با دستاورد جدید محققان شیراز افزایش 100درصدی تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از کود های شیمیایی و مصنوعی به ثمر نشست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر صادق رحمتی استادیار شیمی آلی و دکتر وحید توللی استادیار مهندسی کشاورزی دانشگاه پیام نور فارس پس از دو سال بررسی در حوزه نانو  موفق به ساخت انواع نانو کود های کمپلکسی حاوی ریز مغذی های آهن و روی بر اساس اصول شیمی سبز شدند.
با تلاش محققان شیرازی که مراحل ثبت بین المللی اختراع در اداره ثبت اختراعات آمریکا (US Patent) در حال انجام است، تولید نانو کودی ارگانیک است که بدون استفاده از هرگونه مواد شیمایی موجب باروری گیاه شده و رشد و تکامل آن را چند برابر می کند.

این ابداع نه تنها موجب افزایش 100درصدی راندمان تولید محصولات کشاورزی شده بلکه گیاه را در برابر تنش هایی همچون شوری، سرما، گرما و آفات مقاوم می کند.

دکتر توللی یکی از محققین دانشگاه پیام نور به مزیت های خاص این ابداع جدید اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده تاکنون هیچ روشی (حتی متد های پیشرفته ی مهندسی ژنتیک) نتوانسته است به طور همزمان اثرات افزاینده بر "کیفیت" و "کمیت" بر محصولات کشاورزی داشته باشد.

 توللی خاطر نشان کرد: با توجه به وسعت زمین های زیر کشت در کشور به میزان 16 میلیون هکتار و از طرفی روند روز افزون خشکسالی و وجود خاک های شور، قلیایی و سدیمی افزایش نیاز به ریز مغذی ها وجود دارد.
یکی از مزیت های تولید این نوع کود، کنترل واردات ترکیبات غذایی گیاهی نامرغوب است.

این محصول به صورت نانو در حجم کمتری و با کارایی کامل مورد مصرف قرار می گیرد و منجر به صرفه جویی در هزینه ها شده و قیمت تمام شده محصول را پایین می آورد.
از طرفی قیمت پایین محصولات سنتز شده در این روش نسبت به نمونه های خارجی علاوه بر صرفه جویی بسیار زیاد ارزی می تواند اقبال کشاورزان نسبت به استفاده از این محصولات را به همراه داشته باشد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار