به گزارش
خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به خرید ماشینآلات راهداری اشاره کرد و گفت: چرا نباید پس از چند سال یک برند تولیدکننده نمکپاش برف روب در کشور نداشته باشیم؛ به نظرم اشکال اصلی به ساختار دولتی برمیگردد.
وی با تاکید بر استفاده از فرصتهای سرمایهگذاری برای تولید ثروت در کشور اظهار کرد: مثلا در خرید ماشینآلات باید مشخصات دستگاههای مدرن را داشته تا شرکتها چنین دستگاههایی را در اختیار سازمان راهداری قرار دهند.
کشاورزیان تصریح کرد: هر کسی فکر میکند چهار ورق را به هم جوش بدهد، نیوجرسی تولید کرده و ما هم از او اینها را خریداری میکنیم. اما سازمان راهداری یک کار با کیفیت در این زمینه میخواهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این زمینه ایدهای طرح کردیم که برای خرید نیوجرسی سراغ کارخانههایی میرویم که برای این کار سرمایهگذاری کرده و کار با کیفیت به ما تحویل میدهند.
وی بیان اینکه کارگاههای زیرپلهای تولید ثروتی برای کشور نمیکنند، گفت: فناوری تولید گارد ریل در کشور متعلق به 60 سال پیش است و شکل ظاهری آن مانند گارد ریل است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر شرکتها کیفیت خود را به روز نکنند ممکن است بازار را از دست بدهند، تصریح کرد: سیاستگذاری سازمان راهداری این بوده که به سمت ایجاد ثروت از طریق برندسازی برویم.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به امضای قرارداد تجهیز 35هزار کیلومتر به حدود 2000 دوربین ثبت تخلف سرعت، گفت: الان یک جریان فنی، علمی اجرایی به راه افتاده و از این به بعد در جادهها با شکلهای مختلف دوربینها مواجه نمیشوید و همه دوربینها یکنواخت میشود.
وی با بیان اینکه 11 سال است که سازمان راهداری در حال نصب دوربینهای نظارت تصویری و ثبت سرعت است، یادآور شد: در این مدت حدود 400 دوربین ثبت تخلف سرعت نصب شده که به دلیل اختلاف با پلیس کار نمیکردند.
کشاورزیان با بیان اینکه در کشور 2600 شرکت حملونقل مسافری وجود دارد، افزود: برخی این شرکتها صوری هستند و اتوبوسی در اختیار ندارند. برخی از این شرکتها روزانه به 6 یا 7 مسیرسرویسدهی دارند که البته هر بار با یک نام فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: با اصلاح آیین نامه جدید برای تاسیس شعبه نیازی به ارائه اتوبوس نیست.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با تاکید بر اینکه باید شرکتهای حملونقل مسافری به 20 تا 30 شرکت تقلیل یابد، افزود: باید در این بخش برندسازی را انجام دهیم تا سرمایهگذاریها در این حوز راحتتر جذب شود. شرکتهای مسافری در قالب برندهای مسافربری ساماندهی میشود و ممکن است که در شهری از گذشته دور نمایندگیهایی باشد که هیچ رقیبی نداشته است.
کشاورزیان با یادآوری اینکه از تابستان گذشته میزان تخصیص اعتبار به سازمان راهداری ناچیز بوده است، گفت: بهترین منبع برای برای نگهداری راهها وضع عوارض بر سوخت است، اگر بتوانیم مقداری برای نگهداری راهها عوارض وضع کنیم،هزینه کمتری به مردم و خودروها تحمیل میشود. ضمن آنکه پروژههای راهداری مختص یک بخش نیست و در کوچکترین بخشهای کشوری فعالیتهای راهداری میتواند ادامه باشد که بسیار زودبازده است.
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه مجلس در خصوص خدمات دولتی باید 20 درصد عوارض بر گازوئیل وضع شود که 10 درصد برای سازمان راهداری و 10 درصد برای راهآهن است، اظهار کرد: سال گذشته و امسال این عوارض عملیاتی نشده و امیدواریم روزی که این قانون اجرا میشود قیمتها بالاتر باشد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به اینکه برای نگهداری مطلوب 210 هزار کیلومتر انواع راه در کشور سالانه باید 7 هزار میلیارد تومان داشته باشیم، تصریح کرد: از این میزان باید 3000 دولت 3000 استانی، آن چیزی که داریم حداکثر از این دو محل 3500 میلیارد تومان است ولی میزان تخصیص به خزانه دولت برمیگردد و سال گذشته این میزان در پروژههای عمرانی 20 درصد نقدی و 20 درصد اسناد خزانه و 15 تا 20 درصد در قالب یارانه قیر دریافت شده است و امسال هم شبیه سال گذشته بوده است.
کشاورزیان با اشاره به اینکه پیمانکاران دیگر توان انجام کار به صورت نسیه را ندارند، گفت: اگر لیتری 100 تومان برای بنزین و گازوئیل عوارض وضع کنیم میتوانیم از این محل 5000 میلیارد تومان برای نگهداری راهها منابع پایدار تامین میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیمه شهریور امسال نیز با بیان این که مردم باید هزینه نگهداری راه ها را پرداخت کنند، گفت: باید از مصرف کننده نهایی از راه های کشور از طریق عوارض سالانه 5 تا 6 هزار میلیارد تومان دریافت کرد.
وی با بیان این که منابع نگهداری راه ها بسیار محدود است، اظهار کرد: باید 200 هزار کیلومتر راه کشور را تعمیر نگهداری کنیم که منابعی که در اختیار ما قرار می گیرد بسیار کمتر از نیازهاست. باید سالانه 2 میلیارد دلار برای نگهداری راه ها هزینه کنیم این در حالی است که سال گذشته بیشتر از 2 هزار میلیارد تومان نبود.
وی با بیان این که سال گذشته به همین مقدار بدهی بالا آوردیم، افزود: این روند نمی تواند ادامه یابد و توان پیمانکاران محدود است و باید هر چه زودتر فکری برای تامین منابع پایدار برای نگهداری راه ها شود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: مصرف کننده هزینه راه ها را بپذیرد. این واقعیتی است که باید قبول کنیم یا این که از منابع دولتی هزینه ها را تامین کند یا این که مصرف کننده نهایی در قالب عوارض سوخت، عوارض خودرو و عوارض جاده ها هزینه های نگهداری راه های کشور را پرداخت کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: معتقدم در قالب عوارض سوخت باید این کار را انجام دهیم، اگر سالانه 100 تومان به ازای هر لیتر عوارض کسب کنیم سالانه 5 تا 6 هزار میلیارد تومان تامین می شود که راه ها به طور مطلوب نگهداری خواهد شد.
کشاورزیان با بیان این که نتایج این کار به خود مردم برمی گردد، گفت: به اعتقاد بنده تصمیم عاقلانه ای است که دولت باید تسلیم شده و منابع مورد نیاز را از این طریق تامین کند.
انتهای پیام/