استاندار اصفهان گفت: حدود 20 درصد خاك كشور را مناطق كويري تشكيل مي‌دهد، در حالي كه 30 درصد خاك استان اصفهان مناطق كويری و بيابانی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رسول‌ زرگرپور اظهار داشت: بيشتر استانهاي كشور درگير پديده گردوغبار با منشا خارجي هستند در حالي كه بيشترين منشا گردوغبار استان اصفهان داخلي است اما مي‌توان با برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري آن را كنترل و حل كرد.
زرگرپور با بيان اينكه دخالت انسان در طبيعت باعث شده است كه برخي مناطق بسيار مستعد فرسايش خاك و ايجاد گردوغبار شوند اظهار داشت: به همين دليل اصفهان 3 ماه از سال با پديده گردوغبار كه از سمت شرق به مناطق پرجمعيت اصفهان می آید و تجهيزات و تاسيسات عظيمي كه در اين منطقه وجود دارد مواجه است.
استاندار در ادامه افزود: پيش از اينكه موضوع پديده گردوغبار در كشور به صورت اساسي مطرح گردد در استان ما بعنوان يكي از اولويت ها مطرح و كارگروه مقابله با گردوغبار تشكيل شد.
اين مقام عالي استان با تشريح فعاليت‌هاي اين كميته گفت: براي اولين بار در كشور طرح جامع مقابله با پديده گرد و غبار تهيه و به تصويب رسيد و مبناي فعاليت‌ها قرار گرفت.
استاندار اصفهان تاكيد كرد: براي تثبيت خاك‌هاي فرسايش شده در سال گذشته بالغ بر 1660 هكتار تاغ‌كاري انجام شد و امسال پيش‌بيني مي‌شود كه اين ميزان به 4500 هكتار برسد و اين در حالي است كه در سال 92 تنها 260 هكتار تاغكاري انجام شده بود و اين امر در سال‌هاي اخير با يك رشد چندين برابري مواجه شده است.
وي افزود: در كنار طرح‌هاي مقابله با گردوغبار ناشي از منابع طبيعي، مقابله با گردوغبار ناشي از منابع انسان‌ساز نيز در دستور كار قرار گرفت.
زرگرپور با اشاره به ايجاد گردوغبار از كوره‌هاي آجر، گچ، خاك و بافت‌هاي فرسوده در داخل شهرها تصريح كرد: بالغ بر 300 كوره آجرپزي در منطقه اصفهان وجود دارد كه مقرر شده است زمين‌هاي اين كوره‌ها تغيير كاربري داده شود و آنها از محل ارزش افزوده‌ اين قيمت زمين به شعاع خارج از 50 كيلومتري اصفهان منتقل شوند و با مدرن كردن كوره‌ها و عدم استفاده از خاك رس در راستاي مقابله با گردوغبار انسان ساز اقدام كنند.
استاندار اصفهان با اشاره به اينكه كوره‌هاي گچ و خاك هر كدام در 24 ساعت يك تن گچ به هوا وارد مي‌كنند افزود: اين كوره‌ها آلودگي زيادي ايجاد مي‌كنند و بايد منطبق با ضوابط زيست محيطي با آنها برخورد شود و كوره‌هايي كه امكان سازگاري با محيط زيست را ندارد تعطيل و جابجا شوند.
مدير ارشد استان يادآور شد: مجموعه‌اي از اين اقدامات مي‌تواند مقوله گردوغبار را در اصفهان كنترل كنند كه مديريت استان با جديت پي‌گير اجراي اين اقدامات خواهد بود چرا كه اگر به اين مقوله پرداخته نشود روزي مي‌رسد كه همانند اهواز و ديگر شهرهاي خوزستان و (شهرهايي كه با پديده گردوغبار به صورت وسيع مواجه هستند) بشویم.
گفتني است در اين جلسه پس از استماع اقدامات مردمي و بين‌بخشي در اجراي طرح‌هاي بيابان‌زدايي،تصميمات لازم برای پيگيري قضايي و تعطيلي 61 كوره گچ و اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص ساماندهي تعداد 349 كوره آجر در منطقه شرق و شمال شرق اتخاذ گرديد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.