وحدت جهان اسلام چالش ها و راهکارها؛ موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به تبیین آن پرداخت.

جریان تکفیری در حال انزوا و رو به سراشیبی مطلق استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحدت جهان اسلام چالش ها و راهکارها؛ موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که آیت الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به تبیین آن پرداخت.

وی اظهار داشت: آنچه امروز به عنوان خطر تکفیر، جامعه اسلامی را  تهدید می کند همان چیزی است که در روایات وارده از نبی اکرم، ایشان مومنین ومسلمین را از آن بر حذر داشتند، ضمن آنکه در روایات زیادی از منابع اهل سنت و منابع اهل شیعه داریم که هیچ مسلمانی حق ندارد مسلمان دیگر را تکفیر کند.

آیت الله اراکی افزود: هرکسی که ایمان به وحدانیت خدا و رسالت رسول اکرم داشته باشد مسلمان است و احکام اسلام بر او جاری است و کسی حق تکفیر او را ندارد.

جریان تکفیری یک جریان اعتقادی محض نیست

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: جریان تکفیری که امروز شاهد آن هستیم، تکفیری است که مقدمه آن این است که هر کس آن چه را که من می گویم را نگوید حکم به کفر به او صادر می شود، لذا خون او حلال است و باید او را کشت و آن چه که امروز تکفیری ها شعار خود قرار می دهند و بر مبنای آن عمل می کنند، این نوع تکفیر است؛ لذا این جریان یک جریان اعتقادی محض نیست.

هدف جریان تکفیری، ایجاد یک جریان خونین در جامعه اسلامی است

وی خاطر نشان کرد: هدف این جریان ایجاد یک جریان خونین در جامعه اسلامی است و جامعه اسلامی را چند شقه کردن و هر شقه را علیه شقه دیگر شوراندن و رود خون دربین جامعه اسلامی روان کردن، هدف آن هاست لذا این جریان یک جریان ضد اسلامی و ضد بشری است که می بایست همه جوامع اسلامی بر علیه آن یکپارچه شوند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه این جریان هم ریشه داخلی در جامعه اسلامی دارد و هم از خارج از این جوامع پشتیبانی می شود، گفت: یکی از ریشه های جریان تکفیر، تفکر بر اساس جمودی است که متاسفانه برخی جریان ها در جامعه اسلامی دچار آن شده اند و این تفکر مبتنی بر جمود و تحجر است که افراد را به افراط و تفریط می کشاند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه جریان تکفیری کاملا خارج از شریعت است، یاد آور شد: در بین مسلمین، حتی در صدر اسلام در بین صحابه رسول اکرم نیز گاهی اختلاف نظر ایجاد می شد و گاهی افراد فرمایشات ایشان را بد تلقی می کردند اما رسول اکرم هیچ گاه آنها را تکفیر نمی کرد و در زمان امیرالمومنین نیز زمانی که اختلاف زیادی بین صحابه ایشان اتفاق افتاد و خوارج یا حضرت جنگیدند ایشان دستور دادند که حقوق آنها از بیت المال قطع نشود و حتی از ورود به مساجد مسلمین منع نشوند.

وی درباره اینکه آیا شکل گیری جریان تکفیری ناشی از برداشت های متفاوت از دین است و یا نگاه های سیاسی هم در شکل گیری آن دخیل هستند ، بیان داشت: از ابتدا مکاتب مختلفی بین مسلمین وجود داشت و در مراکز اصلی فرهنگی و علمی جامعه اسلامی، مثل نیشابور، قم، بغداد، قاهره و دمشق دیدگاه های مختلفی مطرح بوده است اما هیچ گاه به تکفیر نینجامید لذا به نظر می رسد عامل خارجی نیز در شکل گیری این جریان دخیل بوده که از زمینه های داخلی در جوامع اسلامی سوءاستفاده کرده اند.

آیت الله اراکی ادامه داد: جریان بیداری اسلامی که متاثر از  انقلاب اسلامی به وجود آمد و خیزش عظیمی در جوامع اسلامی پدیدار کرد یک خیزش ضد استعماری و ضد استکباری، بود که اگر تداوم پیدا می کرد می توانست منجر به یک امت واحده اسلامی شود و منافع صهیونیست ها را در منطقه مورد تهدید قرار دهد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچنین درباره موضع گیری های تند برخی علمای مذاهب مختلف اسلامی و عدم حضور آن ها در کنفرانس های وحدت کشورهای اسلامی همچون یوسف القرضاوی اظهار داشت: یک اتحادی بین صهیونیست ها و آمریکا و هم پیمانان منطقه ای اش بوجود آمده که براساس آن تلاش شده که تعدادی از عوامل در جامعه اسلامی را تحت تاثیر قرار دهند و یک نوع شست و شوی مغزی نسبت به آن ها انجام شود.

حجت الاسلام  محسن اراکی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، مجمع جهانی تقریب و نهادهای فعال جمهوری اسلامی ایران برنامه های مختلفی را در نظر گرفته است گفت: بسیاری از این فعالیت ها علمی، پژوهشی و تبلیغاتی بوده است، به طوری که در کشورهای اسلامی فعالیت های گسترده ای انجام شده و مثلا100 کنفرانس بزرگ طی چهار سال گذشته در سراسر جهان برگزار شد.

جریان تکفیری در حال انزوا و رو به سراشیبی مطلق است

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه، اکنون موجی  بر علیه تکفیر در سراسر جهان اسلام به راه افتاده است خاطرنشان کرد: جریان تکفیری در حال انزوا و رو به سراشیبی مطلق است.

وی با بیان اینکه، موج جدیدی از وحدت گرایی در جهان اسلام به وجود آمده است ادامه داد: در اندونزی و کشورهای آفریقایی کنفرانس هایی برگزار شده که در آن علمای بزرگی شرکت داشتند.

حجت الاسلام اراکی با اشاره به اینکه،  دربین جریان های سلفی جریان های مثبتی وجود دارد که تکفیری نیستند و مدافع گفتگو هستند اظهار داشت:  دو سال پیش در قم بزرگترین کنفرانس ضد تکفیری برگزار شد ولذا  2-3 هفته دیگر هم نیز کنفرانس وحدت در ایران برگزار خواهد شد به طوری که در این کنفرانس شخصیت های مهمی حضور خواهند یافت.

در جنگی که بر علیه اسلام و وحدت به راه افتاده ، ابزار رسانه ای ما در مقایسه با ابزار رسانه ای دشمن ضعیف عمل کرده است

وی با اشاره به اینکه،  در جنگی که بر علیه اسلام و وحدت به راه افتاده، ابزار رسانه ای ما در مقایسه با ابزار رسانه ای دشمن ضعیف عمل کرده است عنوان کرد: از رسانه ها گله مندیم زیرا رسانه ها آنچنان که باید وارد جنگ رسانه ای نشده اند، این در حالی است که رسانه های استکباری و هم پیمانان اسرائیل و آمریکا به جنگ رسانه ای پرداخته اند. 

وی تصریح کرد: علمای سلفی به دو دسته تقسیم می شوند به طوری که دسته اول اهل تفکر هستند و بر مبنای اندیشه تفکر را پذیرفته اند و لذا می‌توان با آنها وارد مذاکره و گفتگو شد اما دسته دوم، سلفی های تکفیری هستند که اهل تفکر و گفتگو نیستند.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه،  در بین جریان های سلفی جریان های مثبتی وجود دارد که تکفیری نیستند گفت: سلفی های تکفیری امروزه به تدریج در حال انزوا هستند.

وی با بیان اینکه، با علمای عربستان و رهبران سلفی گری در جهان اسلام گفتگو های مفصلی داشتیم افزود: جریان نیرومندی بر علیه سلفی های تکفیری در حال شکل گیری است.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: وزیر اوقات تونس در پارلمان این کشور به صراحت بر علیه سلفيون تکفیری موضع گیری می کند و اقدامات این گروه را محکوم کرد.

وی با اشاره به شکل گیری 14 اتحادیه در تقریب مذاهب اسلامی گفت:  زمینه های شکل گیری اتحادیه ها فراهم شده است به طوری که در کنفرانس وحدت اعلام موجودیت خواهند شد.

دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه، اتحادیه  بانوان جهان اسلام فعال است خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، مقدمات اتحادیه های جوانان و اصحاب رسانه جهان اسلام نیز فراهم شده است.

وی با اشاره به عضویت700 نفر از علمای جهان اسلام در اتحادیه مقاومت گفت: یکی از اهداف کنفرانس وحدت اعلام موضع نسبت به جریانات اسلام است مثلا نسبت به جریان کشته شدن مسلمانان میانمار و نیجریه اعلام موضع می شود.

حجت الاسلام اراکی با اشاره به اینکه، استفاده از فضای مجازی یکی از اهدافمان بوده است افزود: البته مقداری توانسته ایم این فضا را در اختیار بگیریم، کسی که در فضای مجازی از وحدت دفاع می کند از سوی مجمع و نهادهای همراه مدیریت می شود.

تشیع انگلیسی مسئله واقعی است

وی با اشاره به مسئله تشیع انگلیسی گفت: این مسئله واقعی است و لذا این جریان ساخته جاسوسان انگلیسی محسوب می‌شود و عمدتا پول آنها از طریق عربستان، کویت و امارات تامین می شود.

وی یکی از استراتژي های جریان تشیع انگلیسی را تحریک احساسات اهل سنت بر علیه شيعه و یا بالعکس دانست و اظهار داشت: کسانی که از امت واحده خارج می شوند سه علامت دارند، علامت اول  در این است که ولایت کفار را می پذیرند، علامت دوم، دشمنان اسلام را دوست خود می دانند و علامت سوم ، کسانی که با مومنان و با دوستان خدا دشمن هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار