پروژه دوبانده کردن خطوط ریلی از مهمترین طرح های توسعه صنعت حمل و نقل به شمار می رود و با اجرای آن ظرفيت حمل بار در راه آهن کشور به 2 برابر افزايش خواهد يافت.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت ریلی نقش پررنگی در توسعه اقتصاد ایفا می کند و پویایی این بخش  منجر به حرکت و رشد  صنایع دیگر نیز می شود؛ کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کم شدن  آلودگی هوا ، کاهش تلفات تصادفات جاده ای و همچنین افزایش ظرفیت حمل بار از جمله مزایای این حوزه به شمار می رود که صرفه اقتصادی بالایی برای کشور به همراه دارد به همین منظور بسیاری از کشورهای دنیا ، افزایش سرمایه‌گذاری در بخش ریلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در ایران نیز طی سال های گذشته اجرای پروژه های به روز رسانی  ناوگان ریلی شتاب گرفته تا چهره قدیمی راه آهن به یک چهره مدرن و نو تبدیل شود و هموطنان در سراسر کشور از خدمات مطلوبی در این حوزه استفاده کنند ؛ در این میان پروژه دوبانده کردن خطوط ریلی از مهمترین طرح های توسعه این بخش به شمار می رود چراکه با اجرای آن ظرفيت حمل و نقل بار در راه آهن کشور به 2 برابر افزايش خواهد يافت.

 گفتنی است با اجرای این طرح سرعت برای قطارهای مسافری تا160 کیلومتر و قطارهای باری تا 120کیلومتر افزایش می یابد؛افزایش میزان حمل بار در صورت سیگنالینگ و تراک‌بندی مسیر ریلی تا 50میلیون تن در سال از دیگر ویژگی‌های مهم پروژه است.

بر اساس این گزارش اجرای طرح دو بانده کردن خطوط ریلی یکی از برنامه های مهم دولت یازدهم به شمار می رود و چندی پیش  روحانی رئیس جمهور در یکی از سفرهای استانی خود تاکید نمود که ما به راه آهن دو خطه نیاز داریم و اجرای این پروژه موجب تسهیل زندگی مردم می‌شود.

همچنین محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز امروز در جریان بازدید از خط آهن کرج - قزوین بر این موضوع تاکید کرد که تا پایان کار دولت یازدهم طول خطوط راه آهن دو ریلی کشور به 1300 کیلومتر افزایش می یابد.

وی افزود:در این رابطه عملیات دو خطه شدن راه آهن کرج - قزوین و زنجان به ترتیب تا پایان امسال و کار دولت تدبیر و امید به بهره برداری می رسد.

نوبخت توسعه خطوط ریلی کشور را یکی از سیاست های مهم دولت در حوزه راه ها برشمرد و تصریح کرد: براساس سیاست دولت سعی بر آن است تا خطوط دو ریلی کشور را به چهار ریل و یک ریلی را به دو ریل تبدیل کرده و مسیرهای بدون ریل نیز از خط آهن بهره مند شوند.

بر اساس این گزارش احمد خدایی قائم مقام مدیرعامل شرکت راه‌آهن از دو خطه شدن 20 درصد شبکه راه‌آهن تا دو سال آینده خبر داده است.

لازم به ذکر است صنعت حمل و نقل ریلی علاوه بر حمل ایمن مسافر ، به دلیل انتقال سریع و آسان بار نقش ویژه ای در تسهیل شرایط مبادلات تجاری دارد و توسعه آن به طور حتم به نفع صنایع داخلی خواهد بود از این رو می بایست طرح هایی که در این خصوص تعریف می شود در اسرع وقت و به بهترین شکل اجرایی شود تا با افزایش کیفیت و کاهش هزینه های خدمات لجستیک در کشور، شرایط تولید داخل نیز بهبود یابد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۵
اگه راه آهن دو بانده و سریالسیر بشه و برقی هم بشه دیگه نیازی به هواپیما نداریم
آخرین اخبار