کرمانشاه؛

وجود 330 نخبه تحت پوشش بنیاد نخبگان استان

رییس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه از وجود 330 نخبه تحت پوشش بنیاد نخبگان استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ اسلام پناه گفت :از نخبه تحت پوشش بنیاد نخبگان استان،  77 نفر برگزیدگان آزمون‌های سراسری، 22 نفر برگزیدگان جشنواره‌های معتبر علمی مانند جشنواره خوارزمی، 35 نفر برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی، 19 نفر دانش‌آموختگان برتر، هشت نفر برگزیدگان المپیادهای دانشجویی، هشت نفر اساتید برجسته کشوری، 12 نفر برگزیدگان مسابقات قرآنی و مسابقات ملی و مهارتی، 22 نفر برگزیدگان دریافت جایزه تحقیقی و 110 نفر نیز مخترع هستند.

وی با بیان اینکه در قانون مصوب شده که 20 درصد جذب دستگاه‌های دولتی از میان نخبگان باشد، گفت: سیاست این نیست که تمام نخبگان در مجموعه دولت بکارگیری شوند، اما قطعا حضور بخشی از آنان در دولت و تصمیم‌سازی‌ برای کشور می تواند بسیار موثر باشد و باید بر طبق قانون به این مهم توجه شده و از نخبگان در اداره امورات کشور استفاده شود.

وی افزود: در کنار جذب در دستگاه‌‎های دولتی، جذب در نهادهای فناورانه نیز برای جذب نخبگان وجود دارد.

اسلام پناه با اشاره به ثبت 1154 اختراع در استان، گفت: از این تعداد 600 اختراع دارای تاییدیه علمی شدند که از این تعداد 22 مورد تجاری سازی شده و از این تعداد 15 مورد در قالب شرکت‌های دانش بنیان فعالیت دارند.

رییس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه با بیان اینکه اعتبارات دولت در زمینه حمایت از نخبگان بسیار محدود است، گفت: در همین راستا انجمن خیرین نخبه پرور با نام "پرآو" ایجاد شده تا از همه افرادی که استعداد دارند حمایت کند و اساسنامه این انجمن در حال حاضر تدوین شده است.

اسلام‌پناه در ادامه با بیان اینکه این اولین جلسه با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی است، استمرار این جلسات را جهت تسهیل امور نخبگان خواستار شد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات، روند دست و پا گیر تبدیل ایده به عمل است که نمایندگان می‌توانند در تسهیل این روند بسیار موثر باشند.

رییس بنیاد نخبگان استان کرمانشاه افزود: مشکل دیگر عدم حمایت صاحبان سرمایه و صنایع از صاحبان ایده است که این امر در غرب کشور نمود بیشتری دارد و عملا متولی برای تجاری سازی نداریم.

وی از نمایندگان استان خواست تا در سیاست‌های کلان کشور طوری برنامه ریزی داشته باشند که حمایت بیشتری از نخبگان کشور صورت گیرد و در بودجه ریزی نیز حمایت‌های بیشتری از شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد.

اسلام‌پناه به مشکلات بنیاد نخبگان از نظر امکانات اشاره کرد وافزود: در حال حاضر ما در ساختمانی که از طرف سازمان برنامه و بودجه در اختیار ما قرار داده شده مستقر هستیم و این وضعیت قاعدتا در شان بنیاد نخبگان نیست که از حداقل امکانات محروم باشد.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.