رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بهره‌مندی از دانش‌ روز راهکار مقابله با بحران‌های محیط زیستی عصر حاضر است.

به گزاش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اختتامیه هشتمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران که امروز( سه‌شنبه) در سالن علامه امینی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: بهره‌مندی از دانش روز راهکار مقابله با بحران‌های محیط زیستی است که در این زمینه مراکز دانشگاهی و علمی - پژوهشی نقش بسزایی دارند.

وی افزود: در حال حاضر سوخت نیروگاه‌ها از مازوت به گاز در حال تغییر است و مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور به کمتر از 5 درصد رسیده و می‌توانیم اعلام کنیم که مصرف مازوت تقریبا به صفر رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر چه پیش می‌رویم، مشاهده می‌کنیم که برداشت و تصور ما از معادلات زیست محیطی واقعی نبوده و بسیاری  از دخل و تصرفاتی که انسان  نسبت به جهان، آب، هوا و خاک داشته امروزه تبعات غیر قابل جبرانی را به ارمغان آورده و به طور کلی غیر عالمانه است.

ابتکار بابیان اینکه تغییر اقلیم مهم‌ترین و گسترده‌ترین تأثیرات را در آینده بشر و کره زمین به جای خواهد گذاشت، تصریح کرد: موضوعاتی از قبیل از بین رفتن تنوع زیستی، گونه‌های جانوری و گیاهی است نمونه‌ای از آثار تغییرات اقلیم است که جهان به ویژه ایران با آن به شدت درگیر شده است.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش به آلودگی هوا توجهی قائل نبودند، افزود: متأسفانه در آخرین گزارشی که از سازمان بهداشت جهانی ارائه شد به بیماری‌های غیر واگیر بدون توجه به نقش آلودگی هوا اشاره شده بود که من با حضور در آن جلسه مطرح کردم که نگاه شما صرفا بهداشتی و درمانی بوده که جنبه درمانی در آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: جامعه جهانی نیز طبق این گزارش اقدامات خود را برنامه‌ریزی کرد و موضوع آلودگی هوا و نقش آن را در رخداد بیماری‌های غیر واگیر نادیده گرفت، در نتیجه 9 کشور از نظر اقدامات مربوط به رفع آلودگی هوا عقب افتادند.

ابتکار تأکید کرد: باید واقعیت جامعه جهانی امروزه را که صنعت حرف اصلی را در آن می‌زند در نظر گرفت چرا که در بروز بیماری‌های ناشی از صنعت مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی، آلودگی هوا دخیل است و از نظر پزشکی هم آلاینده‌ها سیستم امنیتی انسان را تحت تأثیر قرار داده و مختل کرده‌اند.

وی افزود: البته در برخی موارد منشأ نگاه‌های تک محوری به کمبود اطلاعات، آگاهی و فقدان جامعیت  بر می‌گردد، پس یکی از معضلات امروز محیط زیست مدیریت آن است.

ابتکار تصریح کرد: اقدامات جامعه جهانی بدون توجه به مسأله آلودگی هوا تا جایی پیش رفت که وضعیت کلان‌شهرها به نقطه بحران رسید و بعد متوجه شدند که برخی خودرو سازان بزرگ که سرآمدی در دنیا هستند از نظارت‌های زیست محیطی در اتحادیه اروپا فرار کردند با اینکه این بحث مدتی پیگیری شد اما به علت قدرت خودرو سازان و لابی آن‌ها دیگر مورد پیگیری قرار نگرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: وقتی مشکلی برای منطقه‌ای حل می شود نباید این طور فکر کنیم که این مشکل برای همیشه از بین رفته است بلکه باید پیگیری‌های مستمر و نظارت‌های مداوم وجود داشته باشد، ای اف او، کنترل و مدیریت کیفیت باید همیشه در اولویت باشد.

ابتکار با اشاره به توجه دولت یازدهم به مسائل محیط زیستی افزود: دولت در اولین جلسه خود به احیای دریاچه ارومیه و مصوبه تشکیل ستادی در این زمینه پرداخت، کارهای خوبی هم در این زمینه انجام شد و اگرچه تا احیای کامل دریاچه ارومیه فاصله داریم ولی امروزه شرایط آن نسبت به سال 92 بسیار بهتر است.

 وی ادامه داد: توجه به تالاب‌ها، تأمین حق آبه آن‌ها از دیگر اقدامات بزرگ دولت محسوب می‌شود، به علت به وجود آمدن همه‌گرایی بین همه دستگاه‌ها برنامه‌های فرا بخشی برای اجرای سیاست‌های محیط زیست شکل گرفته است، احیای کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا در جهت بهبود هوای کلان‌شهرها از دیگر اقدامات محیط زیستی دولت یازدهم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما امروزه شاهد بهبود چشمگیر کیفیت هوای کلان‌شهرها و استقرار دستگاه‌های سنجش بر خط آلودگی هوا هستیم که نسبت به سال 92 وضعیت آلودگی هوا بخصوص در زمینه آلودگی‌های ناشی از احتراق و فعالیت‌های صنعتی رو به بهبود است.

معاون رئیس جمهور درباره دلایل بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها بیان داشت: اصلاح کیفیت سوخت، عرضه بنزین یورو 4 ، جلوگیری از عرضه بنزین آلوده پتروشیمی، توزیع گازوئیل یورو 4 با گوگرد استاندارد 50 تا 100 ppm ، جایگزین گاز به جای مازوت در سوخت مورد استفاده نیروگاه‌ها بطوریکه امسال میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشورمان به کمتر از 5 درصد رسیده و تقریبا نزدیک به صفر هستیم از جمله اقدامات مفید در بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها است.


ابتکار ادامه داد: علاوه بر کلان‌شهرها در شهرستان‌های بزرگ نیز سوخت عرضه شده مطابق با استاندارد یورو چهار می‌باشد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات انجام شده در بخش صنعت که در بهبود کیفیت هوا موثر بوده، گفت: در شش ماه گذشته حدود مجاز جدید خروجی صنایع را اعلام کرده‌ایم و صنایع مکلف به اجرای روابط جدید هستند؛ همگام با این سیاست‌ها ما شاهد بهبود کیفیت هوا در کلان‌شهرها بوده‌ایم.

ابتکار با بیان اینکه در ارزیابی‌های زیست محیطی تحول بزرگی به وجود آمده افزود: تمامی شرکت‌های مشاوره و پیمانکاری در اجرای نتایج ارزیابی زیست محیطی و فرآیند HSE ( استاندارد محیط زیستی، بهداشت و سلامت ) مکلف به اجرا شده‌اند و باید گزارش‌های خود را به طور مستمر به ادارات کل محیط زیست استان‌ها ارسال کنند.

وی تأکید کرد: با اجرای ارزیابی زیست محیطی توانسته‌ایم  تا از ساخت 15 سد جلوگیری کنیم، کشور ما در دوره‌های گذشته تحت تأثیر فشارهای محلی و منطقه‌ای تصمیماتی گرفت که یا تحقیقاتی نبوده و یا امور علمی و پژوهشی آن کفایت نداشت است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: لازمه انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی علمی ارتقاء توان افزایی با دانشگاه‌ها و مراکز اجرایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های ذی‌ربط همچون وزارت راه ، وزارت صنعت، معدن و تجارت ، نفت و غیره است.

ابتکار بیان داشت: تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی مکلف‌اند تا در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های خود ارزیابی زیست محیطی را انجام دهند.

وی با اشاره به شرایط پسا برجام و بهبود روابط در جهت مسائل مربوط به محیط زیست گفت: طی دو سال گذشته ، پنج دوره آموزشی و مشورتی در سطح بین‌المللی را برگزار کرده‌ایم تا کارکنان این سازمان در محیط زیست از طرح‌های پژوهشی بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با کشورهای دیگر نیز برای تبادل تجربه یا آشنایی با فناوری‌های جدید نیز توانسته ایم در شرایط پسا برجام گام‌های خوبی را برداریم.

ابتکار افزود: دسترسی امروزه ما به اطلاعات و فناوری‌های پاک و سبز و برگزاری نشست‌ها و غرفه‌های تخصصی مطابق با تحولات علمی و به روز دنیا با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در سه دوره نمایشگاه بین المللی محیط زیست از دیگر شرایطی است که در دوران پسا برجام اتفاق افتاده است.

وی با تأکید بر اینکه شهرک‌های صنعتی امروزه به معضلات محیط زیست کشور افزوده است، گفت: از چند هزار واحد صنعتی که در کشور وجود دارند برخی یا پروانه صنعتی ندارند و برخی دیگر روابط زیست محیطی را رعایت نکرده و از سازمان محیط زیست گواهینامه‌ای ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سفر چند روز آینده رئیس جمهور به استان البرز گفت: تعداد بسیار زیادی از شهرک‌های صنعتی این استان هنوز نتوانسته‌اند ضوابط زیست محیطی را کسب کنند که این خود عامل افزایش مشکل آلایندگی هوا می‌شود.

ابتکار ادامه داد: شهرک‌های صنعتی نقش مهمی در آلودگی داشته و جای تأسف دارد که در مناطقی که با تراکم فضای صنعتی روبرو هستیم نظارت‌ها متوقف شده است.

وی تأکید کرد: با یک نهضت علمی و پژوهشی می‌توانیم از معضلاتی که گریبان‌گیر دنیای امروز ما شده رها شویم و این امر نیز نیازمند تحولی شایسته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه به زودی رقابت سالانه صنعت سبز را برای صنایع برگزار خواهیم کرد، گفت: در بسیاری از صنایع شاهد نوآوری و اختراعات بسیار خوبی هستیم اما باید توجه داشته باشیم که همگام با جامعه جهانی در تمامی عرصه‌های اولویت دار حضور پیدا کنیم، روزگاری اقتصاد خطی بود اما در حال حاضر دایره ای شده ، با اینکه زمانی اصل را بر تولید می‌دانستند اما در حال حاضر به سمت اقتصاد سبز حرکت کرده اند.

ابتکار ادامه داد: شاید روزگاری مصرف‌گرایی و مصرف بی رویه در جهان مطرح بود اما در حال حاضر به سمت اصلاح الگوی مصرف همه پیشگام شدند.

وی تصریح کرد: امروزه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری نقشه راه و دستور العمل خوبی را برای تمامی دستگاه‌های دولتی و کل جامعه مشخص کرده است.

ابتکار با اشاره به اهداف توسعه پایدار گفت: با تشکیل کمیته توسعه پایدار که دبیرخانه آن به طور دائمی در سازمان حفاظت محیط زیست فعال است در جهت اهداف هفده گانه توسعه پایدار در حال تلاش هستیم.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه یک برنامه پیوستی به طور کامل به محیط زیست اختصاص یافته که این امر وظایف تمامی دستگاه‌ها را در بهبود شرایط محیط زیست به خوبی مشخص کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: دغدغه ما این است که با سرعت و دقت کافی و توجه به اولویت‌ها و اهمیت موضوعات محیط زیستی ضمن بهره‌مندی از دانش روز که دانشگاه‌ها نقش مهمی در ایفای آن دارند به رفع چالش‌های محیط زیست همگام با جامعه جهانی بپردازیم تا عقب ماندگی خود را در این زمینه جبران کنیم.

ابتکار تصریح کرد: در دانشگاه‌های کشور کارنامه‌های خود را در حوزه مدیریت سبز ارائه داده‌اند و ما درخواست می‌کنیم که سایر دانشگاه‌ها نیز در این زمینه قدم بردارند، باید بسیاری از پردیس‌های دانشگاهی در مدیریت کاغذ، انرژی و آب پیشگام باشند.

وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی کرده که اتفاق خوبی است امیدواریم در دانشگاه‌های محیط زیست الگوهای رفتاری در این زمینه شکل گیرد و گسترش یابد چراکه دانایی یک بحث است و عمل بحثی دیگر، هر چند دانایی در دانشگاه‌های ما خوب است ولی اگر مدیریت عمل نباشد بی فایده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود محدودیت‌های شدید اعتباری در اجرای طرح‌های مطالعاتی افزود: با همکاری مراکز دانشگاهی مسأله مطالعات در زمینه مدیریت مناطق حفاظت شده کشور به انجام رسید، ارزیابی زیست محیطی از دیگر اقدامات مطالعاتی همکاری ما با مراکز دانشگاهی است که آن نیز به نتیجه رسیده و هم اکنون در حال اجرا شدن است.

ابتکار تأکید کرد: تأسیس پژوهشکده محیط زیست و فعال شدن شاخه پژوهش از دیگر دستاوردهای همکاری با مراکز دانشگاهی در این دوره بوده است.

معاون رئیس جمهور در پایان گفت: با همکاری مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و دانشگاهی هم راستا با جامعه جهانی در مسائل اقتصاد کم کربن و سازگاری ایران با تغییر اقلیم نگاه‌های علمی و متناسب با دانش روز را کسب خواهیم کرد تا در جهت مدیریت صحیح و پاسخ دهی به موقع برای بهبود شرایط محیط زیست کشور قدم برداریم.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار