مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: ماکو را یکی از برخوردارترین شهرستانها به لحاظ آثار ارزشمند تاریخی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛جلیل جباری با اعلام این مطلب گفت : ماکو یکی از شهرستانهای مهم استان به لحاظ وجود آثار تاریخی ارزشمند میباشد که از دوره های مختلف من جمله اورارتویی و صفوی آثار دارد.

وی که در حال بازدید از محل حفاریهای باستان شناسی در قلعه قبان ماکو بود در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری تصریح کرد : براساس تفاهم نامه ایجاد شده مابین اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان و سازمان منطقه آزاد ماکو و با کسب مجوز از پژوهشکده سازمان متبوع و با مشارکت یک گروه خارجی از بیست روز پیش عملیات پژوهش های باستان شناسی را در محل قلعه تاریخی ماکو آغاز کردیم .
جباری شروع این عملیات پژوهشی را بسیار مهم دانسته و اظهار کرد : امروز یکی از آرزوهای دیرینه
ما به حقیقت پیوسته و فصل جدید حفاری ها را با اتکاء به کارشناسان باستان شناسی و مرمت کاران استان در این محل آغاز کرده ایم که مطمْنا" این عملیات علمی تا 8 یا 10 سال دیگر به طول می انجامد.
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی اضافه کرد : همکاران ما در ترانشه هایی که ایجاد کرده اند علاوه برکشف بقایای سفالی دوران پیش از تاریخ ، دوران تاریخی و اسلامی ؛ با آثارمعماری مربوط به دوران تیموری و صفوی مواجه شده اند که بسیار دقیق مورد مطالعه و کاوش قرار داده اند .
جباری ادامه داد : این آثار بسیار ارزشمند بوده ومسئولیت همه ما اعم از بخش دولتی و علاقه مندان به میراث فرهنگی را درقبال حفاظت و نگهداری از این مواریث تاریخی ، چند برابر میکند .
گفتنی است قلعه تاریخی ماکو در محدوده ای به وسعت 250 هکتار در بلندترین نقطه بافت تاریخی در مرکز شهرستان ماکو قرار دارد که تاکنون 75 هکتار از آن مورد کاوش و پژوهش های باستان شناسی قرار گرفته است .

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.