مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: سیستم آبیاری کشور از سالهای پیش تاکنون تغییر چندانی نکرده و این امر موجب مصرف 93 درصد آب در بخش کشاورزی شده است.

مصرف 93درصد آب شرب کشور در بخش کشاورزیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اسماعیل کهرم در همایش ملی محیط زیست و فضای سبز شهری در مشهد افزود: با توجه به جمعیت حدود 80 میلیونی کشور، فقط 3 درصد آب مصرفی در بخش شرب استفاده می شود و این نشان از الگوی نادرست مصرف ماست.
وی گفت: اگر هرچه زودتر روش استفاده از آب شرب را تغییر ندهیم و در بخش کشاورزی از تکنولوژی روز استفاده نکنیم، به زودی بحران شدید گریبان مملکت را خواهد گرفت.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه سازمان های جنگل و مراتع و محیط زیست از مهمترین سازمان های حیاتی کشور به حساب می آیند، افزود: این دو سازمان از کمبود منابع مالی و انسانی رنج می برند و توجهی به نقش آنان در کشور نمی شود.
کهرم افزود: ایران با 2 هزار و 700 کیلومتر ساحل، توان خوبی برای رونق مالی و منابع انرژی دارد و همچنین بیابان های کشور می تواند زمینه جذب گردشگر باشد که توجه مسئولان به آنها می تواند درآمد قابل توجهی به کشور وارد کند و منابع مالی حاصل از آن در راستای حفظ منابع طبیعی هزینه شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز مشهد نیز در این همایش گفت: ایجاد فضای سبز نیاز به مطالعات جامع دارد و نباید در برنامه های آن سلیقه ای برخورد شود.
احمد رضا سلامی ضمن مهم خواندن موضوع محیط زیست برای کلانشهر مشهد افزود: آثار حفظ محیط زیست در دراز مدت نمایان می شود لذا توجه مسئولان به آن اندک و بودجه های اختصاص یافته برای آن ناچیز است.
وی با بیان اینکه باید استفاده از فاضلاب تسویه شده برای آبیاری فضای سبز به صورت الگو درآید گفت: با هزینه 160 میلیارد تومان توانسته ایم بخش های بسیاری از 'کشف رود' را از بحران خارج کنیم.
وی همچنین با اشاره به پروژه کمربند سبز در اطراف شهر مشهد گفت: این پروژه علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز در مشهد باعث جلوگیری از زمین خواری در آن مناطق نیز می شود.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز مشهد با بیان اینکه این کلانشهر دومین شهر آلوده کشور است، افزود: با همت و توجه مدیران شهری توانسته ایم سرانه فضای سبز مشهد را از 9 متر به 14 متر برسانیم که این امر افتخاری برای شهرداری مشهد به شمار می رود.
انتهای پیام// م.م

برچسب ها: مصرف ، آب شرب ، کشاورزی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.