به بهانه سفر وزیر دفاع چین به ایران؛

«ثبات و امنیت منطقه»، راهبردهای مشترک دفاعی تهران_پکن

در شرایط حساس منطقه سفر وزیر دفاع چین به تهران، به ایجاد امنیتی پایدار کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در وضعیت حساس فعلی حاکم بر منطقه و با عنایت به شکل گیری فصل جدیدی از همکاری‌های دو کشور ایران و چین، سفر سه روزه ژنرال «چانگ وان کوانگ» وزیر دفاع این کشور به تهران از جایگاهی ویژه برخوردار است.

تقویت محورهایی راهبردی در سفر وزیر دفاع چین به ایران

یکی از برجسته‌ترین مولفه‌هایی که به اهمیت مذکور می‌افزاید، این است که سفر ژنرال کوانگ، نخستین سفر وزیر دفاع چین به جمهوری اسلامی ایران در تاریخ روابط دفاعی دو کشور محسوب می‌شود. این سفر در شرایط کنونی نشان از نقش و جایگاه تعیین کننده ایران در عرصه دفاعی و امنیتی منطقه دارد.

هم‌چنین با توجه به سابقه طولانی روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی، که نماد آن را در گذشته دور می‌توان در جاده ابریشم مشاهده کرد، سفر امروز نیز به ارتقای هرچه بیشتر روابط دوستانه و مبتنی بر همکاری‌های متقابل در ایران و چین می‌انجامد.

نگاهی به شاخص‌های همکاری های امنیتی میان دو کشور و ضرورت تداوم آن‌ها، ارزش این سفر را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

*همکاری‌های دفاعی ایران و چین، تضمین کننده امنیت ملی دو کشور است

تقویت محورهایی راهبردی در سفر وزیر دفاع چین به ایران

با توجه به روابط دیرینه دو کشور، به‌طور قطع همکاری‌های صورت گرفته در این عرصه راهبردی و بلند مدت خواهد بود. سفر وزیر دفاع چین به کشورمان با دربرگرفتن موضوع تبادل تجربیات علمی و فناورانه دو کشور، بی‌شک متضمن منافع و امنیت ملی ایران و چین خواهد بود.

علاوه بر موارد یاد شده، شکل گیری چنین سفرهایی نشان از نقش و جایگاه مهم چین به‌عنوان یکی از اعضای دائمی شورای امنیت در معادلات منطقه‌ای و جهانی خواهد داشت.

*هم سویی‌های سیاست دو کشور پیرامون مسائل منطقه


تقویت محورهایی راهبردی در سفر وزیر دفاع چین به ایران

وجود اشتراک نظر و فصل مشترک دو کشور درخصوص مولفه‌های ناامنی در شرق و غرب آسیا از قبیل افراط‌گرایی و تروریسم، از مهم‌ترین هم‌سویی‌های تهران و پکن در مسائل منطقه به‌شمار می‌رود.

یکی دیگر از مهم‌ترین محورهای مشترکی که در راهبردهای ایران و چین وجود دارد، هم‌سویی سیاسی دو کشور پیرامون موضوع "سوریه" است. یکسان بودن دیدگاه‌های دو طرف درخصوص سوریه، به‌گونه‌ای است که دو کشور تفاهم و اشتراک زیادی نسبت به زیاده‌خواهی‌های غرب در منطقه شرق و غرب آسیا دارند و در همین راستا در قبال چنین دخالت‌هایی از خود واکنش نشان می‌دهند.

*هم‎سانی رویکردهای ایران و چین در مقابله با سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا

تقویت محورهایی راهبردی در سفر وزیر دفاع چین به ایران

یکی از بزرگترین واقعیات ناخوشایند منطقه و شاید بیشتر بخش‌های قاره کهن، حضور سیاست‌های مداخله‌جویانه کاخ سفید در کشورهای این حوزه است.

دخالت‌های آمریکا در محیط راهبردی ایران و چین نیز از این قاعده مستثنی نیست، بلکه این مداخلات واشنگتن تمامی منطقه آسیا پاسیفیک در شرق، حوزه خلیج فارس و غرب آسیا را هم شامل می‌شود.

ایران باثبات و صلح‌طلب در صحنه جهانی

گسترش روابط به ویژه در عرصه دفاعی و امنیتی ایران و چین، می تواند ضمن معرفی چهره واقعی کشورمان در عرصه سیاست خارجی، ایران را به‌عنوان کشوری باثبات، برخوردار از امنیت پایدار، صلح طلب و خواهان روابط حسنه با کشورهای دنیا نشان دهد.

بنابراین تاکید بر تقویت پیمان‌های دسته جمعی منطقه‌ای، نظیر همکاری‌های اقتصادی شانگهای که جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناظر در آن حضور دارد، هم می‌تواند راه‌های تعاملاتی بیشتری را در برابر دوکشور بگشاید. روابط ایران و چین در ایجاد صلح، آرامش و ثبات در منطقه نیز بی‌تردید تاثیرات بسیار مثبتی را در سطح منطقه رقم خواهد زد.

*با گسترش تعاملات، پروژه «ایران هراسی» را ناکام خواهدگذاشت

تقویت محورهایی راهبردی در سفر وزیر دفاع چین به ایران

توسعه زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه در ابعاد مختلف میان ایران و چین، بالطبع تاثیرات قابل توجه و متقابلی بر امنیت تمامی منطقه می‌گذارد. در ادامه تلاش‌های ایران‌هراسانه رژیم صهیونیستی نیز عقیم مانده و اهداف آنان در این راستا خنثی می‌شود. همواره داشتن روابط امنیتی دو کشور در عرصه بین‌المللی، بیانگر قرابت بالای سیاست‌های دو طرف در موضوعات راهبردی است.

در همین رابطه شکل‌گیری همکاری‌های دفاعی میان تهران و پکن، حکایت از اعتماد متقابل ایران و چین در عرصه امنیتی دارد؛ اعتمادی که عزم دو طرف را جهت گسترش روابط و مناسبات دفاعی در شرایط پسابرجام به تصویر می‌کشد.

*دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی، ابزاری موثر در توسعه مناسبات

آمد و رفت‌های مبتنی بر روابط دفاعی میان ایران و چین، علاوه بر تمامی محاسن ذکر شده، به ترویج سیاست دولت تدبیرو امید در راستای تنش زدایی پرداخته و تلاش‌هایی برای تحقق جهان عاری از خشونت صورت می گیرد.

این روابط با به چالش کشیدن جهان تک قطبی و برخوردهای یک جانبه‌گرایانه آمریکا و غرب، دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان ابزاری مهم و خنثی کننده در خدمت تحقق اصل بازدارندگی و توسعه داخلی کشور به کار می‌گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار