خالق و تشکیل دهنده ساواک که نقش وی را میکائیل شهرستانی در «معمای شاه» عهده دار شده است را بشناسید.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که  فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم. 

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

بنیانگذار ساواک؛ "تیمور بختیار" یکی از همین افرادی است که با تشکیل این سازمان وقایعی را رقم زد که نامش را در تاریخ درج کردند و در حال حاضر میکائیل شهرستانی در معمای شاه روایت شخصیت وی را با بازی در نقش او عهده دار شده است. داستانی که از قسمت39 هم با آن برخورد می کنیم.

بختیار پس از تولدش در سال 1296در شهر کرد، بعد تر ها برای ادامه تحصیل به همراه پسرعمویش"شاپور بختیار" راهی لبنان شد و بعدهم در ادامه در سال 1312 به دانشگاه سن سیر در فرانسه رفت و سرانجام در سال 1315 با درجه ستوان دومی  فارغ التحصیل و در همان سال وارد ارتش ایران شد.

نزدیک جنگ جهانی دوم بود که بختیار به اصفهان منتقل شد و بعد هم درسال 1321با درجه سروانی به تهران برگشت. پس از این او در سال 1331 شورش ابوالقاسم خان بختیاری را در اصفهان دفع کرد و به پاس این موفقیت فرمانده تیپ زرهی کرمانشاه شد

*شرکت در کودتا برای برکناری مصدق و تولد ساواک
بعد از کسب این سمت موضوع برکنار کردن مصدق مطرح شد و بختیار نیز که از موافقان این امر بود لشکرش را برای حمله به تهران آماده کرد، اما با تصرف تهران به دست کودتاچیان در28 مرداد به نیروهای او نیاز نشد و بعد از این رویداد به درجه سرتیپی رسید و به فرماندهی لشگر دوی زرهی و سپس با حفظ سمت ، فرماندار نظامی تهران شد.

وی در ادامه فعالیت هایش خیلی از افسران حزب توده را بازداشت و عامل اعدام خیلی از فداییان اسلام شد.

تیمور خان بختیار پس از کودتای 28 مرداد و نفوذ روز افزون آمریکاییها در ایران ایالات متحده برای بقای رژیم پهلوی و همچنین جلوگیری از نفوذ افکار چپ گرایانه و کمونیستی در کشور وجود سازمان امنیت و اطلاعات قدرتمندی را در ایران ضروری دانست و در همین خصوص طرح تشکیل سازمان امنیت و اطلاعات را آمریکاییها به محمد رضا پهلوی ارائه دادند که با استقبال شاه نیز مواجه شد و بدینسان دولت حسین علاء لایحه تشکیل سازمان امنیت و اطلاعات کشور را که به اختصار «ساواک» نام داشت تقدیم مجلس شورای ملی کرد و درنهایت با اکثریت آرا تصویب شد. پس از آن هم بختیار به عنوان معاون نخست وزیر و رئیس سازمان امنیت و اطلاعات کشور انتخاب شد.

*طمع برای کسب جایگاه شاه ایران!
وی تا سال 1339 با درجه سپهبدی ریاست ساواک را به عهده داشت اما بازهم قانع نشد و به طمع  کسب مقام نخست مملکت راهی آمریکا شد و در این سفر با ادین راسک، وزیر امور خارجه ، آلن دالس رئیس سازمان سیا و کرمیت روزولت، کارگردان کودتای28 مرداد و جان اف کندی رئیس جمهور ایالات متحده ملاقات و  برسر شکل گیری کودتایی علیه شاه گفتگو کرد.

اما از آن جایی که دولت آمریکا با چنین نقشه ای موافق نبود، مقامات آمریکایی خواسته وبرنامه تیمور بختیار را با شاه در میان گذاشتند و شاه تصمیم به برکناری او گرفت . 

به همین جهت شاه هم به پیشنهاد هریمن سفیر سیار و فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا اقدام به تغییرات در حوزه ارتش و ساواک داد به این صورت که ارتشبد عبدالله هدایت رئیس ستاد کل ارتش، سپهبد بهرام آریانا فرمانده نیروی زمینی ارتش و سرانجام سپهبد تیمور بختیار رئیس ساواک را از کار بر کنار و حسن پاکروان را به عنوان دومین رئیس ساواک برگزید.

*از سفر به عراق تا همکاری با امام خمینی(ره)
بختیار بعد ازاین اتفاق در سال 1340به دستور شاه به ژنو رفت وبعد هم به عنوان بازنشسته اعلام شد، با این رویداد تیمور عزمش را هرچه بیشتر برای مبارزه با خاندان پهلوی جزم می کند، به همین جهت در سال 1348 همزمان باروی کارآمدن حزب بعث در عراق وی تصمیم می گیرد که  برای تشکیل پایگاه مبارزاتی خود به این کشور سفر کند.
 
او در این راستا از تمام پتانسیل های موجود استفاده کرد و  حتی کوشید با حضرت امام خمینی (ره) درنجف ارتباط بر قرار کند اما امام خمینی (ره) او را به حضور نپذیرفت ، وبدین شکل تلاش های او در جهت همکاری با امام خمینی (ره)ناکام ماند.

*کوزه گر در کوزه افتاد!
بعد از این ها دادرسی ارتش در دادگاه غیابی بختیار را به جرم خیانت به وطن به اعدام محکوم کردند و درنهایت تیمور بختیار در 16 مرداد 1349 در شکارگاهی در منطقه دیاله در نزدیکی بغداد بوسیله نیروهایی که خودش بنیانگذار آن بود، یعنی ساواکی ها به ضرب گلوله از پای در آمد .



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار