نخلستان های آسیب دیده سرزمین کویری و خشک خور و بیابانک در طرحی به نام "باز زنده سازی نخیلات" احیا و بار دیگر رونق می گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خوروبیابانک با بیان اینکه 780 هکتار از نخلستان این شهرستان درسرمای زمستان سال 86 دچار خسارت شد گفت: این سرما با دمای زیر صفر درجه به مدت 37 روز در نخلستان خوروبیابانک حاکم بود و 80 درصد نخل ها را از بین برد، همچنین خشک شدن و آتش سوزی درسطح بیش از 780 هکتار ازنخلستان های این شهرستان باعث شد دو هزار خانوار خوروبیابانکی که مهترین درآمد اقتصادی آنها از بخش کشاورزی تامین می شد دچار خسارت شوند.

حسین غلامرضایی افزود: جهاد کشاورزی استان اصفهان در طرحی به نام باز زنده سازی نخیلات برای اولین بار درکشور درسطح 600هکتار با هزینه ای بالغ بر 65 میلیارد ریال اقدام به ترویج و احیای نخلستان در 10نقطه کرد.

وی ادامه داد: در اجرای طرح باز زنده سازی نخیلات ؛ 192هزار نخل خشک شده و سوخته از مزارع و باغ های شهرهای خور و فرخی و روستاهای ابراهیم آباد، جعفرآباد، نیشابور، مهرجان، گرمه، عروسان گلستان، بیاضه، مهین دشت، محمدآباد، حاجی آباد، و شکر آباد خارج شد.

مدیرجهاد کشاورزی خوروبیابانک یادآوری کرد: کار باز زنده سازی به صورت علمی با تهیه نقشه کاداستر( نقشه ثبتی و با ارزش در امور حقوقی) در سطح 899 هکتار اجرا و تاکنون بیش از 35 هزار پاجوش خرما از مناطق جنوب کشور بین نخلداران توزیع شده است.

غلامرضایی گفت: در اجرای این طرح 78 کیلومتر جاده دسترسی، 410هکتار زمین تسطیح لیزری، 45 کیلومتر زهکشی درجه یک و دو، 22کیلومتر کانال بتنی، 327 آبگیر و 26کیلومتر لوله گذاری آب در جهت سهولت در امر کشاورزی برای کشاورزان انجام شد.

وی با اشاره به مبارزه شیمیایی با آفات نخیلات افزود: کنه گردآلود، زنجره خرما و سوسک شاخدار از مهمترین آفات کلیدی خرما درخوروبیابانک است و درصورت مبارزه نشدن با این آفت 100 درصد محصول خرمای این شهرستان دچار آسیب می شود.

مدیرجهادکشاورزی خوروبیابانک با اشاره به تجهیز 120هکتار از اراضی کشاورزی و باغ های این شهرستان به سیستم آبیاری نوین، گفت: کم آبی و خشکسالی خسارت های فراوانی را به کشاورزان وارد کرده که لازم است کشاورزان با کشت گیاهان کم مصرف آب و احداث باغ درجهت کنترل آب اقدام کنند.

خوروبیابانک با داشتن 350 هکتار نخلستان تنها شهرستان خرما خیز استان اصفهان به شمار می رود و هر ساله از 150 هکتار آن که بارده اقتصادی است بیش از 70 تن خرما برداشت می شود.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.