رییس پژوهشکده علوم شناختی گفت: با توسعه علوم شناختی می‌توانیم تغییرات گسترده‌ای در روش‌های درمانی ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمال خرازی رییس پژوهشکده علوم شناختی در دومین کنگره ملی روانشناسی ایران که در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت:‌ علوم شناختی چند وقتی است که در کشور مطرح شده و سند راهبردی آن توسط شورای عالی فرهنگی تصویب شده است.

وی ادامه داد: در واقع علوم شناختی به آشنایی بیشتر با محیط مغز در ارتباط است و می‌تواند به درمان بیماری‌های روانی و مشکلات شناختی افراد کمک شایانی کند.

رییس پژوهشکده علوم شناختی ادامه داد: در حال حاضر در کشور امکاناتی فراهم شده تا متخصصین بتوانند فعالیت مغز را بررسی کنند.

خرازی افزود: ‌در گذشته برای درمان بیماران با اختلالات روانی تنها به بررسی رفتاری پرداخته می‌شد اما امروزه با وجود مراکز آزمایشگاهی خاص می‌توان مغز را به صورت زنده بررسی کرد.

وی تصریح کرد: به برکت فناوری‌های نوین در زمینه شناخت مغز تغییرات بسیاری در روش‌های درمان بیماران ایجاد شده است.

رییس پژوهشکده علوم شناختی گفت: آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز که مرداد امسال افتتاح شد کمک بسیاری به دانشگاه‌های روانشناسی در زمینه بررسی مغز می‌کند.

وی درباره این آزمایشگاه افزود: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز متعلق به شخص خاصی نبوده و همه دانشگاه‌های کشور می‌توانند از امکانات آن برای کار تحقیق و پژوهش استفاده کنند.

خرازی با اشاره به کاربردهای نقشه‌برداری مغز گفت: نقشه‌برداری از مغز دریچه جدید به سوی شناخت بیشتر مغز باز می‌کند و تا چند سال آینده تغییرات بسیاری در شیوه درمان بیماران ایجاد خواهد کرد.

رییس پژوهشکده علوم شناختی در پایان سخنرانی بیان کرد: علوم شناختی ابزار جدیدی برای ابداع روش‌های نوین درمانی است.

مسایل سیاسی را به محیط علمی نکشید
در ادامه مراسم محمدعلی سبحان اللهی رییس دانشگاه خوارزمی، اظهار داشت: دانشگاه خوارزمی سابقه طولانی علمی داشته به طوری که از سال 1342 در این دانشگاه آزمایشگاه روانشناسی ایجاد شد.

وی به مفاخر علمی روانشناسی که در دانشگاه خوارزمی بوده‌اند اشاره و افزود: بزرگانی همچون علی اکبر سیاسی که با عنوان پدر علم روانشناسی ایران از وی یاد می‌شود و دکتر مشایخی را مایه مباهات این دانشگاه دانست.

سبحان اللهی ادامه داد: در حال حاضر در کنار دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی مجددا ازمایشگاه روانشناسی با 6 کارگروه تخصصی راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه خوارزمی در رابطه با رشته های دانشگاهی گفت: در تمامی رشته ها تجدیدنظر و بررسی مجدد شده و ما به دنبال ایجاد رشته هایی هستیم که مور نیاز جامعه بوده و بازار کار داشته باشد.

وی در این زمینه افزود: در رشته های جدید به دنبال ارایه آموزش های نوین هستیم.

سبحان اللهی بیان کرد: برای اولین بار در کشور رشته پلاسما پزشکی در دانشگاه خوارزمی  راه اندازی شده است.

رییس دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: با وجود این که دانشگاه خوارزمی از سابقه علمی و سبقه ملی خوبی برخوردار بوده و اساتید و دانشجویان بسیاری را تربیت کرده، برخی به دنبال کوچک کردن آن هستند که این امر با اعتراض دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه روبرو شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم دیگر برخی افراد مسایل شخصی و سیاسی  را وارد محیط علمی نکنند.

گفتنی است؛ این کنگره به مدت دو روز در تاریخ 19 و 20 آبان ماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.