وزارت بهداشت هفته گذشته شاهد اتفاقات ناگواری از جمله حمله تروریستی در سامرا و واژگونی اتوبوس زائران حسینی بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته اخبار تاسف باری همچون حادثه تروریستی و واژگونی اتوبوس زائران حسینی، صفحات بهداشت و درمان خبرگزاری ها را به خود اختصاص داد. از طرفی به ادعای برخی، اسامی وزیر بهداشت و معاونانش در لیست منتشرکنندگان مقالات علمی جعلی جا خوش کرده بود.

**آخرين جزييات مصدومان حادثه تروريستى سامرا

پيرحسين کولیوند رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور گفت: طی بازدید تیم اورژانس کشور از مصدومان حادثه تروریستی سامرا در بیمارستان های میلاد، مجتمع رسول اکرم و شریعتى، اقدامات انجام شده پيگيرى و بازرسى هاى لازم، به ويژه از درخواست هاى بيماران و همراهان صورت گرفت.

وى ادامه داد: از مجموعه 102 مصدوم 51 نفر بستری و 51 نفر با حال عمومی خوب مرخص شده‌اند.
كوليوند کمترین سن مجروحان را سه سال و بیشترین سن را 74 سال اعلام كرد و گفت: 63 مجروح زن و 39 مجروح مرد و همچنین چهار مجروح در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

**ماجراى انتشار مقالات جعلى توسط معاونان وزارت بهداشت

هاشمى وزير بهداشت در خصوص انتشار اسامى برخى معاونان وزارت بهداشت در ليست منتشران مقالات علمى جعلى، گفت: افراد شناسايي شده و نام هيچ يك از اعضاى وزارت بهداشت در اين ليست نبوده است. دكتر ملك زاده نيز به شدت پيگير موضوع هستند.

وى با اشاره به تشكيل دادگاه براى تمامى اين افراد و معرفى آنها به هيئت تخلفات وزارت بهداشت، افزود: رتبه دانشگاه هاى متخلف، أعم از دولتى و غير دولتى، تغيير پيدا مى كند. البته تعداد افراد متخلف در دانشگاه هاى وزارت بهداشت از دانشگاه هاى وزارت علوم و آزاد كمتر است. بايد نهايت سخت گيرى و دقت لحاظ شود چرا كه اين موضوع به حيثيت ملى و علمى ما آسيب مي‌رساند.

**ایجاد یونیت‌های سکته مغزی در 55 بیمارستان

قاضی زاده هاشمی وزیربهداشت در جمع خبرنگاران و در مراسم روز جهانی سکته های مغری در پارک ملت تهران گفت: در 55 بیمارستان کارهایی انجام شده که اقدامات گسترده تر نیز انجام خواهد شد و البته برخی از این بیمارستانها در این حوزه موفق خواهند شد.

وی افزایش تعداد آمبولانس زمینی،چند فروند هلیکوپتر ویژه اورژانس را از دیگر برنامه های دولت برای بهبود وضعیت بیماران سکته مغزی تا پایان کار دولت دانست و از کمبود تخت های بیمارستانی در حاشیه تهران و شرق و غرب کشور خبر داد.

**بازگشایی 714 واحد اختصاصی زایمان در 32 شهر

آقاجانی از افتتاح 714 واحد اختصاصی زایمان طبیعی خبر داد و گفت: تا 18 آبان ماه در 132 شهر کشور این واحدها افتتاح شده و تا پایان دولت هزار و 100 واحد دیگر در دستور کار است. این اقدام جهت ترغیب به زایمان طبیعی انجام شده و طی آن فضای اختصاصی با بالاترین سطح مراقبت، کاهش خطای انسانی، امکان حضور همراه و کاهش عفونت‌های بیمارستانی فراهم می‌شود. توسعه این واحدهای اختصاصی یکی از پنج برنامه محوری برای کاهش میزان سزارین بوده است.
 
**مخالفت وزارت بهداشت با اجبارى شدن آزمايش ژنتيک

هاشمى علت بسيارى از معلوليت ها را غيرژنتيكى خواند و گفت: بخشى از بيمارى ها نيز با زمينه ژنتيكى، قابل تشخيص نيستند. از طرفى اين تست ها بسيار پر هزينه، و پاسخ آنها بسيار زمانبر است، براى افراد علاقمند به ازدواج بايد تسهيلات فراهم كرد نه با اجبار مانع سر راهشان قرارداد. از طرفى بايد امكانات كافى در كشور وجود داشته باشد.

وزير بهداشت عنوان کرد: اجبار كردن مردم  به انجام اين آزمايش، به ويژه بدون حمايت مالى، كار درستى نيست، سازمان هاى بيمه گر در خدمات پيش بينى شده خود جا زده اند بنابراين اين هزينه هاى جديد را نمي پذيرند، حاصل اجبارى شدن آزمايش ژنتيك، افزايش پرداخت مبالغ بيشتر از جيب مردم است.

**بدهی 4 هزار میلیارد تومانی دانشگاه‌ها به شرکت‌های توزیع دارو

رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر چالش جدی چرخه تامین دارو درکشور و کم توجهی نسبت به سهم دارو در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، خطاب به معاونان غذا و داروی دانشگاه ها گفت: بدهی های سنگین در حوزه دارو به شرکت های توزیع کننده به 4 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت کمبودهای اقلام دارویی در کشور با اشاره به کمبود 32 قلم دارو در سال جاری افزود: در حوزه دارویی کارها و اقدامات زیادی شده ولی بحث دسترسی به موقع مردم به دارو  همچنان چالش اصلی نظام سلامت است و طبق آخرین شاخص های آماری سال گذشته کمبودهای دارویی مان 29 قلم بود که امسال به دلایلی این کمبودبه 3 قلم افزایش یافته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.