وجود 300 هزار میلیارد ریال طرح نیمه تمام در آذربایجان شرقی

وزیر کشور گفت:300 هزار میلیارد ریال طرح های نیمه تمام در آذربایجان شرقی وجود دارد که 3000 میلیارد ریال آن استانی است که برای اتمام آن باید برنامه ریزی شود.

وجود 300 هزار میلیارد ریال طرح  نیمه تمام در آذربایجان شرقی
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از تبریز ؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی افزود:آذربایجان شرقی در حوزه مشارکت های عمومی،سیاسی و اقتصادی جایگاه رفیعی در کشور دارد و برای تامین و تجهیز منابع مالی استان باید از این ظرفیت استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد دو نیروگاه در آذربایجان شرقی سرمایه گذار وجود دارد، افزود: پیگیر جدی این موضوع هستیم و مشکل از سوی وزارت نیرو حل شده و مشکل تامین گاز را نیز از وزارت نفت پیگیری می کنیم .
 رحمانی فضلی اعلام کرد: مصوب شده است در 31 استان کشور سند توسعه روستایی تدوین شود و انتظار می رود آذربایجان شرقی به عنوان استان الگو به دیگر استان های کشور معرفی شود.
 وزیر کشور اظهار کرد: بادستور مقام معظم رهبری در خصوص شناسایی نقاط بحرانی و محروم در کشور  شاخص های پنج گانه 31 شهرستان در کشور انتخاب شده که چاراویماق در آذربایجان شرقی یکی از این شهرستان ها است.
وزیر کشور گفت: تفویض برخی اختیارات به استان ها نیازمند پیگیری از طریق نمایندگان مجلس است.
به گفته وی پیشبرد اقتصاد مقاومتی نیازمند همکاری و همدلی تمامی مسئولان به خصوص نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.
رحمانی فضلی تاکید کرد: حضور ماهانه کارگروه اقتصاد مقاومتی در شهرستان های آذربایجان شرقی بسیار خوب و قابل تایید است چرا که موجب توسعه استان ، تبادل اطلاعات و تصمیم گیری بهتر است.
 رحمانی فضلی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد در خصوص تامین دو هزار واگن مترو، گفت: به صورت فاینانس در حال پیگیری این موضوع هستیم و شهرداری ها حتما جهت خرید هماهنگ شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور هم در این نشست از فعال شدن 2 هزار و 932 واحد تولیدی در  کشور در سه سال گذشته خبر داد و گفت: 72 درصد از این واحدها در استان آذربایجان شرقی مستقر هستند و این استان رتبه قابل توجهی از این نظر دارد.
بابک دین‌پرست با اشاره به طرح رونق تولید، از همکاری نکردن  بانک‌های خصوصی در این رابطه انتقاد کرد و گفت: بانک‌های دولتی بیشترین وزیر کشور : ضرورت همکاری مجلس با دولت در اقتصاد مقاومتیهمکاری را در کشور و استان آذربایجان شرقی داشته‌اند.
وی  در خصوص موضوع ماده 27 قانون بودجه و واگذاری طرح های نیمه‌ تمام عمرانی به بخش غیردولتی نیز گفت: دستورالعمل اجرای این ماده با وجود چندین بار اصلاح به علت  وجود قوانین متعدد مغایر و مزاحم، پیشرفت چندانی نداشته و نیازمند یک حرکت انقلابی در این زمینه هستیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور در خصوص موضوع تفویض اختیار دستگاه‌ های ملی به استانداران، به مقاومت برخی از این دستگاه‌ ها در برابر اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: با تاکید رییس جمهور 86 اختیار جدید به استانداران و دستگاه‌های متناظر استانی تفویض شد و این غیر از اختیاراتی است که  از سوی وزارت کشور به استانداران واگذار شده است.
وی همچنین از تنظیم طرحی با همکاری معاونت عمرانی وزارت کشور و معاونت توسعه مناطق محروم کشور خبر داد و افزود :  بر اساس این طرح یک شهرستان در هر یک از استان‌ های کشور به عنوان پایلوت ویژه اقتصاد مقاومتی تعیین و برنامه‌های متناسب در آن اجرایی می‌شود.
به گفته وی، شهرستان چاراویماق با پیشنهاد استاندار آذربایجان شرقی به عنوان شهرستان نمونه این استان تعیین شده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست گفت: تا 15 آبان ماه امسال در مجموع 60 طرح نیمه تمام استانی با استفاده از ظرفیت های قانونی به بخش خصوصی واگذار شده است.
محمد صادق پورمهدی افزود: جمع طرح های نیمه تمام، در حال بهره برداری و یا جدید شناسایی شده استان در مجموع 143 مورد است که 23 طرح جدید، 72 طرح نیمه تمام و 48 پروژه تکمیل، آماده بهره‌برداری و یا درحال بهره ‌برداری است.
وی خاطرنشان کرد : بدهی های دستگاه‌ های دولتی به پیمانکاران و نبود توان پرداخت آن موجب بی اعتمادی بخش خصوصی شده است.
پور مهدی افزود : نبود سیستم یکپارچه شناسایی بهای ‌تمام ‌شده و انحراف در تحلیل داده‌ ها و به‌ روز نبودن اطلاعات اقتصادی، فقدان حمایت مؤسسات بیمه در به‌ حداقل‌ رساندن ریسک بازار مالی با پشتیبانی و پوشش بیمه ‌ای قراردادهای مشارکتی و طولانی و پیچیده ‌بودن فرایند احصاء و واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش غیردولتی را از دیگر مشکلات حوزه اقتصادی است .وزیر کشور : ضرورت همکاری مجلس با دولت در اقتصاد مقاومتی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار  آذربایجان شرقی هم گفت: امسال یک هزار و 237 واحد تولیدی استان برای  اخذ تسهیلات بانکی معرفی شده است.
علی نواداد افزود: سه هزار و 575 واحد استانی در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد یک هزار و 455 واحد صنعتی و دو هزار و 120 واحد کشاورزی است.
وی گفت: از مجموع یک هزار و 690 مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان 830 مصوبه در حال اجراست و 860 مصوبه نیز اجرایی شده است.
وزیر کشور دیروز برای افتتاح مرحله اول بزرگ ترین طرح گلخانه ای کشور، بازدید از واحد تولید کننده  ورق چوبی و دیدار با صاحبان صنعت و سرمایه منطقه آزاد ارس، افتتاح چهارمین نمایشگاه فناوری های پیشرفته ربع رشیدی و شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی سفر یک روزه ای به جلفا و تبریز داشت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.