وزیر بهداشت از اقدامات برای کاهش آمار سزارین در بیمارستانهای کشور و موفقیتی که تاکنون در این راستا کسب شده خبر داد.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درحاشیه مراسم افتتاح بلوک‌های زایمان طبیعی ویژه که در دانشگاه علوم پزشکی شهرستان فسا برگزار شد، گفت: خوشبختانه کارهای زیادی از سوی همکاران و اقبالی که مردم پیدا کردند، انجام شد اکه البته هنوز کافی نیست و باید بیشتر از این تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمار سزارین به شکل غیرمنطقی در کشور افزایش یافته بود، افزود: متاسفانه در بعضی از مراکز 90 درصد زایمانها بصورت سزارین بود وعوارض مختلفی را برای خانمها به همراه داشت اما اکنون این آمار کنترل شده است.

کاهش 11 درصدی آمار سزارین در بیمارستانهای کشور

به گفته هاشمی، در حال حاضر آمار سزارین در بعضی از مراکز در بخش دولتی زیر 20 درصد است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در اعتباربخشی بیمارستانها این مسئله جدی گرفته شده، عنوان کرد: درخواست کردیم که مراکز سال اول 10 درصد و بعد از آن هرسال 5 درصد این مسئله را کاهش دهند که البته هنوز با عدد مورد انتظار ما ( زیر 30 درصد) فاصله وجود دارد و اکنون آمار در حدود 40 درصد درسراسر کشور است.

وی اعلام کرد: آمار 40 درصدی به نسبت رشد قبلی که متوسط کشوری آن بالای 56 درصد بود، بسیار بهتر شده است.

هاشمی اظهار داشت: تعرفه گذاری را به نوعی تغییر دادیم که زایمان طبیعی بیشتر مورد توجه ارائه کنندگان خدمت باشد، معتقدم ادامه این مسیر در بازه 10 ساله همراه با اطلاع رسانی و کمک متخصصان زنان و زایمان و ماماها (که برای راهنمایی مردم نقش ویژه ای دارند) می تواند شرایط را به شکل چشم گیری تغییر دهد.

وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه سوال که آیا قرار است تا پایان امسال آمار سزارین به 25 درصد برسد یا خیر، گفت: بالاخره آرزو است ولی با اجبار نمی شود چون نهایتا مادر است که شیوه زایمان را انتخاب می کند به همین دلیل نقش متخصصان زنان و زایمان و ماماها بسیار مهم است.

وی افزود: رسیدن آمار سزارین به زیر 25 درصد تا پایان امسال برای کسانی است که برای بار اول زایمان می کنند و قبلا سزارین نشدند و این مسئله در بیمارستانهای دولتی و خصوصی اعمال می شود.

هاشمی با بیان اینکه هدف گذاری های لازم در این راستا صورت گرفته، عنوان کرد: زمان می برد تا به این هدف برسیم و مهم این است که تاکنون موفقیت وجود داشته و تقریبا بیش از 11 درصد توانستیم آمار سزارین را کاهش دهیم.

به گفته وی درواقع همانطور که 11 درصد از آمار سزارین ماهش یافته از آن طرف به آمار زایمان طبیعی اضافه شده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه آیا برنامه ای برای افتتاح بخش های LDR دیگر تا پایان دولت دارید، عنوان کرد: امیدواریم تا پایان دولت حداقل یک هزار و 600 اتاق ویژه زایمان را بتوانیم افتتاح کنیم.

به گفته وی، این خدمت تقریبا برای اولین بار است چرا که معمولا زایمانها در سالنهای بزرگ انجام می شد که البته طی 10 تا 15 سال گذشته به دلیل افزایش سزارین از بین رفته بودند و برای استفاده اقتصادی (بقول مسئولان مراکز) تغییر کاربری آنها ترجیح داده شده بود.

کاهش 11 درصدی آمار سزارین در بیمارستان‌های کشور/ قول وزیر برای ایجاد 1600 اتاق زایمان طبیعی ویژه

هاشمی با اشاره به ایجاد مراکز جدید برای آرامش کامل زایمان، ادامه داد: ایجاد این مراکز جدید کمک می کند که مادر و پدر با نوزادی که قرار است متولد شود در یک اتاق باشند، درواقع  آن شرایطی که فرد باید داشته باشد تا بتوادن به راحتی لحظات حساس را پشت سر گذارد، فراهم شده است.

کاهش 11 درصدی آمار سزارین در بیمارستان‌های کشور/ قول وزیر برای ایجاد 1600 اتاق زایمان طبیعی ویژه

وزیر بهداشت اظهار داشت: هرچند که معاونت درمان قول ایجاد یک هزار و800 مرکز جدید را داده اند اما امیدواریم که تا پایان دولت ایجاد یک هزار و 600 مورد را داشته باشیم که آن هم فراهم سازی نزدیک به یک هزار اتاق ویژه زایمان دیگر باید صورت گیرد و در اختیار مردم قرار گذاشته شود.

هاشمی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص تصمیم برای رایگان شدن سزارین هایی که بصورت اورژانسی رخ می دهند، گفت: برای این مسئله هم در واقع هزینه ای پرداخت نمی شود  چرا که اگر فرد شهرنشین باشد حدود 6 درصد و اگر در روستا باشد 3 درصد را پرداخت می کند.

وی افزود: امتیاز رایگان بودن هزینه تنها برای زایمان طبیعی است به قصد اینکه این امر را ترویج دهیم که البته تاکنون توانسته ایم در این امر موفق باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه آمار سزارین در آمریکا حدود 25 درصد است، یادآور شد: خوشبختانه در راستا ی کاهش آمار سزارین مردم همراهی کرده اند چرا که به نفع مادر و نوزاد است اما همچنان باید تلاش کرد تا به موفقیت کامل رسید.
وی یادآور شد: وقتی آمار سزارین اکنون به حدود 50 درصد رسیده یعنی هدف گذاری برای این مسئله درست است و تنها به اندکی صبر همراه با آموزش و گفتن مزایای زایمان طبیعی دارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار