مسئولان دادستانی افغانستان می‌گویند: در هشت ماه نخست امسال ۳۷۰۲ مورد خشونت علیه زنان در کشور به ثبت رسیده است.

ثبت 3702 مورد خشونت علیه زنان در 8 ماه نخست سال جاریبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، در هشت ماه نخست امسال ۳۷۰۲ مورد خشونت علیه زنان در دادستان منع خشونت علیه زنان در افغانستان به ثبت رسیده است. 

ملیحه حسن، معاون دادستان کل کشور امروز در یک نشست در کابل این آمار را با رسانه ها شریک کرد.

خانم حسن در نشست خبری که با حضور رسانه ها صحبت می کرد گفت که پدیده خشونت به شکل جهانی مطرح است که افغانستان را نیز شامل می شود.

معاون دادستان کشور از افزایش روز افزون خشونت ها علیه زنان در کشور نگران کننده است، او همزمان افزود که بیشتر این خشونت ها را لت و کوب تشکیل می دهد که در برخی از مواقع لت کوب باعث قتل نیز می شود.

آماری که امروز توسط سارنوالی کشور نشر شد، ۹۲۶ قضیه ثبت سارنوالی منع خشونت در کابل شده است که از این میان، ۵۱۲ مورد لت و کوب، ۱۶۶ مورد آزار و اذیت، ۳۰ مورد قتل وخودسوزی و خودکشی، ۹ مورد تجاوز، ۲ مورد اجبار به فحشا و متباقی سایر موارد خشونت را شامل می شود.

درهمین حال خانم حسن افزایش خشونت علیه زنان را تکان دهنده خوانده و ابراز امیدواری کرد که این آمار در سال بعد کاهش پیدا کند.

معاون دادستان کل کشور همچنان گفت که کاهش خشونت ها علیه زنان بدون همکاری تمامی ارگان های ذیدخل مبارزه علیه این پدیده، ناممکن است.

در همین حال اشرف غنی، رییس جمهوری کشور امروز نیز در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت از روز جهانی محو خشونت علیه زنان سخنرانی می کرد گفت که بخش عمده ی خشونت علیه زنان به اساس فرهنگ زن ستیزی در ادارات حکومتی صورت می گیرد.

کمپاین ۱۶ روزه‌‌ی محو خشونت علیه زنان از سوی وزارت امور زنان در کابل راه‌ اندازی شد که این برنامه تا ۱۹ هم ماه قوس برابر با روز جهانی حقوق بشر، ادامه دارد.

امروز در محفلی که به مناسبت محو خشونت علیه زنان در شهرداری چاریکار ولایت پروان برگزار شده بود، مقام های محلی، مسوولان خبرگزاری زنان افغان، فعالان مدنی و ده ها تن از زنان حضور داشتند.

نادره گیا، رییس امور زنان ولایت پروان نیز گفت: تمامی افرادی که دست به آزار و اذیت زنان می زنند باید از این کار دست بردار شوند، زیرا ادامه این وضعیت نگران کننده خواهد بود.

این در حالی است که چندی پیش، نمایندگان مجلس قانون منع آزار و اذیت زنان را به ‌تصویب رساند اما قانون منع خشونت علیه زنان که چند سال پیش به مجلس نمایندگان فرستاده شده بود به اختلاف دیدگاه ها در مورد آن، تا هنوز به‌ تصویب نرسیده است.

بخدی نوشت: در همین حال تاریخ ۲۵ ماه نوامبر میلادی (جمعه پیشرو) با روز جهانی محو خشونت علیه زنان مصادف است و وزارت امور زنان به همین مناسبت کمپاینی برای مبارزه با این پدیده راه اندازی کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.