به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد حسن شهشهانی در جلسه پرسش و پاسخ با موضوع کارآفرینی، ایده پردازی و تغییر تفکر با بیان اینکه در زمینه کارآفرینی سه نوع تفکر سنتی وجود دارد، افزود: این نوع تفکرها که از تلقی فرد نسبت به زمان و تغییر حاصل میشود، شامل تفکر گذشته نگر، آینده نگر و حال نگر است.افرادی که دارای تفکر حال نگر هستند در جای خود، درجا میزنند زیرا با تفکر باری به هر جهت، پیشرفتی به دست نمیآید.
وی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه امروزی شاهد رشد تفکر حال نگری در بین افراد به ویژه جوانان و کارمندان هستیم در صورتی که، حال نگری موجب پایین آمدن بازدهی خواهد شد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مدیرانی که تفکر گذشته نگر
دارند نیز، همانند قطاری هستند که از طریق آخرین واگن خود هدایت میشوند و
این افراد درباره اینکه کجا بودهاند اطلاعات خوبی داشته، اما ذهنیتی
درباره اینکه به کجا میخواهند برسند ندارند و به همین دلیل دوره تفکر
مذکور به پایان رسیده است و این دو نوع تفکر ارتجاعی و متحجرانه هستند.
شهشهانی
افزود: افراد آینده نگر نیز با داشتن دید و تصویر از آینده فردای خود را
پیش بینی کرده و با این تصویر گام به گام برای نیل به هدف خود اقدام
میکنند.
وی با بیان اینکه افرادی که دارای تفکر آینده نگر بودند تا سال 1980 میلادی پیشرفت کرده و به موفقیتهایی نیز دست پیدا میکردند، تصریح کرد: امروزه چون همه افراد پیش بینی میکنند، اغلب پیش بینیها اشتباه شده و با این تفکر پیشرفتی، حاصل نمیشود.
عضو کمیته مشورتی معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: باید هدف مدیریت و برنامه ریزی، آفریدن هر چه بیشتر آینده باشد و فرد آینده ساز، خوبی و بدی را تابعی از زمان ندانسته و به این موضوع میاندیشد که با زمان چه کند.
شهشهانی افزود: سرنوشت انسان تا حد زیادی در گروی کارهایی است که خود انجام میدهد نه وقایعی که بر ما حاصل میشود. با ترسیم چشم انداز خود در 10 سال آینده، گامهای فعلی خود را آگاهانه و در جهت نیل به هدف بر خواهیم داشت.
وی رشد را حرکت به سوی مرحله خواستنیتری از حیات تعریف کرد و افزود: خداوند خواسته است که تمامی انسانها در جایگاه رشد قرارگرفته و آزاد باشند و افرادی که که خواهان رشد نیستند قصد رسیدن به مرحله بالاتر را ندارند.
کارآفرینی یک فرآیند است نه یک نتیجه
شهشهانی با بیان اینکه کارآفرینی به معنای آغاز یا رشد یک شرکت از طریق مدیریت نوآورانه بوده و اصولا کارآفرینی یک فرآیند است نه یک نتیجه و هیچ فردی کارآفرین به دنیا نمیآید، تصریح کرد: نو آوری، خلاقیت، اعتماد به نفس، مخاطره پذیری و... از ویژگیهای فرد کارآفرین است.
عضو کمیته مشورتی معاونت بانوان اتاق بازرگانی اصفهان، در پاسخ به این سوالات که چرا فقط عدهای از افراد قادر به تشخیص فرصتهای کسب سود بوده و تنها معدودی از آنها از این فرصتها بهره برداری میکنند گفت: شانس به معنای آمادگی به اضافه فرصت است و تنها فرصتها برای همه انسانها به وجود میآیند تا زمانی که به کم کاری خود معتقد نیستیم، فرصتهای به وجود آمده را درک نمیکنیم.
وی در ادامه دو نوع مدل برای کارآفرینی معرفی نمود که شامل الگوی « فرای» و مدل« فوگل و نیاوالی» است. مدل اول شامل عوامل پیشینه، عوامل تسریع کننده، عوامل توانبخش و بعد فرصتها است و مدل دوم نیز تابعی از چهار عامل است که شامل سیاستهای دولت برای ایجاد فرصتها، شرایط اقتصادی اجتماعی که تمایل به سرمایه گذاری ایجاد کرده و با بدست آوردن مهارتهای شغلی به توانایی رسیده و مجموع این عوامل احتمال خلق یک سرمایه گذاری را به وجود خواهد آورد. در آخر با حمایتهای مالی و غیر مالی، به پولی رسیده و آن را در راه کسب و کار خود مصرف خواهیم کرد.
این مدرس دورههای کارآفرینی، الگوی فوگل و نیاوالی را الگوی فرصت طلبانه و الگوی فرای را الگوی کارآفرینانه خوانده و افزود: الگوی اول در کارهای تولیدی و مدل دوم در بخشهای خدماتی موثر خواهد بود.
وی در تعریف کارآفرین گفت: کارآفرین کسی است که یک ایده
نو را با قبول مخاطره به محصول یا خدمت تبدیل کرده و با عرضه آن به بازار،
کسب و کار خود را رشد میدهد. در کارآفرینی حتما خلق ثروت وجود دارد و لازم
است با امکانات موجود به گونه ای قدام کرد که بتوان از دل آن ثروت جدیدی،
تولید نمود.
انتهای پیام/م