کارشناسان مسائل خاورمیانه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تحولات منطقه از بحرین، لبنان، ترکیه و سوریه پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  "دستمالچی" و "صباح زنگنه" از کارشناسان مسائل خاورمیانه امشب 23 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تحولات منطقه پرداختند.

احمد دستمالچی در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون تحولات بحرین گفت: رژیم آل خلیفه رو در روی مردم ایستاده است به طوری که سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم یکی دیگر از اشتباهات این رژیم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه، برگزاری دادگاه برای این شیخ غیر قانونی است افزود:  با این اقدامات آل خلیفه و آل سعود کینه و نفرت مردم از آنها بیشتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به شخصیت ممتاز شیخ عیسی قاسم ادامه داد: مردم بحرین بدون خستگی و تا آخرین نفس برای دفاع از کشورشان ایستادگی می‌کنند.

صباح زنگنه در ادامه پیرامون ماهیت قیام شیخ  عیسی قاسم در بحرین گفت: دولتمردان بحرین نباید این اقدام قرون وسطی را برعلیه یکی از علماء مؤثر و مهم این کشور انجام می‌دادند.

وی اظهار داشت: با تداوم مقاومت و ایستادگی مردم رژیم حاکم بر بحرین ناگزیر است تا تسلیم اراده مردم شود و حساب خود را باید از دولتمردان سعودی جدا کند.

در ادامه این بحث دستمالچی در خصوص نقش غربی ها در تحولات بحرین گفت: متاسفانه قدرت های استکباری، سیاست‌های دوگانه و بدون استاندارد را دنبال می کنند.

وی اضافه کرد: اکثر مردم دنیا متوجه جنایت های عربستان و همراهی آن با رژیم آل خلیفه هستند و آن چه که در آینده می تواند خود را نشان دهد اعتراضات محافل حقوق بشر مردمی نسبت به این جنایات است که این اعتراضات از هم اکنون شروع شده و باعث خواهد شد ادامه سرکوب ها توسط رژیم آل خلیفه و آل سعود امکان پذیر نباشد.

این کارشناس غرب آسیا همچنین درباره وضعیت اسرائیل در منطقه نیز بیان داشت: رژیم صهیونیستی از بدو تشکیل تا به امروز هزینه های گزاف و بزرگی انجام داده تا اسطوره شکست ناپذیر باشد اما با شکست ارتش اسرائیل در جنگ سی وسه روزه، افتضاح بسیار سنگینی برای این رژیم رقم خورد. ضمن اینکه نفوذ پهبادهای حزب الله به گنبد آهنین این رژیم تا دندان مسلح، بسیار سنگین بود و مهمترین از این ها، شکست ها این رژیم در باریکه غزه بود تا بدانند هیچ جای اسرائیل در امنیت نیست و بر این اساس کل معادله امنیتی اسرائیل از لحاظ استراتژیک بهم خورد.

ساماندهی نیروهای تکفیری وابسته به آل سعود برای انحراف توجهات از موضوع فلسطین اشغالی بود

دستمالچی تصریح کرد: مثلث امنیتی اسرائیل ، آمریکا و سعودی برای آن تشکیل شد تا این افتضاح و شکست سنگین اسرائیل از حزب الله و مقاومت در فلسطین را مدیریت کند و نهایتا به این نتیجه رسیدند که نیروهای تکفیری وابسته به آل سعود را ساماندهی کند تا جهت توجهات از سمت فلسطین اشغالی به سمت جهان اسلام برود.

زنگنه  کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در  بخش دیگری از این بحث درباره تحولات بحرین اظهار داشت: قدرت هایی که در هدایت حاکمیت در بحرین موثرند مشخص هستند که در این رابطه می توان به کشور انگلیس اشاره کرد که سال گذشته پایگاه خود را در این کشور بازسازی و نیروهای زیادی را وارد خاک این کشور کرد تا اعلام کند حکومت بحرین تحت سلطه سیاست گذاران انگلیس است لذا یکی از پایگاه هایی که باید به آن فشار آورد تا سیاست هایش را در منطقه و بحرین اصلاح کند، انگلیس است.

وی تصریح کرد: علاوه بر عربستان که نیروی نظامی به بحرین وارد کرده، انگلیس هم با راه اندازی پایگاهی در خاک این کشور اعمال حاکمیت می کند و استقلال بحرین را زیر سوال می برد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره آینده لبنان و عدم توافق گروه های سیاسی لبنان مبنی بر انتخاب ریاست جمهوری گفت: توافقی که میان گروه های لبنانی وجود دارد ناگزیر است تا استقلال ،حاکمیت و امنیت کشور را حفظ کند.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور مورد توافق این گروه های سیاسی می تواند به پیشرفت امور و امنیت و استقلال این کشور کمک کند.

زنگنه در بخش دیگری اظهاراتش به تغییر رویکرد ترکیه نسبت به تحولات منطقه، گفت: مسئولان ترکیه متوجه شدند که تکیه به آمریکا، اسرائیل و عربستان تکیه ی مطمئنی نیست، لذا در محاسباتشان واقع بینانه تر شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار