دادگاه عالی نروژ درخواست اسنودن را برای ورود آزاد به این کشور بدون استرداد به آمریکا رد کرد.

رد درخواست ورود آزاد اسنودن به نروژ از سوی دادگاه عال یاین کشور
 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، دادگاه عالی نروژ اقدام ادوارد اسنودن –افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا- را برای دریافت مجوز عبور آزاد و ورود به این کشور به منظور دریافت جایزه آزادی بیان، رد کرد.

اسنودن که در حال حاضر ساکن روسیه است، در سال 2013 هزاران سند را که حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود، منتشر کرد. این اسناد از افزایش گستره‌ی نظارت دولت آمریکا پس از وقوع حملات 11 سپتامبر خبر می‌داد.

اسنودن 33 ساله در ماه آوریل از طریق دادگاه اسلو، از دولت نروژ برای دریافت مجوز ورود آزاد به این کشور، شکایت کرد. سپس این شکایت در یک دادگاه تجدیدنظر و پس از آن در دادگاه عالی نروژ مطرح شد. اما دادگاه رأی داد که نمی‌تواند وزارت دادگستری نروژ را به تصمیم‌گیری در خصوص استرداد اسنودن به آمریکا، پیش از ورود این افشاگر به نروژ وادار کند.

آمریکا درخواست استرداد اسنودن را برای محاکمه براساس قانون جاسوسی 1917 ارائه داده است. «باراک اوباما» -رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این اعلام کرد به هیچ وجه اسنودن را عفو نمی‌کند مگر اینکه در دادگاه حضور یابد. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا –دونالد ترامپ- نیز اعلام کرد برای بازداشت و محاکمه اسنودن تلاش خواهد کرد. البته اسنودن گفته است نگران سخنان ترامپ نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار