مشاور وزارت بهداشت در حوزه توانبخشی گفت: حوزه سلامت کشور در حوزه توانبخشی مغفول مانده که با اقدامات جدید توانبخشی در وزارتخانه شاهد اقدامات جدیدی در حوزه توانبخشی خواهیم بود.

محمدتقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در حوزه توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توانبخشی باور نظام سلامت و شخص وزیر است و اگر تاکنون شاهد تحول خاصی نبودیم به دلیل حجم بالای فعالیت و تمرکز طرح تحول سلامت و مشکلات خاص این طرح است و خوشبختانه علیرغم دولت های گذشته وزیر به ارتقا حوزه توانبخشی علاقمند است. 

جغتایی در ادامه اظهار داشت: خدمات توانبخشی با توجه به رشد سالمندی کشور، آمارسکته های مغزی و تصادفات یک ضرورت است و توجه به آن در نظام سلامت می تواند آماربالایی از جامعه بیمار و کم توان را توانمند نموده و  به جامعه بازگرداند.

وی گفت: نقش توانبخشی در زمان طلایی خود حائز اهمیت است هرچند دربخش بستری توانبخشی در کشور دچارمشکلاتی هستیم اما باید بدانیم ارائه خدمات توانبخشی در گام های اولیه درمان بیماری ها حائز اهمیت است که این مهم نیازمند آگاه‌سازی جامعه است. 

جغتایی گفت: توانبخشی یک کار سازمان یافته می خواهد ولی در برخی جاهای وزارتخانه و در میان برخی پزشکان هنوز هم توانبخشی جدی گرفته نشده است که اهمیت این موضوع به اهتمام تراپیست ها و درمانگران حوزه توانبخشی برمی گردد که به آگاهسازی، نقش توانبخشی در زمان بستری و ارجاع به موقع آن در میان کادر درمان و سایر افراد جامعه بپردازند. 

مشاور وزیر بهداشت در حوزه توانبخشی در ادامه گفت: طراحی آیین نامه مراکز جامع توانبخشی، ایجاد دفتر و ساختار توانبخشی و پیگیری مسئله بیمه به عنوان مسئله اصلی حوزه توانبخشی، تصویب طراحی سیستم بیمه درحوزه توانبخشی، احداث بخش توانبخشی دربیمارستان های عمومی، ایجاد سرفصل های آموزش توانبخشی درعلوم پایه و تقویت کارهای تیمی پزشکی و توانبخشی و فیزیوتراپیست ها، طراحی دوره های فلوشیپ، تخصیص اعتبارات و ردیف برای خدمات توانبخشی ازجمله کارهایی است که معاونت توانبخشی وزارت بهداشت به آن پرداخته است که هرچند این کارها کند پیش می رود اما نویدبخش خبرهای خوبی در حوزه توانبخشی است. 

وی خواستار اهتمام شهرداری تهران برای رسیدگی به حقوق معلولین در حوزه شهری شد و گفت: امیدواریم شهرداری در کنار پروژه های بزرگ در حال انجام به معوقات معلولین و افراد کم توان نیز رسیدگی کند که برای رسیدن به این مهم باید فرهنگ توانبخشی در کشور ایجاد شود. 

مشاور توانبخشی وزارت بهداشت در پایان افزود: توانبخشی فرهنگ عمومی است و همه اعضای جامعه بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و سایر افراد جامعه باید به آن بپردازند ونگاه شهرداری و شورای شهر به حمایت از حقوق معلولان در کنار کارهای که انجام می دهند باید بازنگری شود تا همه افراد کم توان و ناتوان با توانبخشی به آغوش جامعه بازگردند. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.