همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپولیتیکی جهان اسلام؛

ظریف: مهم‌ترین چالش جهان اسلام شناخت صحیح شرایط است/حزب‌الله لبنان، عامل امنیت‌ساز قدرت‌آفرین در جهان اسلام است

ظریف: مهم‌ترین چالش جهان اسلام شناخت صحیح شرایط است
وزیر امور خارجه گفت: برای حل مشکل جهان اسلام باید درک درستی از شرایط داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان در همایش بین‌المللی بحران‌های ژئوپولیتیکی جهان اسلام که دقایقی پیش در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده است، گفت: برای حل مشکل جهان اسلام باید درک درستی از شرایط داشته باشیم.

وی افزود: گفته‌هایم بیشتر دغدغه است نه مسائل سیاسی، در شرایط گذار فعلی، چالش و فرصت قابل تبدیل به هم است.

ظریف گفت: امروز چالش‌هایی داریم که با جهان مشترک است و یکی از این چالش‌ها تعدد بازیگران و کنش‌گران است.

ظریف ادامه داد: امروز حزب‌الله لبنان، عامل امنیت‌ساز قدرت آفرین در جهان اسلام است.

وی ادامه داد: امروز کنش‌گران از دولت‌ها فراتر رفته‌اند و بازیگران انحصاری فقط دولت‌ها نیستند و کنش‌گری در صحنه بین‌المللی، ضرورت داشتن یک سرزمین را کنار گذاشته و می‌توان به یک کنش‌گر زاینده امنیت و یا بالعکس تبدیل شد و این موضوع یک اثر عمده در روابط فی‌مابین با جهان اسلام دارد. 

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز جغرافیای جهان اسلام جغرافیای جهانی است و حضور جهان اسلام مهم است. در شرایط سیال همانند دوران‌های گذار قبلی بازی و کنش‌گری تأثیرگذار است.

وزیر امور خارجه با اشاره به سرنوشت دیکتاتورهای لیبی و عراق گفت: اگر فردی مثل صدام با شناخت واقعیات متحول نابودی را برای خود رقم زد، همین اتفاق با شناخت واقعیات منجر به تسلیم شدن قزافی و نابودی وی شد. از میلوشویک تا صدام و قزافی اشتباهات محاسباتی منجر به تأثیرات بنیان‌شکن بر کنش‌گری داشته است.

وی با بیان اینکه نباید از مشکلات درونی جهان اسلام فرار کنیم یادآور شد: واضح است که مشکلات و شرایط کنونی جهان اسلام همچون تروریسم، اختلافات قومی و... تأثیر داشته است. چالش‌هایی همچون چالش‌های سیاسی و گفتمانی وجود دارد که چالش‌های سیاسی در نتیجه ناکارآمدی دولت به خواست‌های جامعه مدنی آن کشور است.

ظریف گفت: دولت‌ها نتوانستند در بسیاری از کشورهای جهان اسلام به وظیفه خود عمل کنند و علت حرکت‌های افراط‌ گرایانه پاسخی به ناکارآمدی دولت‌ها در جهان اسلام است که بعضا برخی از این ناکارآمدی‌ها در نوع برخورد با رژیم صهیونیستی نیز دیده می‌شود.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: یک تصور غلط وجود دارد و آن منحرف کردن ناکارآمدی به سمت چالش‌ها و بحران‌های غیر واقعی است. من به عنوان شهروند جمهوری اسلامی افتخار می‌کنم که مردم کشورم با تصمیم‌گیری صحیح کشور را در برابر چالش‌ها، تحریم‌ها، تهدیدها و فشارهای خارجی مصونیت بخشیدند.

وی با اشاره به اینکه چالش در جهان اسلام فرصت است و تلاش نکنیم که با بیراهه کشاندن و منحرف کردن آن این چالش‌ها را به یک خطر تبدیل کنیم یادآور شد: خطر افراط نه تنها سوریه عراق و یمن را تهدید می‌کند بلکه کل جغرافیای جهان را گرفتار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما باید به بحران‌های جهان اسلام توجه داشته باشیم و بحران‌های مصنوعی را با بحران‌های واقعی اشتباه نگیریم یادآور شد: خطر ناکارآمدی نگران کننده است. و ما باید ژئوپلتیک وحدت را در مقابل تفرقه مقاومت را دربرابر تسلیم، صلح را در برابر خشونت و اعتدال را در برابر افراط و تفریط قرار دهیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار