییر مواضع آنها در قبال ایران ندارد.

بخشی از تحریم های بین المللی علیه ایران در پی توافق تهران و کشورهای 1+5 در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن 94) لغو شد. ایران امیدوار است پس از لغو تحریم ها سرمایه گذاری خارجی در این کشور افزایش یابد؛ اما تحریم های آمریکا هنوز پا برجاست و بانک های اروپایی نیز در معامله با ایران تردید دارند.

در ادامه این مطلب آمده است: توافق هسته ای ایران، توافقی دیپلماتیک بود که مورد استقبال همه قرار گرفت؛ اما نتوانست سالها دشمنی و خصومت میان تهران و واشینگتن را از بین ببرد. خواه ناخواه سیاست های رئیس جمهور بعدی آمریکا در قبال ایران در آینده روابط پر پیچ و خم این دو کشور تاثیرگذار خواهد بود. 

ترامپ: «بدترین توافق در طول تاریخ»
دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات آمریکا، درخصوص توافق هسته ای ایران اظهار کرد: «این توافق یکی از بدترین توافقاتی است که در طول تاریخ جهان به وقوع پیوست.» ترامپ اعلام کرده است در صورت پیروزی در انتخابات، بار دیگر با ایران درخصوص مسائل هسته ای بر سر میز مذاکره خواهد نشست. مشخص نیست او دقیقا چگونه رفتار خواهد کرد و چه شروطی را برای ایران قرار خواهد داد؛ اما تنها اقدام موثری که می تواند انجام دهد شدت بخشیدن به تحریم ها درصورت نقض هر یک از مفاد این توافق نامه از سوی ایران است.

در زمینه ائتلاف های منطقه ای نیز ترامپ نه به کشورهای عربی نزدیک است و نه تمایلی به اسرائیل دارد؛ اما طرفدار ایران هم نیست. یکی از اساتید علوم سیاسی دانشگاه «استرایر» آمریکا در این خصوص اظهار کرد سیاست های خارجی ترامپ غیرقابل پیش بینی است. 

مواضع شدیدتر کلینتون
بعید است هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها، ایران و آمریکا را به یکدیگر نزدیک کند. وزیر خارجه پیشین آمریکا همواره در گذشته مواضع سخت و تندی در قبال ایران داشته است و گفته می شود روابط دوستانه ای نیز با اسرائیل دارد. «گونتر مایر»، یکی از پژوهشگران مرکز تحقیقات جهان عرب، اظهار کرد احتمالا کلینتون سیاست مداخله نظامی خود را در قبال ایران، که در زمان تصدی گری اش بر وزارت خارجه بر آن اصرار داشت، همچنان حفظ خواهد کرد. وی معتقد است تحریم های آمریکایی علیه ایران در زمان ریاست جمهوری کلینتون شدیدتر خواهد شد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار