ورود هر یک از نامزدها به کاخ سفید، پیامدهایی در صحنه داخلی و خارجی آمریکا خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نتيجه انتخابات آمريكا بر اقتصاد این کشور‌ بعنوان بزرگ‌ترين و اثرگذارترين اقتصاد جهان تأثير بالايی خواهد گذاشت و به‌ تبع آن بايد در انتظار تغييراتی عمده در سایر حوزه‎های داخلی و خارجی باشيم. 

به فاصله چند ساعت مانده به ورود رییس جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید، نشریه اکونومیست در ویژه‌نامه‌ای به رویکردهای دو نامزد انتخابات آمریکا پرداخته و ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی این کشور را از منظر هر یک از این دو نامزد مورد بررسی قرار داده است. 

سیاست مالی: از برنامه‌های مالی پیچیده و مبهم کلینتون تا برنامه‌های مضحک مالی ترامپ

انتخابات آمریکا

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که دولت اوباما با روی کار آمدن با آن روبه‌رو بود، فائق آمدن بر بحران مالی و مدیریت‌ بدهی‌های گسترده این کشور بود که از 35 درصد تولید ناخالص داخلی به 75 درصد بعد از بحران افزایش داشت. فرآیند بهبود اقتصادی دولت اوباما از طریق کاهش چشمگیر در مخارج دولت باعث شد تا نرخ استقراض از 8/ 9 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2009 به 5/ 2 درصد در سال 2015 کاهش یابد.
 
اما در حال حاضر جمهوری‌خواهان کنگره اولویت‌های دیگری برای اقتصاد آمریکا دارند. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این جناح، افزایش رشد اقتصاد کشور از طریق کاهش مالیات‌ها و قوانین دست‌وپاگیر دولتی است. به عقیده آنها افزایش رشد اقتصادی موجب سلامت بیشتر نظام مالی می‌شود. بر این اساس دونالد ترامپ هم سیاست‌های مالی خود را در این راستا تنظیم کرده است.

سیاست خارجی: لرزه در جهان

تبعات و پیامدهای ورود ترامپ و کلینتون به کاخ سفید

آنچه اکونومیست درباره سیاست خارجی هیلاری کلینتون نوشته این است که سیاست خارجی او شبیه به سیاست خارجی باراک اوباماست اما اکونومیست درباره سیاست خارجی ترامپ نوشته است که سیاست خارجی ترامپ همانند هیچ چیزی که تا به حال آمریکا تجربه کرده است، نیست.

برخی ناظران بر این باورند که او با تصدی سمت ریاست جمهوری کار خود را با بررسی این موضوع آغاز خواهد کرد که چگونه حکومت اسد، مداخله روسیه و ضعف اپوزیسیون موجب شده است که گزینه‌های پیش روی وی در رابطه با سوریه در مقایسه با دوران وزارت خارجه او محدودتر شوند. از سوی دیگر اگر او انتخاب شود، روابطش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به حالت انجماد در خواهد آمد. 

از سوی دیگر وقتی مشاوران ترامپ دیدگاه‌های نامزد منتخب خود را بیان می‌کنند، این توضیحات را با احساسات او درباره خودش آغاز می‌کنند و از توانایی‌های او به‌عنوان یک مذاکره‌کننده سخن به میان می‌آورند و توضیح درباره جزئیات سیاست‌های او را به زمان آینده موکول می‌کنند. آنها وی را به‌عنوان مردی توصیف می‌کنند که اهل سیاست عملی است و جهانی خطرناک و ناسپاس را می‌بیند که آمریکا برای مدت‌های مدید قصد اصلاح آن را داشت. کیت کلوگ ژنرال بازنشسته که هم اکنون مشاور ترامپ است، رئیس خود را با ریگان مقایسه می‌کند چون او هم تمایل دارد روسیه را یک رقیب بداند که می‌توان در برخی زمینه‌ها همچون مبارزه علیه اسلامگراها در سوریه با آن معامله کرد.

پیروزی ترامپ

تبعات و پیامدهای ورود ترامپ و کلینتون به کاخ سفید

 پیروزی نامزد جنجالی جمهوری خواهان به سرعت باعث افت شاخص‌های سهام خواهد شد، اول از آن رو که کمتر کسی از سیاست‌های اقتصادی او آگاهی دارد و دوم از آن جهت که بازارهای سهام هم‌اکنون در سطح قابل قبولی هستند که احتمال سودگیری را افزایش می‌دهد. یانگ از موسسه سی‌ام‌سی معتقد است که واکنش بازارهای سهام به پیروزی ترامپ حتی از واکنش آنها به «برگزیت» نیز شدیدتر خواهد بود.

پیروزی کلینتون

تبعات و پیامدهای ورود ترامپ و کلینتون به کاخ سفید

 با پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات آمریکا، دلار ایالات‌متحده بیش از پیش تقویت خواهد شد به همان دلیل که سیاست‌های او حامی ادامه وضع موجود خواهد بود و کاهش ابهام درباره چشم‌انداز سیاست‌های اقتصادی باعث تقویت دلار خواهد شد. از همین رو بود که دلار در روزهای در اوج بودن کلینتون در نظرسنجی‌ها به‌شدت تقویت شد.

اما پیرامون انتخات آمریکا "سید رضا میرطاهر" کارشناس سیاسی و استراتژیک، در مصاحبه با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با اعلام نتایج انتخابات روز گذشته کاخ سفید، تصدی کلینتون نامزد دموکرات و ریاست ترامپ کاندید حزب جمهوری خواه، پیامدها و تبعات قابل توجهی در صحنه داخلی آمریکا و حوزه سیاست خارجی واشنگتن بویژه خاورمیانه خواهد داشت.

وی در رابطه با ریاست جمهوری کلینتون تصریح کرد: نامزد دموکراتها اساسا بعنوان شخصی که از سیستم دایر در ایالات متحده برخواسته، با ساز و کارهای اجرایی و قوانین حاکم بر آمریکا آشنایی دارد.

این کارشناس مسایل سیاسی در ارزیابی خط مشی سیاسی کلینتون گفت: وی در صورت راهیابی به کاخ سفید، طبیعتا ادامه دهنده سیاستهای باراک اوباما خواهد بود.

تبعات و پیامدهای ورود ترامپ و کلینتون به کاخ سفید

میر طاهر با اشاره بر اینکه، روسای جمهور آمریکا در چارچوب رویه قاونی و اختیارات خود عمل می‎کنند یادآور شد: با نگاهی بر تجربیات گذشته مشخص می‎شود که رویکرد و نگرش  آنها در اتخاذ تصمیمات سیاسی نقش مهمی ایفا کرده، لذا به رغم انچه گفته شده، کلینتون حافظ میراث اوباما است، بطور مشخص انتظار می‎رود وی نسبت به همتای دموکرات خود در برخی زمینه‎ها شدت عمل بیشتری را نشان دهد.

تحلیلگر مسایل آمریکا در مورد سیاست اقتصادی هیلاری کلینتون ابراز داشت: به احتمال فراوان بانوی اول پیشین آمریکا، دنباله‎رو استراتژی اقتصادی اوباما  باشد. از این رو، وی به تقویت کسب و کارهای کوچک  و نیز اصلاح نظام بهداشتی – درمانی خواهد پرداخت.

اما پیرامون  مواضع  کلینتون در حوزه تجارت خارجی میر طاهر اظهار داشت:  پیش‎بینی می‎کنیم، وی ملاحظاتی را در انعقاد توافق نامه‎های تجارت آزاد با اقصی نقاط جهان دنبال کند.

در مقابل، وی با شورشی خواندن نامزد جمهوری خواه در میدان سیاست آمریکا عنوان کرد: دونالد ترامپ در قامت فردی که خارج از دنیای  سیاست وارد گود شده، انتظار می‎رود با ریاست جمهوری وی؛ انقلابی در زمینه اقتصادی ایالات متحده حادث شود.

تبعات و پیامدهای ورود ترامپ و کلینتون به کاخ سفید

میر طاهر با تأکید بر شعارهای انتخاباتی ترامپ اضافه کرد: نامزد جمهوری خواهان وعده داده، مانع خروج سرمایه‎های آمریکایی از کشور خواهد شد و از دیدگاه سرمایه گذاران خارجی بایستی منابع مالی خود را در داخل متمرکز کنند. بنابراین تصور می‎شود، آمریکا در حوزه اشتغال شاهد رونق باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: ترامپ بشدت با مراوده تجاری با چین مخالف بوده و بر این باور است که اقتصاد چین از آمریکا بهره کشی می‎کند.لذا وی در پی مقابله اقتصادی با کشور چین عزم خود را جزم کرده است.

سیاست خارجی آمریکا در دوران پسا انتخابات

تبعات و پیامدهای ورود ترامپ و کلینتون به کاخ سفید

میر طاهر ضمن بیان وجود تفاوتها و نقاط  فاحش افتراق سیاست خارجه بین دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا گفت: انتظار می‎رود کلینتون در مواجه با مسایل  و بحرانهای خاورمیانه، گام‎های اوباما را تکمیل کند.

وی مهمترین نقطه اهتمام کلینتون را در پیوند محور سعودی – صهیونیستی در خاورمیانه دانست و تأکید کرد: وی با تقویت خاکریز ریاض- تل آویو، در مواجهه با قدرت منطقه‎ای ایران و جبهه مقاومت بهره خواهد جست.

میر طاهر با گریزی بر مواضع کاملا متضاد ترامپ در برابر کلینتون اظهار داشت: تاجر نیویورکی معتقد است، هم پیمانان آمریکا باید هزینه‎های نظامی دفاع از کشور خود را متحمل شوند و جیب آمریکا دیگر محلی برای پرداخت مخارج تامین امنیت متحدان منطقه‎ای و غیر منطقه‎ای نخواهد بود.

وی پیرامون مواضع ترامپ در برابر روسیه خاطر نشان کرد: نامزد جمهوری خواه رویکرد نزدیکی با روسیه را در دستور کار خود قرار داده و تأکید دارد، مسکو- واشنگتن با همکاری یکدیگر می‎توانند نابودی  گروه تروریستی داعش را رقم زنند.

... و هشت نوامبر، سه‎شنبه انتخابات جنجالی آمریکا فرا رسید

 به نقل از فرانس پرس، دونالد ترامپ همراه با همسرش ملینا با یک لیموزین به مقابل یک حوزه رای گیری شهر نیویورک آمد. ترامپ در حالی که جمعیت حاضر در بیرون حوزه وی را هو می کردند با خونسردی به سوی آنها دست تکان داد و تحت مراقبت محافظانش وارد حوزه شد. ترامپ قبل از دادن رای با چند نفر دست داده و سپس از یک غرفه برای یک پسربچه شیرینی خرید.

تبعات و پیامدهای ورود ترامپ و کلینتون به کاخ سفید

در همین حال هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا ساعت 8 صبح به وقت محلی شرق آمریکا در مدرسه ابتدایی گرافلین در شهر چاپاکوا در 50 کیلومتری شمال نیویورک رای خود را به صندوق انداخت.

مردم آمریکا سه شنبه 8 نوامبر در یک انتخابات حیاتی، رئیس جمهور  را در یک رای گیری سراسری غیر مستقیم یک مرحله ای انتخاب کردند.
در مبارزات انتخاباتی اخیر ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا خبری از بحث و جدل های جدی در مورد مسائلی مانند مشکلات اجتماعی، گرمایش آب و هوایی و سیاست بین المللی نبود، بلکه حملات شخصی در مورد پرونده های قضایی، اتهامات واقعی یا جعلی، دشنام و هتاکی یا بحث های حاشیه ای جنبه های غالب در این مبارزات بودند.

تبعات و پیامدهای ورود ترامپ و کلینتون به کاخ سفید

به گزارش خبرگزاری ها و رسانه های آمریکا،در پایان انتخبات؛ این 538 رای الکترال هستند که مستاجر آینده کاخ سفید را مشخص می کند . هر یک از نامزدها که 270 رای الکترال را به دست آورد به کاخ سفید اسباب کشی خواهد کرد.
مصاحبه و گزارش: محمدرضا شجاعیان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۹ آبان ۱۳۹۵
یکی از یکی بدتر اما پیرزوی ترامپ باعث میشه تکلیف ایران با دشمن خودش روشن بشه
آخرین اخبار