رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت :باید محیط زیست را در اولویت سیاست‌گذاری‌ها قرار داده و پیگیر اجرای آن باشیم.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مجابی رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش" سیاست‌های کلی محیط زیست ؛اجرا و نظارت" که امروز (یکشنبه) در ساختمان قدیمی مجلس برگزار شد، اظهار داشت : در سیاست‌‌گذاری‌ها باید محیط‌ زیست در اولویت قرار گیرد و آن‌چه در این راستا اهمیت می‌یابد، پیگیری اجرا شدن سیاست‌های ابلاغی است. 

وی با بیان اینکه امروز اولین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از جانب مقام معظم رهبری است گفت : امروز گزارشی از اقدامات اجرایی يكسال قوای سه گانه را در حوزه سیاست‌های کلی محیط زیست اعلام می‌کنیم. 

*اقدامات قوه مجریه در حوزه سیاست‌های کلی محیط زیست

وی در باره اقدامات یک ساله قوه مجریه در حوزه سیاست‌های کلی محیط زیست بیان داشت: در حوزه قوه مجریه سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست قابل پیگیری بوده ابتدا در حوزه آلودگی، دولت اقدامات جدی برای استانداردسازی سوخت انجام داده و از توزیع سوخت‌های فاقد استاندارد جلوگیری کرده است.

رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: افزایش استاندارد خودروها، بخشنامه وزارت نیرو برای تخصیص حق آبه تالاب‌ها و طبیعت نقش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای جلوگیری تولید سلاح شکاری و حمایت آن‌ها در اصلاح حریق از دیگر اقدامات دولت در حوزه سیاست‌های ابلاغی رهبری برای محیط زیست می‌باشد.

مجابی تصریح کرد: اصلاح الگوی تولید در بخش کشاورزی با بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه تولید باید در هر قسمت با شرایط اقلیمی منطقه همخوانی داشته باشد اما نهادینه کردن محیط زیست در برنامه ششم توسعه از دیگر اقدام قوه مجریه در اجرای یکساله سیاست‌های کلی محیط زیست است.

وی افزود: یک ماده در مواد لایحه برنامه ششم و هشت ماده دیگر با دربرگرفتن محیط زیست از جمله موارد اقداماتی دولت محسوب می‌شود.

رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حوزه اقتصاد سبز اقتصاد زیست محیطی تهیه لایحه اصلاح قانون مالیات و ارزش افزوده، پیگیری لوایحی که در مجلس نهم باقیمانده بود از دیگر اقدامات دولت می‌باشد.

مجابی ادامه داد: لوایحی مانند اصلاح جلوگیری از آلودگی هوا تالاب زمین و خاک ارزیابی زیست محیطی مجدد به مجلس تقدیم خواهد شد که از دیگر اقدامات دولت در حوزه اجرایی یک ساله سیاست‌های ابلاغی رهبری در محیط زیست است.

وی با اشاره به دیپلماسی محیط زیست گفت: حدود یک سال و نیم گذشته بیش از 15 تفاهمنامه با کشورهای خارجی صورت گرفته که به مسائل گرد و غبار به صورت ویژه‌ای نگاه شده است، مسئله گرد و غبار امروز در دستور کار وزرای یونپ قرار گرفته و سازمان ملل متحد نیز به پیشنهاد دولت ایران گزارشی را در این باره ارائه کرد و البته بحث کاهش انرژی گرمایش زمین و گازهای گل‌خانه‌ای و تعهد ایران به توافق پاریس از دیگر اقدامات قوه مجریه می‌باشد.


*اقدامات قوه مقننه در حوزه اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست

رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با اقدامات یک ساله قوه مقننه در جهت اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست بیان داشت: قوه مقننه وظایف دستگاه‌ها را مشخص و نمایندگانی را برای پیگیری اجرای این سیاست‌ها انتخاب کرده است
، طی یک سال و نیم گذشته تدوین قوانینی در دستور کار معاون قوانین مجلس قرار گرفته و اکنون آماده شده تا در مجلس اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

مجابی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق ماده 11 آن‌چه مربوط به لوایح محیط زیست بوده انجام داده و افزون بر آن موارد دیگری را اضافه کرده که امیدواریم در مجلس تصویب شود.

وی تأکید کرد: بحث مربوط به دائمی شدن برخی مواد در برنامه‌ها مثل هزینه دادرسی مصوبه‌ای داشته تا برای جلوگیری از تعرض به انفال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.


*اقدامات قوه قضائیه در اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست

رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اقدامات یکساله قوه قضائیه در خصوص سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه محیط زیست تصریح کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌ها از جانب قوه قضائیه به دادستان‌ها اقدامات جدی در این بخش صورت گرفته است که مهم‌ترین آن‌ها برخورد با زمین‌خواری و جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی است، البته در این حوزه شاهد صدور احکام بسیار جدی نیز بوده‌ایم شکل‌گیری شعب قضاییه به صورت تخصصی و فعال شدن معاونت اجتماعی این قوه برای جلوگیری از جرم از اقدامات قوه قضائیه و حوزه سیاست‌های کلی محیط زیست بوده است.

مجابی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات قوه قضائیه موارد مربوط به جرم انگاری بوده که در کمیسیون قضایی و مجلس در حال پیگیری است و همچنین اعمال کنواسیون‌ها در قوانین داخلی نیز از جمله اقدامات دیگر در این بخش است.

وی بیان داشت: قوه قضائیه کار مشترکی با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام و دولت شروع کرده که در حال انجام است.


*شروع دومین گزارش اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست

رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در حال تهیه دومین گزارش اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست هستیم افزود: امیدواریم در دومین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از جانب رهبری گزارشی ارائه دهیم که بیانگر واقعیت محیط زیست کشور ایران باشد تا سیاست‌گذاران به درستی برای بهبود محیط زیست قدم بردارند.


*لزوم عزم ملی و حمایت محروم

مجابی تأکید کرد: باید برای بهبود شرایط محیط زیست یک عزم ملی ایجاد کنیم که در این راستا حمایت مردم نقش بسزایی خواهد داشت. 

وی افزود: مردم باید مطالبه‌گر محیط زیست سالم باشند چرا که باید همه آگاه شوند که افزایش کیفیت زندگی با افزایش بهبود شرایط محیط زیست محقق خواهد شد.


*شکل‌گیری کمیته مستقل محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام

مجابی گفت: بعد از سخنرانی در اسفند 93 اقدام وسیعی برای پاسخ به مطالبات رهبر انقلاب انجام شد به طوری که در فاصله کمتر از شش ماه بعد از این سخنرانی مراحل تصویب آن در حوزه سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفت، هم اکنون حدود سه سالی می‌شود تا با دستور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیته مستقل محیط زیست شکل گرفته و 70 نفر از نمایندگان سه قوه به تهیه پیش نویس‌های سیاست‌های کلی محیط زیست پرداخته‌اند ولی آنچه اهمیت دارد این است که در سیاست‌های تهیه شده ، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ما را راهنمایی کرده اند که این اتفاق به طور ویژه در موضوع دیپلماسی محیط زیست رخ داد بنابراین بعد از تهیه و تصویب این سیاست‌هابعد از تهیه و تصویب این سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه احترام به طبیعت به عنوان یک فلسفه قرار داشت بحث توسعه پایدار مد نظر قرار گرفت و آن‌چه در این بین اهمیت داشت پیگیری مرتب اجرای سیاست‌ها بود، به همین جهت بر اساس ابلاغیه در ابتدا در سال اول وضعیت سال پایه محیط زیست تهیه و منتشر شده  و به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و از روی این مورد 26 شاخص را برای عملکرد مورد تصویب قرار دادند که باید تمامی نهادها بر اجرای آن اهتمام می‌ورزیدند.

مجابی تصریح کرد: آن‌چه در دستور کار کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پیگیری کارها قرار گرفت این بود که گزارش‌ها به شکل دقیق و بر اساس sdg انجام گیرد تا در گزارش‌های بعدی ارائه شده از اجرای سیاست‌ها شاهد میزان بهبود کار در حوزه محیط زیست باشیم.

وی در پایان گفت: طی یکسالی که از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست می‌گذرد هر سه قوه اقدامات موثری را انجام داده‌اند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار